ماهواره‌ «نور ۳» موفقیتی دیگر برای صنایع فضایی ایران

قرارگیری موفق ماهواره «نور ۳» با ماهواره‌بر ایرانی قاصد در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین به همّت هوافضای سپاه موفقیتی دیگر برای صنعت فضایی ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران در صفحه خود در توئیتر نوشت: «ماهواره نور ۳ لحظاتی پیش با ماهواره‌بر قاصد و توسط نیروی هوافضای ⁧#سپاه⁩ با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. این موفقیت را به تمام متخصصان صنعت فضایی تبریک می‌گویم.»

ماهواره‌ «نور ۳» موفقیتی دیگر برای صنایع فضایی ایران

برای نخستین بار ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد نیروی هوافضای سپاه، اوایل اردیبهشت ۱۳۹۹ با محموله ماهواره نور یک به مدار ۴۳۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. این ماهواره در ثانیه ۴۸۰ پس از پرتاب و در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری با سرعت ۷ هزار و ۶۵۰ متر بر ثانیه توسط مرحله سوم ماهواره‌بر قاصد -۱ با موفقیت در مدار تزریق شد.

دومین پرتاب فضایی سپاه با هدف توانایی تثبیت و نمایش تکرارپذیری توان پرتاب ماهواره با ماهواره‌بر بومی قاصد در ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ انجام و ماهواره نور دو با موفقیت کامل در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران را صاحب دو ماهواره در حال کار همزمان در مدار کرد.

تزریق ماهواره نور دو در پرتاب دوم به مداری با ۷۰ کیلومتر ارتفاع بالاتر یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتری نشان داد که در پرتاب اول قاصد یک از تمام توان این حامل استفاده نشده و حد نهایی توان آن بالاتر از تخمین‌های مطرح شده بر اساس پرتاب اول بوده است.

روز گذشته؛ ماهواره تصویربرداری نور سه با ماهواره‌بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

سپاه با پرتاب نور دو به مدار ۵۰۰ کیلومتری توانسته است ارتفاع مداری ماهواره‌های ایرانی که با موفقیت در مدار تزریق شده‌اند را نسبت به عملکرد ماهواره‌بر سفیر یک به دو برابر ارتقا دهد.

ماهواره نور ۳ چه ویژگی‌هایی دارد؟

نوع ماهواره: ماهواره تصویر برداری

ماهواره‌بر: موشک ماهواره‌بر قاصد

وظیفه: تصویربرداری دقیق و با کیفیت از سطح زمین

محل تثبیت مداری: مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین

سازنده: جمهوری اسلامی ایران

پرتاب‌کننده: نیروی هوافضای سپاه پاسداران

کد خبر 691091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.