رسوم و سنت‌های جالب عمانی‌ها

عمان به‌عنوان یکی از کشورهای گردشگری محبوب خاورمیانه در میان مردم جهان، دارای رسوم و سنت‌های مخصوصی است که نسل‌به‌نسل در طول تاریخ پایدار مانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عمان یکی از جاذبه‌های گردشگری شناخته‌شده در خاورمیانه برای بازدیدکنندگانی از سراسر جهان است که فرهنگ، مردم و میراث آن طی سال‌های اخیر گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. برای بسیاری از این بازدیدکنندگان یادگیری سنت‌های فرهنگی این کشور بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد و تلاش برای فراگیری و درک این سنت‌ها بسیار لذت‌بخش است.

با این حال بعضی از سنت‌های عمانی وجود دارد که هنوز تعداد اندکی از مردم جهان و حتی می‌توان گفت عده‌ای از ساکنان خود کشور با آن‌ها آشنا هستند، تا جایی که نگرانی‌هایی مبنی بر فراموشی کامل و همیشگی این سنت‌ها به مرور زمان ایجاد شده است. بنابراین به‌رغم تغییرات متعددی که عمان طی دو دهه اخیر شاهد بوده است، این کشور در حال تلاش برای احیا و ماندگاری ابدی بعضی از سنت‌های قدیمی در فرهنگ عمانی است که به‌واسطه تلاش‌های مداوم بین نسلی تا به امروز فراموش نشده‌اند.

پذیرایی با قهوه و بخور کندر

میهمان‌نوازی بخش بسیار مهمی از فرهنگ و تاریخ عمان به‌شمار می‌رود. در یک خانه عمانی میهمانان با یک ظرف خرما، میوه و قهوه با عطر هل پذیرایی می‌شوند. قهوه همیشه با دست راست و در یک فنجان کوچک سرو می‌شود و باید طی سه مرحله نوشیده شود تا میزبان بداند فنجان کاملاً خالی شده است. یکی از مهم‌ترین نکات پذیرایی در میان عمانی‌ها این است که میزبان در زمان رفتن میهمان خود او را با عطر و بخور بدرقه می‌کند. با این حال آوردن زودهنگام این اقلام وجهه خوبی ندارد و به معنای بیرون کردن میهمان از خانه است.

رسوم و سنت‌های جالب عمانی‌ها

بهترین زمان برای جویای احوال شدن

در بعضی از بخش‌های استان باطنه عمان به هیچ‌وجه مؤدبانه نیست که در ابتدای ورود به خانه از میهمان پرسیده شود «چه خبر؟» یا جویای حال و احوال خانواده او و تغییراتی شد که در زندگی وی رخ داده است. بلکه باید پیش از آغاز هرگونه گفت‌وگو از میهمان با میوه و غذا پذیرایی کرد، به او زمانی برای استراحت داد و سپس باب گفت‌وگو را گشود. اما در استان داخلیه عمان به‌عنوان قلب این کشور ابتدا با میهمان حال و احوال و گفت‌وگو می‌شود، پس از آن وی مورد پذیرایی قرار می‌گیرد.

در آوردن کفش‌ها پیش از ورود به خانه

در همان وارد شدن به فضای داخل خانه‌ها با کفش بی‌ادبانه است و مسن‌ترها به‌شدت آن را ناشایست می‌دانند. در میان افراد سنتی‌تر دست دادن با میزبان در حالی که میهمان هنوز کفش به پا دارد، بی‌ادبی تلقی می‌شود و حتی برخی از سال‌خوردگان شهر زمانی که در خیابان فردی را ملاقات می‌کنند، پیش از احوال‌پرسی کفش‌های خود را درمی‌آورند.

قدم زدن عروس و داماد روی برگ‌های درخت خرما در عروسی‌

هنوز هم زنان مسن عمان با خود برگ‌ها و شاخه‌هایی از درخت خرما به جشن‌های عروسی می‌آورند و از عروس و داماد می‌خواهند برای داشتن یک زندگی موفق زناشویی و شکوفایی رابطه خود روی آن قدم بزنند. زنان حین قدم زدن به عروس و داماد گلاب می‌پاشند و آن را اقدامی برای خوشبختی می‌دانند.

رسوم و سنت‌های جالب عمانی‌ها

رسوم ازدواج سنتی

بسیاری از مهاجران سنتی هنوز هم اطلاعاتی درباره ازدواج‌های سنتی عمان ندارند. در این کشور زمانی که مردی تصمیم به ازدواج می‌گیرد، از مادر و خواهران خود می‌خواهد دختری مناسب برای وی انتخاب کنند. خانواده‌ها در این انتخاب همیشه مسائل قبیله‌ای و تمام موقعیت‌های مربوط به خانواده را در نظر می‌گیرند. پس از آن خانواده مرد برای خواستگاری به خانه دختر می‌روند و دو تا سه هفته برای دریافت جواب صبر می‌کنند.

در صورت گرفتن جواب مثبت، خانواده مرد بار دیگر به خانه دختر می‌روند تا درباره جهیزیه و سایر مقدمات به توافق برسند. پس از آن مرد در مراسم بزرگی تحت عنوان ملکه، تمام دوستان، آشنایان، همسایگان و اهالی قبیله خود را دعوت می‌کند که طی آن نام دختر و پسر و خبر ازدواج آن‌ها اعلام می‌شود. پس از این مراسم جشن بزرگی برای میهمانان برگزار و مراسم عروسی برای دو تا شش ماه بعد برنامه‌ریزی می‌شود.

رسوم و سنت‌های جالب عمانی‌ها

کد خبر 691437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.