راه‌اندازی پویش نه به پلاستیک در اراک

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک از راه‌اندازی پویش نه به پلاستیک در این شهر خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مدنظر سیستم حفاظت محیط زیست‌جهانی قرار گرفته، کاهش استفاده از پلاستیک است.

پیمان عین‌القضاتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهرداری اراک و سازمان پسماند از طریق پویش نه به پلاستیک در تلاش است سطح آگاهی شهروندان را افزایش دهد.

وی از آغاز به کار زنگ مدارس با نماد نه به پلاستیک خبر داد و افزود: این اقدام از نتایج تلاش همکاران ما در آکادمی پسماند شهرداری است که با تولیدات فرهنگی خود تلاش می‌کنند سطح آگاهی‌های مردم را در این زمینه افزایش دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: یکی از مواردی که در مدرسه شهروندی مطرح می‌شود، مبحث مدیریت پسماند در منازل است و در کنار دانش‌آموزانی که به این مدرسه مراجعه می‌کنند، همکاران آموزشی این مرکز نیز با مراجعه به واحدهای آموزشی، آموزش لازم را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

عین‌القضاتی از تهیه کیف‌های پارچه‌ای توسط سازمان پسماند خبر داد و اضافه کرد: برای اینکه دانش‌آموزان برای حمل تغذیه‌ها خود به مدرسه از پلاستیک استفاده نکنند، کیف‌های پارچه‌ای توسط سازمان پسماند طراحی شده است تا میان وعده و تغذیه دانش‌آموزان در آن قرار گیرد و با ترویج استفاده از تغذیه سالم و مغذی استفاده از تنقلات غیرسالم کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: با پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش این طرح به صورت نمونه در مدارس ابتدایی سراسر کلان‌شهر اراک اجرا می‌شود.

عضو شورای شهر اراک با اشاره به افزایش مصرف بی‌رویه پلاستیک به ویژه کیسه‌های پلاستیکی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مدنظر سیستم حفاظت محیط زیست جهانی قرار گرفته، کاهش استفاده از پلاستیک است.

عین‌القضاتی با اشاره به مدت زمان طولانی مورد نیاز برای تجزیه کیسه‌های پلاستیکی در طبیعت که بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال است، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات و نتایجی که محققان در بازگشت پسماندها به طبیعت کسب کرده‌اند، مشخص شده مواد پلاستیکی پسماندی است که آثار آن سال‌های بسیاری به طول می‌انجامد و به‌راحتی تجزیه نمی‌شود.

وی گفت: به دلیل ارزان بودن پلاستیک و سایر فرآورده‌هایی که از این ماده شیمیایی به دست می‌آید، مصرف این مصنوع در حال افزایش است و رهاسازی آن در طبیعت بدون در نظر گرفتن شرایط بازیافت موجب افزایش آلودگی محیط زیست می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اراک افزود: شهرداری اراک و سازمان پسماند به دنبال این هستند که در دو بخش ساماندهی و جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی بر اساس روش تفکیک از مبدا تلاش و امکان بازگشت به چرخه طبیعت را فراهم کنند.

عین‌القضاتی با اشاره به اینکه شهرداری به دنبال آگاه کردن شهروندان در این زمینه است، اظهار کرد: کاهش مصرف مواد پلاستیکی از طریق آموزش به نسل نوجوان و جوان در این زمینه مدنظر قرار دارد، چراکه یکی از بهترین روش‌ها آموزش به نسل نوجوان است که در مدارس حضور دارند.

وی اضافه کرد: این آموزش‌ها شامل آگاهی‌بخشی و بالا بردن سطح مهارتی از طریق استفاده از ابزارهای جایگزین در حال اقدام است.

کد خبر 691536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.