ضرورت شناخت عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی برای داشتن قلبی سالم‌تر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته مغزی مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابراهیم شکیبا به مناسبت روز جهانی قلب اظهار کرد: عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی است که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا، کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی تظاهر می‌کند.

وی، نقش برگزاری روز جهانی قلب را در تغییر این عوامل خطر بسیار مهم دانست و افزود: این روز بزرگ‌ترین اقدام در جهت افزایش آگاهی جهانی برای بیماری‌های قلبی عروقی است و از زمان طرح آن از سال ۱۹۹۹، به سرعت رشد کرده و مشارکت و حمایت جهانی عظیمی را تجربه کرده است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این نوآوری، موفق‌ترین بسیج علیه بیماری قلبی عروقی است و یک فرصت جهانی است که می‌توان برای ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده‌ها، جوامع و دولت‌ها برای اقدام فوری علیه بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کرد.

وی اظهار کرد: امسال روز جهانی با موضوع استفاده از راه‌هایی برای شناخت قلب و حفاظت از آن و «شناخت عوامل خطر بیماری‌های قلبی، عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالم‌تر» به عنوان شعار ملی در نظر گرفته شده است و پیام اصلی آن «با شناخت عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی، از قلب خود بهتر مراقبت کنید» است.

شکیبا با بیان اینکه هدف از بزرگداشت روز جهانی قلب این است که افراد بدانند چگونه می‌توانند با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده مانند مقابله با فشارهای روانی، کاهش فشارخون بالا، داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب سلامت قلب خود را حفظ کنند.

وی افزود: دولت‌ها بدانند اقداماتی که در سطح گسترده برای سلامت قلب انجام می‌شود (مانند توزیع و دسترسی عادلانه خدمات بهداشتی درمانی و حمایت از برنامه‌های مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی)، به سلامت نوع بشر و ایجاد عدالت در سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، کمک می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توصیه کرد: با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت و انجام خطرسنجی سکته‌های قلبی عروقی و سنجش فشارخون رایگان، از وضعیت ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا و دیابت خود آگاه شوید.

کد خبر 691551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.