وقتی شعله در شعله می‌پیچد به هیچ چیز نمی‌اندیشند، مگر آن سوی آتش

امروز (پنج‌شنبه، ششم مهرماه) به مناسبت روز آتش‌نشان از اولین کتاب تخصصی علت یابی حریق خودرو رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفتم مهرماه سال ۱۳۵۹ با حمله دشمن بعثی به پالایشگاه نفت آبادان، تعدادی از آتش‌نشانان به شهادت رسیدند، از این رو در تقویم رسمی کشور هفتم مهرماه به نام روز آتش‌نشان و ایمنی نام‌گذاری شد، هرساله در مهرماه شاهد دو روایت ایثار و از خود گذشتگی شهدا و آتش‌نشانان هستیم، اما امسال شاهد رونمایی از رویدادهای علمی بی‌سابقه‌ای در اصفهان بودیم.

در همین راستا امروز در ستاد فرماندهی آتش‌نشانی همه چیز مهیا شده بود تا در روزی به نام آتش‌نشانان از چند سامانه به‌روز و کتاب تخصصی علت‌یابی حریق خودرو با حضور شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر رونمایی شود که با حاشیه‌های خواندنی همراه بود.

وقتی شعله در شعله می‌پیچد به هیچ چیز نمی‌اندیشند، مگر آن سوی آتش

مأموران آتش‌نشانی با نظم خاصی در حیاط بزرگ ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی به صف بودند، بوی اسپند در فضا پیچیده و حال و هوای خاصی ایجاد شده بود؛ شعارهای «آتش‌نشان بودن شغل نیست» بر روی دیوارهای ستاد خودنمایی می‌کرد.

مسئولان یکی پس از دیگری از راه رسیدند و با تمام کادر به‌خط شده جلوی در ورودی، احوال‌پرسی می‌کردند؛ صمیمیت خاصی بین آتش‌نشانان و مسئولان شکل گرفته بود.

وقتی شعله در شعله می‌پیچد به هیچ چیز نمی‌اندیشند، مگر آن سوی آتش

آتش‌نشانان قد بلند و شوخ طبع حاضر با لباس‌های جذاب خود در فرماندهی عملیات سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان پذیرایی گرمی از خبرنگاران و مسئولان داشتند، سرسبزی گیاهان در سالن فرماندهی عملیات سازمان آتش‌نشانی جلوه‌ی خاصی را به این مکان بخشیده بود و گویی حاج قاسم سلیمانی از قاب عکس شاهد همه این رویدادها بود.

ابتدای برنامه پس از قرائت قرآن توسط علی آقایی آتش‌نشان جوان و خوش‌نوا، همگی به نشانه احترام به سرود ملی ایستادند و دست‌های خود را روی سینه قرار دادند، در همین لحظات صدای بی‌سیم‌ها و گزارش‌هایی توسط شهروندان به فرماندهی آتش‌نشانی به گوش می‌رسید، چراکه تأمین ایمنی شهر تعطیل‌بردار نیست.

وقتی شعله در شعله می‌پیچد به هیچ چیز نمی‌اندیشند، مگر آن سوی آتش

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان پس از صحبتی کوتاه با آتش‌نشانان گفت: خدماتی که در سال‌های گذشته ارائه می‌شد، امروز باید سریع‌تر و با کیفیت بیشتری باشد؛ درواقع مردم باید مطمئن باشند اگر حادثه‌ای پیش آمد، افرادی حضور دارند تا به‌موقع آن‌ها را نجات دهند.

پس از آن، نیایش مخصوص آتش‌نشان از سوی فرهاد کاوه‌آهنگران یکی از آتش‌نشانان اصفهان قرائت و در نمایشگرهای سالن فرماندهی آتش‌نشانی نمایش داده شد، همزمان با فرهاد کاوه‌آهنگران، آتش‌نشانان حاضر در ستاد هم این نیایش را زیر لب زمزمه می‌کردند.

وقتی شعله در شعله می‌پیچد به هیچ چیز نمی‌اندیشند، مگر آن سوی آتش

پس از تلاوت نیایش آتش‌نشانی، با گفتن رمز «یا رسول الله (ص)» از سوی شهردار اصفهان، مانور رژه خودروهای آتش‌نشانی از چهارراه آبشار تا میدان بزرگمهر آغاز شد و خبرنگاران در کنار شهردار و دیگر مسئولان از نمایشگرهای سالن فرماندهی شاهد این مانور بودند.

در سالن فرماندهی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان صدای صلوات و تشویق‌های پی در پی کل سالن را در برگرفته بود؛ در این میان بین آتش‌نشانان و شهردار اصفهان صحبت‌های از نردبان‌های ۶۴ متری، ماشین‌های حمل‌ونقل و سگ‌های زنده‌یاب و مرده‌یاب بود.

علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان نیز در جمع آتش‌نشانان با بیان اینکه همه‌ساله هفتم مهرماه بهانه‌ای است تا از آتش‌نشانانی که همیشه آماده کمک‌رسانی به شهروندان هستند، تقدیر و تشکر به عمل آید، گفت: امیدوارم هیچ‌گاه تلفن این مرکز زنگ نخورد و شاهد حادثه‌ای نباشیم، اما به هر حال زندگی و مسائل روزمره ممکن است ما را با خطراتی مواجه کند، بنابراین باید همیشه آماده باشیم، مانور و رونمایی‌های امروز نشان داد که آتش‌نشانی اصفهان بسیار آماده است.

وقتی شعله در شعله می‌پیچد به هیچ چیز نمی‌اندیشند، مگر آن سوی آتش

ساعت‌هایی که روی صفحه کامپیوتر و نمایشگرها بود ثانیه شمارهای پرقدرتی داشتند، چراکه ثانیه‌ها برای آتش‌نشانان و نیروهای مستقر در فرماندهی عملیات آتش‌نشانی بسیار مهم و حساس است.

در ادامه از اولین کتاب تخصصی علت‌یابی حریق خودرو توسط شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رونمایی شد؛ این کتاب در پنج فصل حریق خودرو را کامل توضیح داده است و در حال حاضر آتش‌نشانان می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

وقتی شعله در شعله می‌پیچد به هیچ چیز نمی‌اندیشند، مگر آن سوی آتش

لحظاتی که دور تا دور شهردار پر از خبرنگار و عکاس بود، کودکان محو دستگاه شبیه‌ساز حریق و حادثه سامانه آموزش مجازی اطفای حریق شده بودند.

حسن استکی با تجربه‌ترین آتش‌نشان حاضر در منطقه نیز در جمع مدیران شهری گفت: ۲۲ سال است که آتش‌نشان هستم، برای روسفیدی مقابل خداوند و خدمت به مردم سال‌ها است که نتوانسته‌ام در مراسم‌های خانوادگی و روزهای تولد خانواده‌ام شرکت کنم.

در پایان مراسم شاخه‌های رز قرمز رنگ به آتش‌نشانان اهدا شد.

کد خبر 691277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.