اتفاق نظر درباره ماهیت جنایت‌بار داعش نشانه بیداری حقوقدانان جهان است

معاون اول قوه قضائیه گفت: در خصوص ماهیت مجرمانه و جنایت بار رفتار داعش اتفاق نظر وجود دارد که نشانه بیداری و آزادگی حقوقدانان جهان است.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام محمد مصدق در نشست حقوق بشر آمریکایی با محوریت واقعه تروریستی شاهچراغ (ع) اظهار کرد: داعش و سایر گروهک‌های سازمان یافته تکفیری از منظر حقوق کیفری گروه‌های مجرمانه سازمان‌یافته تلقی می‌شوند و ماهیت اقدام‌های آن‌ها تروریستی است که در قالب اقداماتی از قبیل قتل، شکنجه، به بردگی گرفتن، نشر تنفر مذهبی، تجاوز و حمله به غیر نظامیان و مانند آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: این رفتارها در حقوق کیفری بین‌المللی حسب مورد تحت عنوان نسل‌کشی جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی طبقه بندی شده است. در خصوص ماهیت مجرمان و جنایت بار رفتار داعش اتفاق نظر وجود دارد که نشانه بیداری و آزادگی حقوق‌دانان جهان است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در خصوص اینکه آیا دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص جنایات داعش، صلاحیت رسیدگی دارد یا نه، مباحث زیادی مطرح شده است؛ رفتارهای داعش مانند قتل و شکنجه به دلایل مذهبی یا قومی و نژادی، تخریب اماکن مذهبی، نقض قواعد حقوق جنگ، به بردگی گرفتن زنان، نبود تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان، تجاوز به زنان و کودکان همگی در صلاحیت دیوان کیفری بین‌الملل هستند و تحت عنوان نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت قابل توصیف است.

وی ادامه داد: مطالعه رفتار داعش نشان می‌دهد که نهایت آمال آن‌ها حذف اسلام ناب و اصیل است، این تفکر، از اتاق فکر اندیشه گروه‌های غربی و صهیونیستی نشأت می‌گیرد؛ داعش و سایر گروهک‌های تروریست تکفیری نماینده اتاق فکر غرب و صهیونیست هستند که توسط برخی کشورهای عربی و مسلمان هم در مقطعی تأمین مالی شدند تا به نیابت از نظام سلطه چهره جذاب اسلام را مخدوش کنند و از سوی دیگر با ایجاد تفرقه اساسی جامعه اسلامی را مضمحل کنند و تفکر مقاومت و نور ولایت را خاموش کنند، اما اکنون شاهد هستیم که داعش و پیکره اصلی تفکر سلفی و تکفیری سال‌ها است که مرده و استخوان‌های آن نیز پوسیده است و اگر گاهی شاهد حرکت کورکورانه‌ای هستیم این حرکت از سوی تفاله‌های داعش صورت می‌گیرد که با بازخورد منفی و محکومیت گسترده از سوی افکار عمومی مواجه می‌شود.

منبع: میزان

کد خبر 690956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.