معدن و ساختمان، بیشترین حوادث ناشی از کار را دارند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت:‌ بیشتر حوادث کار رخ داده در شش ماه نخست امسال مربوط به کارگاه‌های ساختمانی و معادن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمشید امیدی امروز _سه‌شنبه، چهارم مهرماه_ در عملیات تمرینی سراسری (مانور) روز ایمنی در اراک، اظهار کرد: بازرسی و شناسایی کانون‌های خطر و اعلام موارد به مسئولان ایمنی نقش مؤثری در کاهش حوادث ناشی از کار دارد.

وی با بیان اینکه در شش ماه نخست سال جاری ۲۷۶ حادثه ناشی از کار در استان مرکزی رخ داده است، افزود: امید می‌رود توجه به ایمنی در محیط کار در این استان روز به روز افزایش یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه ۴۴.۸ درصد از سهم اشتغال این استان مربوط به بخش صنعت است، تصریح کرد: تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی تا پایان سال ۱۴۰۰ با ۲۳ هزار و ۱۲۲ کارگاه، به ۲۳ هزار و ۷۲۱ کارگاه افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس استانداردها، باید در این استان ۴۷ بازرس وجود داشته باشد، گفت: بازرس‌ها، حداقل سالی یک بار باید از کارگاه‌های فعال بازدید کنند.

امیدی تعداد بازرسان استان مرکزی را ۲۲ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد چهار نفر کار مدیریتی دارند و ۱۸ نفر کار بازرسی انجام می‌دهند و این مهم نشان‌دهنده این است که در این زمینه فاصله با استانداردها زیاد است.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی مرکز پژوهش اتاق بازرگانی ایران، استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ در شاخص کسب و کار رتبه نخست را کسب کرده است، گفت: نرخ بیکاری این استان در سال ۱۴۰۰ به ۷.۸ درصد، در سال ۱۴۰۱ به ۷.۳ درصد و در امسال به ۵.۸ درصد رسیده و در رتبه‌بندی فصلی، استان مرکزی جزو رتبه‌های دوم قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: شمار بیمه‌شدگان اجباری استان مرکزی تا پایان اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ هزار نفر معادل ۳.۶۲ درصد افزایش یافته و از ۲۲۱ هزار نفر به ۲۳۰ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد شاغلان بالای ۱۵ سال استان مرکزی هم در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ سیر نزولی داشته و از سال ۱۴۰۰ به بعد با رشد روبرو بوده و بر اساس آمار سامانه ملی رصد، به ۱۴ هزار و ۱۴۱ مورد در سال ۱۴۰۰ و در سال گذشته با رشد حدود ۱۰۰ درصدی به ۲۷ هزار و ۱۸۲ مورد رسیده است.

امیدی با بیان اینکه شمار کارگران و کارگاه‌های دارای حقوق معوق استان مرکزی روز به روز روند کاهشی دارد، گفت: یکی از شاخص‌های تکمیل‌کننده نرخ بیکاری و شاخص‌های اساسی اشتغال، تعداد مقرری بگیران است.

وی با بیان اینکه تعداد افرادی که از کار بیکار می‌شوند و بیمه بیکاری دریافت می‌کنند بررسی می‌شود، افزود: تعداد این قشر هم ماه به ماه و سال به سال کاهش می‌یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: ارزیابی شاخص‌ها نشان‌دهنده این است که استان مرکزی در زمینه رونق تولید و رونق اشتغال از عملکرد خوبی برخوردار است.

امید محترمی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی هم با بیان اینکه جان هر انسان بسیار با ارزشمند است، اظهار کرد: نیاز است نظارت و پیگیری‌ها بیشتر شود و به صورت هدفمند از واحدهای پرخطر بازرسی شود.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش کارگران و ایجاد محیط امن و ایمن مشکلات مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: واحدهایی در خارج از شهرک‌ها مستقر هستند که وضعیت ایمنی آن‌ها مطلوب نیست و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

کد خبر 690634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.