کیفی‌سازی ساختمان‌ها با صدور پلاک گواهی انطباق انرژی ساختمان

نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: رتبه‌بندی ساختمان‌ها براساس انرژی و مباحث زیست محیطی علاوه بر اینکه به اقتصاد ملی و خانواده کمک می‌کند منجر به برندسازی، اخلاق‌مدارانه در میان سازندگان و مهندسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا طاهری اصل امروز _سه‌شنبه، چهارم مهرماه_ در نشست تخصصی اعلان فراخوان ارزیابی و شناسایی ساختمان پایدار شهر اصفهان، اظهار کرد: در شعار شهرداری اصفهان برای شهر از عبارت «اصفهان من» استفاده می‌شود، یعنی هرکدام از ما مسئول هستیم، اگر می‌خواهیم اصفهان «شهر زندگی» شود باید برای تحقق آن آداب و رسوم و مباحثی را رعایت کنیم.

وی افزود: همه ما مسئول هستیم، باید قدمی برای شهر برداریم، به محیط زیست آن اهمیت دهیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور روش ارزیابی و رتبه بندی ساختمان‌ها در شهر اصفهان را بر اساس چهار روش استانداردهای بین‌المللی، مقررات ملی و مصوبه هیئت دولت، سیستم ارزیابی سرو سبز ایران و مصوبه شورای شهر اصفهان دانست و افزود: دو بارکد رده انرژی و برچسب انرژی در پلاک گواهی انطباق انرژی ساختمان درج شده که اولی به خود ساختمان و دومی به رفتار مصرف‌کنندگان برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیستم‌های ارزیابی ساختمان سبز ایران، سرو سبز ایران با تعریف چهار رده اصلی سرو بی رنگ، سرو نقره‌ای، سرو طلایی و سرو سبز است، تصریح کرد: شاخص‌هایی همچون سایت، کیفیت محیط داخل و خارج، بهره‌وری انرژی و آب، مصالح و منابع، پسماند و مدیریت طراحی و ساخت تعریف شده که بر اساس آن به هر ساختمان امتیاز داده می‌شود.

طاهری اصل افزود: مصوبه شورای شهر اصفهان نیز دارای معیارهای اصلی ارزیابی ساختمان است که می‌توان به مدیریت آب یا کاهنده مصرف آب، بازیافت آب خاکستری، مدیریت آب باران، پسماند، انرژی تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق و گاز اشاره کرد.

به گفته وی میان معیارهای مبحث ۱۹، سرو سبز و مصوبه شورای شهر هیچ تناقضی وجود ندارد، مصوبه شورای شهر اصفهان خارج از مصوبات دولت و مقررات ملی نیست، همه ابعاد قانونی و مقررات را دارا است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: رتبه‌بندی ساختمان‌ها بر اساس انرژی و مباحث زیست محیطی علاوه بر اینکه به اقتصاد ملی و خانواده کمک می‌کند منجر به برندسازی، اخلاق‌مدارانه در میان سازندگان و مهندسان می‌شود، کاهش آلودگی محیط زیست از طریق کاهش مصرف انرژی را به دنبال دارد.

وی افزود: اگر شهرداری صدور پلاک گواهی انطباق انرژی ساختمان را بر اساس معیارها اجرایی کند، رقابت سالم میان سازندگان رخ می‌دهد و موجب کیفی‌سازی در ساختمان‌ها می‌شود.

طاهری اصل پیشنهاد کرد پلاک گواهی انطباق انرژی به چند ساختمان ساخته شده با ممیزی با هدف ایجاد انگیزه میان فعالان ساخت و ساز ارائه شود و از طراحان حوزه ساختمان سبز و مدیران شهری که بیشترین میزان ساخت و ساز سبز را در منطقه خود داشتند تقدیر شود.

کد خبر 690697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.