وقوع ۵۸۲ مورد آتش سوزی در اراک

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: در شش ماه نخست امسال تا به امروز ۵۸۲ مورد حریق به وقوع پیوسته است که بر اثر آن ۲۲ نفر مجروح و مصدوم داشته‌ایم و خوشبختانه مورد فوتی در این زمینه نداشتیم.

آتشپاد دوم محسن فضلی پنجشنبه ششم مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در ۹۹۳ مورد حوادث مختلف دیگر این شهر که از سوی آتش نشانی امداد رسانی شده است، ۱۸۸ نفر مصدوم و ۱۹ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

وی حوادث گزارش شده به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک را شامل تصادفات، نشت آب، سقوط از بلندی، سقوط در چاه، سقوط اجسام، سقوط از کوه، ریزش چاه، تهدید و اقدام به خود کشی و … برشمرد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با اشاره به ضرورت ایمن سازی مراکز تجاری و درمانی گفت: پس از وقوع حادثه پلاسکو، با توجه به حساسیتی که در جامعه به وجود آمده بود و پوشش خبری آن حادثه توسط رسانه ملی حساسیت بر روی اماکن عمومی و مراکز خرید، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و… به مراتب بیشتر شد.

وی ادامه داد: پس از این حادثه سازمان‌های آتش‌نشانی در کشور و همچنین در استان مرکزی و شهرستان اراک ملزم به بازدید از تمام مراکز تجاری، اداری، درمانی و آموزشی به ویژه ساختمان‌های قدیمی ساز که اغلب ساختمان‌های درمانی، اداری و تجاری در سطح شهر قدیمی‌ساز است و بالای ۳۰ سال قدمت دارند، شدند.

فضلی تصریح کرد: ساختمان‌های قدیمی با توجه به شرایط و استانداردهای زمان گذشته ساخته شده‌اند و در زمان ساخت ملاحظات ایمنی آن زمان لحاظ شده اما امروز با توجه به روز شدن شرایط ساخت و ساز و عدم وجود استحکامات لازم در این مراکز، نیاز به دریافت مجوز ایمنی دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ بار کارکنان آتش نشانی از این مجتمع‌ها بازدید کرده‌اند اظهارکرد: اخطارهای لازم اعلام شده و برای این مراکز مرحله‌بندی صورت گرفته است.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک افزود: ایمن سازی بیمارستان قدس اراک که دارای ساختمان بسیار مستحکمی است به دلیل اینکه با ضوابط امروز تفاوت‌هایی داشت، با همکاری کارکنان سازمان آتش نشانی و مجموعه بیمارستان در چند مرحله انجام شد.

وی با اشاره به مقاوم سازی بیمارستان قدس اراک گفت: در این بیمارستان پله اضطراری نصب و ساختمان به روز شد و هم اینک این بیمارستان هیچ مشکلی ندارد و بیشتر مراکز موجود هم به همین صورت مراحل ایمن سازی آنها انجام شده است.

فضلی با اشاره به اینکه برخی مرکز برای ایمن سازی اقدام کردند اضافه کرد: برخی از مراکز توجه کمتری به این موضوع نشان می‌دهند اما موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود، کمیته‌های پایش به ریاست معاونت عمرانی استانداری تشکیل شده است و جلسات برگزار می‌شود و گزارش‌ها مرتب ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه امید می‌رود شاهد حوادث دل‌خراشی مانند پلاسکو و یا متروپل آبادان در سطح شهر نباشیم گفت: نقشه‌های ساختمان‌های نوساز، قبل از آغاز به کار در واحد پیشگیری بررسی می‌شود.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با بیان اینکه ۱۵ کارشناس عمران در زمینه‌های مختلف ضوابط و مقررات ایمنی ساختمان را که باید لحاظ شود، در چندین مرحله پایش می‌کنند تصریح کرد: ساختمان‌ها باید طبق مقررات و ضوابط ایمنی در سطح ملی ساخته شوند.

وی با بیان اینکه مدارس هم مانند سایر مراکز اداری و تجاری باید مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند گفت: در حال حاضر مشکلی با مدارس دولتی نداریم چرا که ساختار ساختمان و طراحی آن مناسب بحث آموزش انجام شده است و ورود و خروج جمعیتی که به عنوان دانش‌آموز از ساختمان آنها انجام می‌شود، شامل، راهروها، دفاتر و غیره بر اساس اصول آموزشی در نظر گرفته شده‌اند اما مشکل اساسی مدارس غیردولتی است.

فضلی ادامه داد: مدارس غیرانتفاعی اغلب یک ساختمان مسکونی را در اختیار گرفته‌اند و با تغییراتی آن را به یک محل آموزشی تبدیل کردند.

وی با بیان اینکه همکاران ما مدارس دولتی و غیردولتی را بازدید می‌کنند افزود: در صورتی که مشکلاتی در مدارس دولتی و غیر دولتی وجود داشته باشد، همکاری‌های لازم صورت می‌گیرد تا آن محیط دارای ایمنی لازم و کافی باشد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با بیان اینکه مراکز غیرانتفاعی باید مجوز ایمنی را دریافت کنند تاکید کرد: در این راستا تاییدیه سازمان آتش نشانی لازم است، از آنجایی که امکان انجام شدن تمام موارد مربوط به ایمنی به صورت یکباره وجود ندارد و ساختار ساختمانی مدرسه اجازه انجام تغییرات اساسی را نمی‌دهد، این مدرسه از انجام فعالیت خود باز خواهد ماند.

وی افزود: در سال اول توسط همکاران ما برخی از موارد به مدیران مدارس غیرانتفاعی انتقال داده می‌شود تا آن تجهیزات و ایمنی‌های لازم ابتدایی را تأمین و موارد خطر آفرین را برطرف کنند و در سال‌های بعد موارد تکمیلی در راستای ایمن سازی محیط به صورت کامل در نظر گرفته می‌شود تا محیط به صورت کامل ایمن شود.

فضلی از تحویل ۱۵ خودروی شاسی به سازمان آتش نشانی اراک خبر داد و گفت: خوشبختانه توانستیم شش دستگاه از این خودروها را که در حال تجهیز است، با هزینه ۸۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد کنیم.

وی اظهار کرد: خودروی نردبان هم در حال مراحل پایانی خود قرار دارد و در یکی دو ماه آینده تحویل سازمان آتش نشانی قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با بیان اینکه خیابان طالقانی اراک از نظر وجود ایستگاه آتش‌نشانی یک منطقه فقیر است ادامه داد: زمینی برای ساخت ایستگاه آتش نشانی در این منطقه اختصاص یافته و به صورت جدی پیگیر هستیم یک ایستگاه مادر و چند منظوره را بسازیم و تجهیز کنیم تا یک ایستگاه خوب برای پشتیبانی در منطقه غرب اراک ایجاد شود.

کد خبر 691282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.