فلسطین قربانی توافق ریاض - تلاویو

تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: عربستان برای حفظ آبروی خود حل مسئله فلسطین را مطرح می‌کند، اما جدیتی در آن نیست و در عادی‌سازی روابط خود با تلاویو مصمم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در راستای تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک توافق بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط، قرار است طی روزهای آینده هیئتی سعودی به ریاست نماینده غیرمستقیم عربستان در امور فلسطین به سرزمین‌های اشغالی سفر کند و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند.

این در حالی است که در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر دو توافق هم‌زمان میان عربستان و آمریکا همچنین رژیم صهیونیستی و آمریکا در راستای عادی‌سازی روابط به گوش می‌رسد و به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، جو بایدن در نقش یک میانجی‌گر برای عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو، توانسته است به توافقات اولیه با نتانیاهو برای حفظ «گزینه راه‌حل دو کشور» به عنوان بخشی از آنچه توافق جامع عادی‌سازی نامیده می‌شود، برسد.

پایگاه اینترنتی شبکه «آی ۲۴» در همین رابطه، به نقل از یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی گزارش داد، هرچند بایدن فهرستی از خواسته‌های آمریکا در برابر فلسطینی‌ها را به نتانیاهو ارائه نکرده است، اما به‌طور ویژه اصرار داشت که اسرائیل امکان دستیابی به «راه‌حل دو کشور» را حفظ کند. در گزارش‌های دیگر آمده بود که کاخ سفید به تل‌آویو تصریح کرده است که باید امتیازات قابل توجهی را برای فلسطینیان بپذیرد.

از سوی دیگر، رویترز در گزارشی مدعی شده است بن سلمان نیز در همین زمان توانسته است به بهای پذیرش کنار گذاشتن خواسته‌های فلسطینیان، با بایدن برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل به توافق برسد، زیرا آنچه همواره از جانب طرف عربستانی شنیده شده، نگرانی این کشور در بحث امنیتی و دستیابی به انرژی هسته‌ای بوده است و به نظر می‌رسد بیان شدن مسئله فلسطین از جانب عربستان، یک ظاهرسازی در راستای کنترل افکار عمومی جهان عرب و کاهش از حجم انتقادات از این عادی‌سازی است. بر اساس گزارش رویترز، واشنگتن پیشنهاد پیمان نظامی با عربستان را به شرط کنار گذاشتن مسئله فلسطین قبول کرده، اما از پذیرش یک معاهده به سبک ناتو خودداری کرده است.

فلسطین قربانی توافق سعودی - صهیونیستی

آنچه که در این مقطع لازم است مورد توجه قرار گیرد، انگیزه‌های مختلف بایدن، بن سلمان و نتانیاهو است که در نهایت این سه را وادار کرده است تا برای دستیابی به یک توافق چندجانبه تلاش کنند. به گفته اکونومیست، این تلاش دیپلماتیک و چارچوب دفاعی جدید در خاورمیانه حول دو قدرت منطقه‌ای، یک دستاورد برجسته در عرصه سیاست خارجی برای دولت بایدن در نزدیکی انتخابات خواهد بود.

از سوی دیگر نتانیاهو ماه‌ها است درگیر تظاهرات هفتگی مخالفان اصلاحات قضائی است و توافق با عربستان سعودی که از سال ۲۰۲۰ برای آن تلاش می‌کند، دستاوردی است که می‌تواند اعتبار از دست رفته او را احیا و از حجم فشارها بر دولت وی کم کند.

در همین زمان، عربستان که بیش از هر زمان دیگر به دنبال مطرح شدن به عنوان یک کشور اثرگذار در منطقه است، به دلیل خلأ امنیتی این کشور همچنین حضور همسایه قدرتمندی مانند ایران، سعی دارد تا با کمک آمریکا این خلأ را جبران کند و به دلیل اینکه از نیاز ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به این توافق خبر دارد، از همین موضوع به عنوان ابزاری برای دریافت امتیاز دستیابی به انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند.

در مجموع باید گفت آنچه که در جریان است، دارای ابعاد چندوجهی امنیتی، سیاسی است که بررسی آن برای فهم انگیزه‌های پنهان پشت این توافقات ضروری است.

همکاری ریاض و اسرائیل علیه محور مقاومت ادامه دارد

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این باره اظهار کرد: عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل سال‌ها است پیگیری می‌شود و تنها رسمیت بخشیدن به آن متوقف بوده است.

وی ادامه داد: ریاض و اسرائیل در حوزه امنیتی و منطقه‌ای همکاری‌های زیادی به‌ویژه علیه محور مقاومت در منطقه و جمهوری اسلامی ایران دارند.

این تحلیلگر مسائل فلسطین با تاکید بر اینکه عربستان به موازات کشور ما روابط خود را با اسرائیل پیگیری می‌کند، تصریح کرد: تصور محمد بن سلمان این است که عربستان باید با همه قدرت‌های منطقه برای توسعه اقتصادی و مسائل امنیتی همکاری کند.

فلسطین قربانی توافق سعودی - صهیونیستی

جدیتی در حل مسئله فلسطین وجود ندارد

وی با بیان اینکه عربستان به‌ویژه برای حل مسائل علمی و فناوری خود با رژیم صهیونیستی مرتبط است، گفت: عربستان تنها برای حفظ آبروی خود حل مسئله فلسطین را مطرح می‌کند که جدیتی در آن نیست و فقط در حد حرف است.

عبدی خاطرنشان کرد: حل مسئله فلسطین اولویت سعودی‌ها نبوده و نیست، به‌طوری که در چهار دهه اخیر هیچ‌گاه شاهد گرامیداشت روز قدس در عربستان حتی به دست خود دولت سعودی نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه عربستان به عنوان ام‌القری جهان اسلام، هیچ‌گاه بازیگر اصلی در پرونده فلسطین نبوده است، تصریح کرد: هدف سعودی‌ها از این اقدام گرفتن امتیاز از آمریکا برای رسیدن به توافقات دفاعی و هسته‌ای است که مد نظر دارند.

این کارشناس خاورمیانه افزود: اسرائیل بر اساس دکترین امنیت ملی خود اجازه نخواهد داد که هیچ کشوری در خاورمیانه سلاح هسته‌ای داشته باشد، اما قرار است با میانجی‌گری آمریکا این مسئله برای عربستان حل شود.

وی تاکید کرد: آمریکا قرار است امتیازاتی را در مقابل این میانجی‌گری از عربستان دریافت کند تا رضایت اسرائیل حاصل شود، اگر آمریکا بتواند رضایت اسرائیل را کسب کند، این مسئله حل خواهد شد.

عبدی با بیان اینکه آمریکا قرار است ضمانت‌هایی را در این خصوص به اسرائیل دهد، ادامه داد: آمریکا به عنوان میانجی بنا دارد کل پروژه غیرنظامی باشد و در عمل مدل همسایگی نظامی را که با شاه ایران داشتند را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: از صفر تا صد برنامه هسته‌ای ریاض در دست آمریکا است که با رضایت اسرائیل بنا دارد پروژه عادی‌سازی روابط را تکمیل کند.

کد خبر 691126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.