۶۵۰ گلوگاه‌ شهر اصفهان باید عادلانه بازگشایی شود

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در مناطق پانزده‌گانه شهرداری این کلان‌شهر حدود ۶۵۰ گلوگاه با اولویت یک وجود دارد، گفت: گلوگاه‌های اولویت‌دار تمام مناطق شهرداری باید به‌صورت عادلانه بازگشایی شود.

رسول میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۳ برای هر منطقه توسط اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان ردیف بودجه‌ای در خصوص آزادسازی گلوگاه پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه بعضی مواقع ممکن است یک گلوگاه به ده‌ها هزار نفر و حتی بیشتر آسیب برساند به همین دلیل هنگام تعیین بودجه یکی از موضوعاتی که پیگیری می‌شود، بازگشایی گلوگاه‌ها در مناطق است، افزود: سعی شده بعضی هزینه‌ها که بیشتر ظاهری است، به کارهای ریشه‌ای مانند بازگشایی گلوگاه‌ها اختصاص داده شود، به‌عنوان مثال بعضی مواقع مکان‌هایی نیاز به هزینه برای پیاده‌رو ندارد و می‌توان به محلات و گلوگاه‌ها انتقال داد.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بودجه بعضی از گلوگاه‌ها در قالب پروژه‌های محله‌محور پیش‌بینی شده است، از این‌رو پس از بازدیدی که توسط مشاور شهردار در محلات انجام می‌شود، گلوگاه‌های اولویت‌دار شناسایی و از بودجه پروژه‌های محله‌محور بازگشایی آن‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گلوگاه‌ها در شهر اصفهان توسط معاونت شهرسازی و معماری اولویت‌بندی و تقسیم به اولویت‌های یک، دو و سه شده است، افزود: به نسبت متراژ، شناسایی به‌صورت مکان‌مند انجام شده و به‌طور کامل جانمایی گلوگاه‌ها مشخص است.

میرباقری با بیان اینکه بیشترین گلوگاه‌ها به‌دلیل بافت فرسوده و تاریخی و عرض معبر کم و فرسودگی ملک‌ها در مناطق یک و سه وجود دارد، خاطرنشان کرد: گلوگاه‌های اولویت‌دار تمام مناطق شهرداری باید به‌صورت عادلانه بازگشایی شود و به‌گونه‌ای نباشد که منطقه‌ای که وضع خوبی دارد، گلوگاه اولویت پنج را هم باز می‌کند، اما در منطقه‌ای که شرایط مناسبی ندارد، گلوگاه اولویت یک‌، سال‌ها بماند.

در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان حدود ۶۵۰ گلوگاه با اولویت یک داریم که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اولویت آزادسازی گلوگاه‌ها جزو سیاست و تدبیر اعضای شورای اسلامی شهر است و در تأکیدات بودجه هر سال نیز قرار داشته است، گفت: در مجموع در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان حدود ۶۵۰ گلوگاه با اولویت یک داریم که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است.

میرباقری تاکید کرد: آزادسازی گلوگاه‌ها یک مسئله چالشی و زمان‌بر است، به دلیل اینکه بخشی از املاک در مسیر و تعریض گذر قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مالکیت بعضی از املاک که در بافت فرسوده قرار دارد، مشخص نیست، ادامه داد: برخی مالکان این املاک در ایران حضور ندارند یا ملک درگیر مسائل انحصار وراثت است، به همین دلیل آزادسازی گلوگاه‌ها پرچالش و سخت است.

وی با بیان اینکه به دلیل مسائل ترافیکی، اجتماعی و شهرسازی یکی از تأکیدات کمیسیون عمران در بودجه ۱۴۰۲ بحث آزادسازی گلوگاه‌ها بوده است، تصریح کرد: معاونت برنامه‌ریزی در این خصوص ردیف‌هایی را پیش‌بینی کرده است، از این‌رو یکی دیگر از تأکیدات اعضای کمیسیون عمران این است که آزادسازی گلوگاه‌ها نباید فقط در قالب توافق انجام شود.

میرباقری خاطرنشان کرد: بسیاری از گلوگاه‌ها در قالب امتیاز و تراکم، امتیاز تشویقی به مالک قابلیت آزادسازی دارد که بر اساس کاربری ملک، مالک می‌تواند پروانه دریافت کند و عقب‌نشینی را انجام دهد تا مسیر آزاد و پروانه ساختمانی نیز صادر شود.

کد خبر 690899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.