پنجمین «مردم سلام»، از پنجره مسجد «نورباران»

ویژه برنامه «مردم سلام» در پنجمین ایستگاه خود به منطقه سه اصفهان رسید تا اهالی این منطقه چند ساعتی را با شهردار شهر گپ‌وگفت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنجمین مقصد ویژه برنامه «مردم سلام» منطقه سه شهرداری اصفهان بود؛ یکی از مناطق اصلی و مرکزی شهر که در دل خود تاریخ کهن شهر اصفهان را از زمان‌های دور که سه دوره پایتخت کشور بوده، همراه با آثار تاریخی از دوره‌های حکومت دیلمیان، سلجوقیان و صفویان جا داده است.

تمرکز مراکز اداری، بازارهای تاریخی و مراکز تجاری، نقاط گردشگری و ابنیه‌های تاریخی، مقبره‌ها و امامزاده‌ها، حوزه‌های علمیه و دفاتر علمای مذهبی و مراکز علمی این منطقه را به منطقه‌ای خاص از لحاظ آمیخته شدن بافت تاریخی و بافت فرسوده با بافت جدید شهری تبدیل کرده است.

برای رسیدن به محل گفت‌وگوی بی‌واسطه شهردار با شهروندان، سوار بر اتوبوس شده و از یکی از پرازدحام‌ترین، معروف‌ترین و حیاتی‌ترین نقاط شهری اصفهان با نام خیابان بزرگمهر از سمت میدان احمدآباد، عبور می‌کنم، خیابانی که به دلایل مختلف چون شاهراه‌بودن و نقطه اتصال خیابان‌های متعدد شهری به آن، همواره در کانون توجهات بوده است، همچنین به دلیل همین موقعیت جغرافیایی در مناسبت‌های مختلف دینی، مذهبی و ملی چون مراسم تشییع شهدا و جاماندگان اربعین حسینی به عنوان مسیر عبور شرکت‌کنندگان و شهروندان است.

در این منطقه حدود ۳۰۰ مسجد و امامزاده و حسینیه وجود دارد، در میانه خیابان بزرگمهر، مسجدی قرار دارد که به‌لحاظ کارکردی همچون نگینی درخشان در تاریخ انقلاب اسلامی می‌درخشد؛ مسجدی که به وجود بروبچه‌های انقلابی، پاتوق بودن نیروهای جبهه فرهنگی و محل ثابت برگزاری انتخابات و جلسات سیاسی، بصیرتی و انقلابی بودنش، شهره‌ی شهر اصفهان است. مسجدی از بارش نورهای انقلابی، «نورباران»؛ پنجمین مقصد ویژه برنامه «مردم سلام» دیدار صمیمانه و گپ‌وگفت شهردار اصفهان با اهالی محله منطقه سه شهرداری است.

طبق قرار قبلی، آغاز برنامه پس از نماز مغرب و عشا اعلام شده بود. هوا تاریک و روشن است و خورشید در حال پایین کشیدن رخ درخشان خود از چهره آسمان است، با اتوبوس به سمت چهارراه نورباران، در حرکت هستم، چند دقیقه‌ای تا اذان مغرب وقت باقی است؛ بنرهای دیدار شهردار اصفهان با اهالی منطقه سه سر کوچه‌های این خیابان نظر من را از داخل اتوبوس جلب می‌کند.

به‌موقع می‌رسم، از چهارراه نورباران رد شده و نزدیک‌تر می‌شوم، همهمه‌ای برپا است، محیط بیرون مسجد آب و جارو شده، تمثال شهدای محل بر روی دیوار مسجد توجه من را جلب می‌کند؛ در همین حین قرائت کلام الله مجید در فضا می‌پیچد از این رو لحظه به لحظه جمعیت بیشتری وارد مسجد می‌شود.

نمازهای جماعت مغرب و عشا مسجد نورباران، به لحاظ حس و حال خوب، صمیمت و استقبال فراوان، زبانزد است، کسبه اطراف مسجد، جوانان پایگاه بسیج، بانوان محله و جوانان دیروز و بازنشسته‌های امروز پایه ثابت نماز جماعت هستند.

گلبانگ اذان از مناره‌های مسجد طنین‌انداز می‌شود، معاونان شهردار از راه رسیدند. خبری از شهردار نیست، وارد حیاط مسجد می‌شوم، ابتدا حوض آبی رنگ با گلدان‌های گل رنگارنگی را می‌بینیم که به دور حوض حلقه زده‌اند. میز خدمت ۱۳۷ برای ثبت و ضبط درخواست‌ها و مطالبات شهروندان برپا شده است و کارشناسان مدیریت شهری برای راهنمایی شهروندان حاضرند.

کم کم صف نماز بسته می‌شود، جمعیت زیاد است و به‌سختی همه در صف‌های نماز جا شدند.

پنجمین «مردم سلام»، از پنجره مسجد «نورباران»

نوار سجاده‌های سفید رنگ برای مرتب شدن صفوف نماز از قبل پهن شده است. پیر و جوان، مرد و زن، یک صدا با نیت قربت الی الله تکبیر نماز را می‌گویند.همچنان چشم چشم می‌کنم که شاید شهردار را ببینم. نماز جماعت مغرب و عشا به همان کیفیت شب‌های قبل با اندکی جمعیت بیشتر به دلیل حضور نمایندگانی از اهالی دیگر محلات منطقه سه برگزار می‌شود.

پس از اقامه نماز، امام جماعت مسجد حجت‌الاسلام طباطبایی، ضمن خیرمقدم به مسئولان شهری به بیان نکات لازم برای نمازگزاران می‌پردازد، از جمله آن‌که همیشه در بیان حقایق احترام یکدیگر را حفظ کرده، هرگز به کسی حتی فرد خطاکننده توهین نکنیم.

همچنان پس از نماز جماعت هم، میز خدمت سامانه مردمی ۱۳۷ شهرداری برقرار بود و مراجعه‌کنندگانی برای بیان و ثبت مشکلات خود به آن‌ها رجوع می‌کردند.

به‌ناگهان متوجه حضور علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان شدم، این نخستین‌بار است که در دیدارهای مردمی، پس از اقامه نماز، شهردار اصفهان می‌رسد، علت را که جویا می‌شوم، متولیان می‌گویند، گویی صبح امروز برای رفع یکی از مشکلات شهر اصفهان سریع خود را به تهران و یکی از وزارتخانه‌ها می‌رساند، اما برای وفای به عهد خود و شرکت در این جلسه، با خودرو خود را به اصفهان رسانده و مستقیم به مسجد آمده است.

پنجمین «مردم سلام»، از پنجره مسجد «نورباران»

علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، مهدی بقایی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان، حسین حق‌شناس معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان، مصطفی نباتی‌نژاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، محمدعلی خبوشانی نماینده و دستیار شهردار اصفهان در امور هیئت‌های مذهبی و مساجد، محمدباقر کلاهدوزان مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان همراه با معاونان خود جزو مسئولان حاضر در این جلسه بودند.

موسفید کرده‌های جمع، هر کدام در حالی که یک پرونده کاغذ در دست داشتند، پا در شبستان مسجد می‌گذاشتند. شهردار اصفهان چند دقیقه‌ای را در حیاط مسجد و میان خیل جمعیت نمازگزاران و شهروندان سپری کرد و با لبخند پاسخگوی آن‌ها بود. با دعوت مجری برنامه، همه در مسجد نشستند تا تک به تک مطالبات خود را مطرح کنند.

نکته‌ای که از همان ابتدا مکرر تذکر داده می‌شد این بود «عجله‌ای در بیان خواسته‌های خود نکنید، تا نفر آخر شهردار اصفهان شنونده مطالب هستند و سپس از مسجد خارج می‌شوند.»

به همین شکل هم جلسه بود، همه افراد اعم از زنان و مردانی که تقاضای بیان مطالب خود را داشتند، تا نفر آخر خواسته خود را گفتند.

پنجمین «مردم سلام»، از پنجره مسجد «نورباران»

از دیگر تذکراتی که داده می‌شد این بود «از بیان مطالب شخصی پرهیز و سعی کنید خواسته‌های اهالی محله که جنبه عمومی دارد را بازگو کنید، چنانچه خواسته شخصی دارید در میز خدمت ۱۳۷ آن را ثبت کنید، حتماً رسیدگی می‌شود.»

شهردار اصفهان نیز درهمان ابتدا خیال همه حاضران را راحت کرد و گفت: «ما برای شنیدن حرف‌ها و مشکلات شما شهروندان آمده‌ایم و قصد سخنرانی و بیان و پاسخ دهی در این جلسه را نداریم، همه مطالب شهروندان ثبت و ضبط می‌شود و مجموعه شهرداری تک به تک به آنها رسیدگی می‌کنند و سه ماه آینده مجدد در این محل حضور پیدا کرده و از حل شدن یا چرایی حل نشدن و انجام اقدامات لازم را توضیح خواهیم داد.»

در میانه جلسه، ذاکر اهل بیت، حاج مهرپرور از مداحان مساجد منطقه سه، در باب ضرورت شنیدن مشکلات توسط مسئولان به عنوان اولین مرحله رفع مشکلات چند کلامی صحبت کرد و از حضار خواست با قرائت صلوات، در اهدای لوح تقدیر و تابلوی یادبودی از سوی هیئت‌های مذهبی منطقه سه به شهردار او را همراهی کنند.

پنجمین «مردم سلام»، از پنجره مسجد «نورباران»

بیان مشکلات مردم حدود سه ساعت تا حوالی ساعت ۱۰ به طول انجامید، همه مطالب توسط معاونان مربوطه شهردار و شهردار منطقه سه نگاشته می‌شد، اغلب مشکلات و نام محلات برای علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان آشنا بود، چراکه او خود سال‌های سال در این منطقه زندگی می‌کند و با مردم منطقه آشنایی نسبی دارد.

در میان جمعیت، پیرمردی که خود را نماینده ۲۰ ساله فست فودی های اصفهان در اتحادیه معرفی می‌کرد، پس از بیان مشکلات محله پشت مدرسه صدر خواجو، در جواب تبسم شیرین همیشگی شهردار اصفهان از جای خود برخاست و ناگهان گونه او را بوسید، فضای محفل تغییر کرد و صلوات حضار بر شور و شعف جلسه افزود.

پنجمین «مردم سلام»، از پنجره مسجد «نورباران»

بارش بیان دغدغه‌ها، مطالبات و خواسته‌ها در مسجد «نورباران» مشهود بود، جوانی در میان جلسه از شدت اشتیاق برای بیان خواسته‌های خود بدون واسطه با شهردار شهرش، قدرت نشستن نداشت و ایستاده حرف‌ها را دنبال می‌کرد.

فرد مسنی از دغدغه خود برای رسیدگی و نظافت تندیس بزرگان در سطح شهر می‌گفت، مرد میانسال دیگری تکدی‌گری را شایسته چهره زیبای شهر نمی‌دانست و پیشنهاد و آمادگی خود را برای ایجاد اشتغال و مدیریت تکدی گره‌ی شهر بدون گرفتن مزد و حقوقی می‌داد.

پنجمین «مردم سلام»، از پنجره مسجد «نورباران»

اما بیان مشکلات به مردهای حاضر در جلسه ختم نمی‌شد، زنان هم حضور فعال داشتند؛ مادری به دفاع از فرزندش که یک‌سالی است درگیر ساخت‌وساز منزلی در خیابان کمال شده بود، صدایی بلند کرد و در حالی که بغضی از ناراحتی در گلو داشت، از ایرادات قانونی مکرر در ساخت منازل، قوانین دست و پا گیر و هزینه‌های اضافی که بر دوش مالکان گذاشته می‌شود، می‌گفت.

یکی از شهروندان بامتانت کامل با نوبتی که مجری به او داد، از جای خود برخاست و از بلاتکلیفی منزل مادر شهیدی گلایه کرد که در گیرودار معوض دادن‌ها و پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه انتقاد داشت.

با به پایان رسیدن بیان مشکلات، جلسه هم تمام شد و شهردار اصفهان به همراه دیگر معاونان خود، در میان لبخند رضایت مردم از سعه‌صدر شهردار در شنیدن حرف‌هایشان، مشایعت شد.

گزارش از: سیدامیرحسین ابطحی

کد خبر 690789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.