دستگاه‌ها و مسئولان نهایت اهتمام خود را در راستای تجهیز مستمر ابزار آتش‌نشانی به‌کار گیرند

رئیس قوه قضائیه گفت: باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که ما برای امدادرسانی به مردم در هر حادثه‌ای و با هر وسعتی آمادگی داشته باشیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در مراسم بزرگداشت روز آتش‌نشان که در مجموعه ۱۲ هزار نفری آزادی و با حضور آتش‌نشانان و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد، اظهار کرد: خداوند متعال را سپاسگزارم که این توفیق را پیدا کردم تا در کنار آتش‌نشانان و خانواده‌های آنها باشم.

وی با تبیین و تشریح نقش شهرداری‌ها در توسعه عمران و آبادانی و ایمن‌سازی و هر آنچه که به آرامش و آسایش شهروندان مرتبط می‌شود، همچنین نقشی که شهرداری‌ها در مباحث ناظر بر فرهنگ‌سازی و امور معنوی دارد، افزود: یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری، آتش‌نشانی است که جایگاه ممتازی در مباحث مرتبط با ایمن‌سازی و آسایش و آرامش شهروندان دارد. بر همین اساس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، روزی را به نام روز آتش‌نشانی نام‌گذاری کرد.

رئیس قوه قضائیه با برشمردن و تشریح مؤلفه‌ها و ویژگی‌های سازمان آتش‌نشانی و آتش‌نشانان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ارکان در کار آتش‌نشانی، نیروی انسانی است؛ آتش‌نشانان ما از عنصر مهارت، شجاعت و دلسوزی برخوردار هستند و مهم‌تر از این‌ها، آماده ایثارگری و جان‌فشانی برای نجات جان هم‌وطنان و هم‌نوعان خود هستند.

وی ادامه داد: پس از عامل نیروی انسانی، مبحث اهمیت تجهیزات کافی و به‌روز در آتش‌نشانی مطرح است، دستگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط در کشور باید نهایت اهتمام و تدابیر خود را در راستای تجهیز مستمر ابزار و وسایل آتش‌نشانی به‌کار گیرند؛ باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که برای امدادرسانی به مردم در هر حادثه‌ای و با هر وسعتی آمادگی وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه و برخورداری از آمادگی مستمر برای مقابله با این حوادث، مقوله بسیار با اهمیتی بوده و ممکن است در منطقه‌ای طی سال‌های متمادی سیل یا زلزله به وقوع نپیوسته باشد، این امر نباید ما را به این فرض برساند که دیگر سیل و زلزله‌ای در آن منطقه رخ نخواهد داد، بلکه باید برای مواجه شدن با هر گونه شرایطی در هر زمانی از آمادگی برخوردار باشیم.

در کار آتش‌نشانی، عنصر زمان از اهمیت بالایی برخوردار است

وی تصریح کرد: در کار خطیری مانند آتش‌نشانی، عنصر زمان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین باید تمام تدابیر را اتخاذ کنیم تا موعد رسیدن آتش‌نشانان و نیروهای امدادی به محل حادثه یا سانحه، در کمترین زمان ممکن صورت گیرد؛ در همین راستا باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که در برخی مناطق و نقاط که امکان امدادرسانی زمینی میسر نیست، مقدمات امداد هوایی تمهید شود و مسیرها به گونه‌ای تعبیه شود که سرعت رسیدن آتش‌نشانان به محل وقوع حادثه، به صورت محسوسی تقلیل پیدا کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت مقوله پیشگیری گفت: لازم است تمام تدابیر و اقدامات تمهید و گرفته شود تا اصل پیشگیری از حوادث، همواره مقدم باشد؛ در این راستا، تمام قوا و دستگاه‌ها و شهرداری‌ها و شوراهای شهر، باید اقدامات سازنده را در دستور کار قرار دهند.

تمام ارکان حکومت باید نسبت به پدافند غیرعامل توجه داشته باشند

وی با اشاره به مبحث پدافند غیرعامل ادامه داد: پدافند غیرعامل در بسیاری از موارد، مقدم بر پدافند عامل است؛ این مقوله‌ای است که همه ارکان حکومت به‌ویژه شهرداری‌ها، باید نسبت به آن توجه داشته باشند و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهند. در ماجرای متروپل، چنانچه اصول ناظر بر پدافند غیرعامل به طور دقیق و کامل لحاظ می‌شد، به‌طور قطع از ابعاد خسارت به بار آمده، کاسته می‌شد.

در این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای از خانواده شهید رضا دارابی از شهدای آتش‌نشان تجلیل و قدردانی به عمل آمد. رضا دارابی، فرمانده ایستگاه شماره ۱۲۰ آتش‌نشانی تهران اسفندماه سال گذشته حین عملیات اطفای حریق ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار به‌دلیل شدت جراحات ناشی از سقوط در چاهک آسانسور ساختمان به شهادت رسید.

کد خبر 691596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.