اصفهان آماده توانمندسازی جویندگان علم در دنیای اسلام است

استاندار اصفهان گفت: اصفهان با سابقه تمدن‌سازی قبلی خود، هم اکنون نیز آمادگی دارد در راستای تمدن نوین اسلامی با اتکا به مراکز علمی و فرهنگی و دانش‌بنیان خود در خدمت این مسئله مهم جهان اسلام باشد و در راستای توانمندسازی جویندگان علم در دنیای اسلام گام بردارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی شامگاه امروز_ جمعه، هفتم مهرماه_ در مراسم افتتاحیه پنجمین رویداد جایزه بزرگ مصطفی (ص) اظهار کرد: میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی در شهر اصفهان فرصتی است ذی‌قیمت که در تعامل با بزرگان علم و فناوری جهان اسلام موجبات اعتلای اسلام و مسلمانان بیش از پیش فراهم آید.

وی افزود: ظهور اسلام و بعثت حضرت ختمی مرتبت در عصر جاهلیت با سرعتی حیرت‌انگیز و کیمیاگرانه شب تاریک بشریت را روشن کرد و اعراب جاهلی را به مجاهدانی شب‌زنده‌دار تبدیل کرد که کمر همتشان را به کسب رضایت پروردگار یگانه بسته بودند و در راستای ساختن جامعه‌ای توحیدی تلاش می‌کردند.

استاندار اصفهان گفت: اسلام با داشتن برنامه‌ای جامع و جهانی داعیه‌دار خوشبختی و سعادت حقیقی انسان در زندگی دنیوی و اخروی اوست، اسلام زمینه تمدن‌سازی را تولید علم، خردورزی و وحدانیت، مناظره، گفت‌وگو و پرسشگری دانسته است.

مرتضوی با اشاره به ظهور دین اسلام بیان کرد: محققین و مورخین همواره با شگفتی به این دوره از تاریخ نگریسته‌اند. در دوران شکوفایی تمدن اسلامی همه علوم متداول عصر رونق داشت و جوامع اسلامی نه تنها در علوم و فلسفه بلکه در هنر و فناوری نیز پیشروی عصر خود بودند.

وی ادامه داد: «ویل دورانت» می‌نویسد پزشکان مسلمان ۵۰۰ سال تمام پرچم دار طب جهان اسلام بودند، برشمردن اسامی دانشمندان اسلامی در رشته‌های مختلف علمی که آثار پژوهشی مختلف دارند از حوصله گفتار خارج اما بر همگان آشکار است.

مرتضوی عنوان کرد: چند عامل باعث شد تمدن اسلامی بله اوج خود برسد که از جمله آن می‌توان به تاکید دین بر تفکر و عقلانیت و ترغیب به کسب علم اشاره کرد. اروپا از دیار اسلام، غذا، دارو، اسلحه، سلیقه، ذوق هنری، ابزار، صنعت و فنون دریانوردی را فراگرفت، دانشمندان مسلمان و مورخان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که درخشش تمدن اسلامی در اسپانیا باعث بیداری ملل مغرب زمین مبدا تحول و انقلاب صنعتی کنونی شد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: یکی از این مراکز علمی و تمدنی در دوران مختلف از پیش گذشته اسلام اصفهان بوده که در سایه‌سار آن مظهر افتخار و اقتدار و ارمغان گران‌بهای هنر است.

وی ادامه داد: گنجینه‌ای ارزشمند از میراث تاریخی از آن به جامانده و ارزش‌های بالایی از میراث تاریخی دینی، فرهنگی، هنری و مدنیت را در خود جا داده که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جهانیان علاقمند به فرهنگ و تمدن نیز جذابیت دارد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اصفهان از روزگار پیش از اسلام یکی از مراکز علمی ایران بوده و در سه دوره تاریخی پس از اسلام به عنوان پایتخت سیاسی و فرهنگی شناخته شده و به نوشته مستشرقان در روزگار صفویه اصفهان به عنوان بزرگترین و زیباترین شهر جهان شناخته می‌شد و رفت و آمد نمایندگان سیاسی و اقتصادی دولت‌های آسیایی و اروپایی به شهر جهانی اصفهان رونق می‌بخشید.

وی ادامه داد: اصفهان هم‌اکنون نیز کانون توجه جهانگردان بیشماری از کشورهای گوناگون است. انتقال پایتخت به اصفهان و طراحی بنیاد مدنیت نوین اسلامی و ساخت عمارات و ابنیه بسیار با سیاست‌گذاری و طراحی دانشمندان و مهندسان بزرگی چون میرداماد، شیخ بهایی و استاد علی اکبر بنا موجب شکل‌گیری و استمرار مکاتب علمی و شیوه‌های مختلف هنری در اصفهان شد.

مرتضوی ادامه داد: شهر اصفهان در عصر صفوی دارای طراحی جدید مبتنی بر اصول مهندسی، استحکام بنا، حکمت اسلام، هنر و عرفان اسلامی بود، شهر نوین که بر قاعده حکمت با طرح‌های مهندسی با آجر و کاشی تلفیق شده و در کنار زمین و فضای روحانی و قدسی، آب و سبزه فضای شهر آرمانی را رقم زده و نمادهای بهشتی در فضای شهر جلوه جلال و جمال الهی را با هنرهای گوناگون نشان می‌دهد. حوزه حکمت از ابتدای تأسیس در عصر صفوی دارای تنوع فکری و فلسفی و تضارب افکار بود، از افتخارات اصفهان شکوفایی مدنیت و انواع هنرهای ایرانی در آن است و این شهر نگین انگشتری و کلکسیون تمام عیار هنرهای ایرانی و اسلامی به شکل دیگری افتخارات علمی خود را رقم زد به طوری که از قرن سوم هجری درخشش خود را آغاز کرد، به گونه‌ای که دانشمندان بزرگی در جنبش علمی اصفهان ظهور کردند

وی ادامه داد: اگرچه در برخی دوران‌ها بر اساس حملات دشمنان خارجی شریان‌های اقتصادی و عمرانی اصفهان فروریخت اما حوزه علمی و مراکز علمی همواره حرکت علمی خود را مستدام داشته است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: افتخار این شهر به وجود کانون‌های اقتصاد و تلاش و کوشش مردم است که موجبات تحولات اقتصادی و صنعتی در این شهر را فراهم آورده است، از امتیازات اصفهان آن است که این شهر مهد ایثار، جهاد و شهادت بوده و از کهن‌ترین روزگاران کانون دلیرمردان و مبارزان فداکار و بی‌مانند به ویژه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده و با بیش از ۲۴ هزار شهید که تقدیم انقلاب اسلامی کرده بر تارک ایران می‌درخشد.

وی افزود: اصفهان با سابقه تمدن‌سازی قبلی خود، هم اکنون نیز آمادگی دارد در راستای تمدن نوین اسلامی با اتکا به مراکز علمی و فرهنگی و دانش‌بنیان خود در خدمت این مسئله مهم جهان اسلام باشد و در راستای توانمندسازی جویندگان علم در دنیای اسلام گام بردارد.

کد خبر 691526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.