حیوان گزیدگی در اصفهان نسبت به سال گذشته افزایش داشت / پیشگیری از هاری با هماهنگی بین بخشی

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تعداد مصدومان حیوان گزیده مراجعه کننده به مراکز درمان پیشگیری هاری در شش ماه ابتدای سال جاری در استان بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

عباسعلی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره بیماری هاری اظهار کرد: هاری در واقع نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال از حیوان به انسان است که به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان صددرصد کشنده است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از حیوان‌گزیدگی نقش اساسی در پیشگیری از ابتلای انسان به هاری دارد، افزود: از طرف دیگر علی‌رغم کشندگی بالای این بیماری در صورت انجام تمام مراحل پیشگیری از جمله شست‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و تزریق سرم و واکسیناسیون به موقع و کامل می‌توان از ابتلاء به هاری پیشگیری کرد.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه "پیشگیری از هاری برای همه با هماهنگی بین بخشی" روز جهانی هاری در سال جاری است، تصریح کرد: علت انتخاب این شعار نشان‌دهنده اهمیت هماهنگی بین بخشی برای جلوگیری از هاری است.

وی ادامه داد: بر اساس این شعار باید اقدامات کنترلی و پیشگیری از بروز بیماری در تمام افراد در معرض خطر جامعه به صورت کامل با هماهنگی بین بخشی ارگان‌ها انجام شود.

قاسمی گفت: تعداد مصدومان حیوان گزیده مراجعه‌کننده به مراکز درمان پیشگیری هاری در شش ماه ابتدای سال جاری در استان بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: به طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ نفر مراجعه‌کننده به صورت روزانه برای دریافت خدمات به مراکز درمان پیشگیری هاری شهرستان‌های تحت پوشش مراجعه می‌کند و با توجه به ارائه خدمات به مصدومان موردی از هاری انسانی در استان در سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده است.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به جایگاه اصفهان در رتبه حیوان گزیدگی طی سال گذشته افزود: استان اصفهان در سال گذشته رتبه پنجم کشوری با تعداد ۲۱ هزار و ۳۴۹ مورد مصدوم حیوان گزیده داشته است.

حدود ۷۰ درصد گزش‌ها در اصفهان مربوط به سگ گزیدگی است

وی ادامه داد: ۶۵ تا ۷۰ درصد گزش‌ها در استان مربوط به سگ گزیدگی و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد گزش نیز مربوط به گربه است که نسبت به سال‌های اخیر درصد گزش توسط گربه افزایش را نشان می‌دهد؛ همچنین درصد کمی از گزش‌ها توسط سایر حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر، واسب و حیوانات وحشی مانند گرگ، شغال، روباه، خرس، خفاش، گراز، راکن، راسو، موش صحرایی نیز رخ می‌دهد.

قاسمی با اشاره به ارائه خدمات درمانی و واکسیناسیون بر اثر گازگرفتگی حیوانات خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ۲۸ مرکز درمان پیشگیری هاری در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خدمات سروواکسیناسیون هاری (تزریق سرم و واکسن) به صورت رایگان و شبانه‌روزی در اختیار مصدومان حیوان گزیدگی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هر فردی که دچار حیوان گزیدگی، چنگ خوردگی یا لیسیده شدن خراش‌های پوستی با حیواناتی مانند سگ و سگ‌سانان، گربه و گربه سانان و حیوانات از جمله گاو، گوسفند، بز، شتر، اسب، الاغ، قاطر، گرگ، شغال، روباه، خرس، خفاش، گراز، راکن، راسو، موش صحرایی می‌شود، با مراجعه به مراکز هاری در شهرستان باید بر اساس دستورالعمل کشوری نسبت به شست‌وشوی محل هر زخم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و تزریق سه نوبت تا چهار نوبت واکسن هاری در روزهای صفر، سه، هفت و ۱۴ و در برخی از موارد نیز سرم بر حسب نوع و محل زخم در یک نوبت دریافت کند.

کد خبر 691040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.