کاهش دو ساعته فاصله شمال تا جنوب کشور

آزادراه اصفهان - شیراز پس از ۱۲ سال قرار است در مهرماه و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسد که نقش مهمی در اتصال شمال به جنوب کشور داشته و می‌تواند صرفه‌های اقتصادی زیادی را ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، موضوعی است که هفته گذشته توسط وزیر راه و شهرسازی اعلام شد و بر این اساس، قرار است در همین روزها انجام شود، این بزرگترین آزادراه کشور است که پس از ۱۲ سال از انعقاد قرارداد قرار است به بهره برداری برسد.

مسیر فعلی اصفهان شیراز ۴۸۵ کیلومتر طول دارد که آزادراه منجر به کوتاه شدن ۱۳۰ کیلومتر از این مسیر شده و دو ساعت در زمان صرف صرفه‌جویی خواهد داشت، این آزادراه به صورت مشارکتی بین دولت و بخش خصوصی ساخته شده است که براساس آخرین اطلاعات اعلام شده، تاکنون پیشرفت ۹۷ درصدی داشته است.

با افتتاح این آزادراه گام دیگری در راستای تکمیل کریدورهای کشور انجام و مسیر کریدور شمال به جنوب کوتاه‌تر می‌شود، در دولت سیزدهم ساخت و تکمیل این آزادراه با ایجاد مشوق برای بخش خصوصی و توجه دولت، شدت گرفت.

طول محور این آزادراه در استان اصفهان ۱۱۶ کیلومتر و در استان فارس ۲۳۵ کیلومتر است. کاهش حوادث جاده‌ای و تلفات و خسارات جانی ناشی از آن تا ۵۵۰ نفر و کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال از جمله مزایای این پروژه است.

این آزادراه فقط بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است و برای ادامه آن تا بوشهر نیازمند جذب سرمایه گذار هستیم، دولت سیزدهم نیز به دنبال آن است که پس از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور از شمال به جنوب را تکمیل کند. بهره برداری از این آزادراه ارزش اقتصادی قابل توجهی داشت و گام مهمی در ترانزیت کالا از استان‌های جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر تزریق منابع مالی به این پروژه سرعت گرفته است تا در سفر رئیس جمهور به استان فارس شاهد افتتاح این ابرپروژه ریلی باشیم. این در حالیست که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ آمارها از پیشرفت کند این پروژه حکایت داشت.

بر اساس آمار و گزارش‌های موجود، آزادراه اصفهان شیراز در پایان اردیبهشت ماه ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا امروز به ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. باقیمانده اقدامات لازم برای تکمیل این آزادراه شامل عملیاتی همچون تکمیل درزهای انبساط پل‌هاست و ملزوماتی همچون نصب جان پناه در نقاط پرتگاهی و روی پل‌ها، علائم ترافیکی و خط کشی نیز از جمله اقدامی است که انجام آن در ایمنی این مسیر نقش قابل توجهی دارد.

کاهش دو ساعته فاصله شمال تا جنوب کشور

علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان و آزادراه‌های جنوب و جنوب شرق کشور در این زمینه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در شبکه آزادراهی کشور که طرح اولیه آن در دهه ۵۰ پایه‌ریزی شد، یکی از کریدورهای اصلی، شمال به جنوب بوده و شامل مسیر تهران به قم، کاشان و اصفهان و پس از آن به سمت شیراز حرکت می‌کرد. در شمال کشور نیز یک مسیر به سمت شمال شرق کشور، شامل سمنان و خراسان و در شمال غرب کشور به سمت زنجان و تبریز برای این کریدور تعریف شده است.

وی اضافه می‌کند: در جنوب کشور نیز کریدور شمال جنوب شامل مسیر اصفهان به سمت یزد، اصفهان به سمت شیراز، شهرکرد و اهواز طراحی شده بخش از آن اجرا شده، بخشی در حال اجراست و قسمت‌هایی از این مسیرها نیز در سال‌های آینده اجرایی خواهد شد.

حدود سه هزار میلیارد تومان در سال ابتدای بهره بردای از این آزادراه در اقتصاد کشور صرفه‌جویی انجام خواهد شد و این در کنار کاهش بیش از ۶۰۰ تصادفی است که در این مسیر اتفاق خواهد افتاد.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان و آزادراه‌های جنوب و جنوب شرق کشور می‌گوید: طول مسیر بین اصفهان و شیراز ۳۴۰ کیلومتر است و از این مسیر ۱۱۶ کیلومتر در محدوده استان اصفهان و ۲۲۴ کیلومتر در محدوده استان فارس قرار گرفته است، مرز بین دو استان شهر ایزدخواست بوده که آزادراه فعلی از ایزدخواست به سمت شیراز در حال اجراست.

صرفه‌جویی ۳ هزار میلیاردی در سال اول بهره‌برداری از آزادراه

صلواتی اضافه می‌کند: عملیات اجرایی این طرح سال ۱۳۹۲ به نوعی آغاز شد و امروز پس از گذشت حدود ۱۰ سال به عنوان طولانی‌ترین آزادراه کشور به بهره برداری خواهد رسید. با این اقدام در گام اول مسیر ۴۸۵ کیلومتری اصفهان به شیراز به حدود ۳۵۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و زمان سفر از شمال به جنوب کشور دو ساعت کاهش می‌یابد. بر اساس محاسبات مهندسان مشاور، در کمترین حالت پیش بینی در سال ابتدای افتتاح آزادراه بیش از ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف سوخت کاهش می‌یابد که در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد، بنابراین حدود سه هزار میلیارد تومان در سال ابتدای بهره بردای از این آزادراه در اقتصاد کشور صرفه‌جویی انجام خواهد شد و این در کنار کاهش بیش از ۶۰۰ تصادفی است که در این مسیر اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه کاهش آلایندگی، خسارات جاده‌ای و استهلاک خودروهای عبوری از آزادراه نیز از جمله مزایای بهره برداری از آزادراه اصفهان شیراز است، تصریح می‌کند: اکنون ۲۲۴ کیلومتر از این آزادراه قرار است به بهره برداری برسد، طرح اولیه آزادراه ۲۱۲ کیلومتر شمال شش قطعه بوده است که تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. خط کشی، نصب تابلوهای راهنما، مسیرهای تکمیلی و ساماندهی فضا و منظر شهری از جمله اقداماتی است که اکنون در این مسیر در حال انجام است.

کاهش دو ساعته فاصله شمال تا جنوب کشور

آزادراه دیگر قسمت تکمیل نشده ندارد

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان و آزادراه‌های جنوب و جنوب شرق کشور می‌گوید: آزادراه دیگر قسمت تکمیل نشده ندارد، در طراحی‌های گذشته بنا بر این بوده که یک کمربندی پیرامون شهر شیراز احداث و آزادراه به آن منتهی شود، اما در طول سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاد و کوتاهی‌هایی در این زمینه انجام شد که در نهایت منجر به اضافه شدن قطعه هفتم آزادراه به طول ۱۲ کیلومتر به این پروژه شد.

صلواتی اضافه می‌کند: اکنون از آزادراه چهار مسیر به شهر شیراز منتهی می‌شود که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، راهداری این استان و شهرداری شیراز و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال اجراست. قسمت‌هایی که مشاهده شده و تکمیل نشده است مربوط به این قطعه جدیدی است که برای آزادراه تعریف شده است. اکنون ۹ کیلومتر از این مسیر تکمیل شده و پیش بینی می‌کنیم قطعه هفتم آزادراه تا سه ماه آینده تکمیل شود.

استقرار پلیس و دستگاه‌های امدادی در مسیر آزادراه

وی ادامه می‌دهد: آزادراه اصفهان شیراز نقطه ناتمامی ندارد و فقط ساخت و احداث مجموعه‌های خدماتی رفاهی و همچنین برخی از عملیات‌های ایمنی باید انجام شود، اما پلیس راه، مجموعه جایگاه‌های سوخت، راهداری، امداد و اورژانس به صورت موقت در چهار نقطه از آزادراه مستقر می‌شوند تا پس از احداث ساختمان‌های اصلی در کمتر از یکسال آینده همه این دستگاه‌ها به محل‌های مربوطه منتقل شوند.

در یک دهه گذشته کوتاهی‌هایی در استان اصفهان برای جذب سرمایه گذار انجام شده بود و با پیگیری‌های انجام شده امید است بتونیم تا سه ماه آینده قرارداد مشارکت در احداث آزادراه اصفهان به ایزدخواست را به نتیجه برسانیم و وارد مرحله اجرا شویم.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان و آزادراه‌های جنوب و جنوب شرق کشور می‌گوید: آزادراه شرق اصفهان (سردار شهید حجازی) به طول ۹۳ کیلومتر از آزادراه کاشان نطنز منشعب شده و به سه راهی مبارکه ختم می‌شود که این نقطه ابتدای آزادراه اصفهان شیراز است که ۱۱۶ کیلومتر از آن تا شهر ایزدخواست در استان اصفهان قرار دارد.

کاهش دو ساعته فاصله شمال تا جنوب کشور

ارزش فعلی احداث آزادراه اصفهان شیراز بیش از ۲۵ همت است

صلواتی اضافه می‌کند: ارزش فعلی احداث آزادراه اصفهان شیراز بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان است، هزینه اجرای طرح این آزادراه ۸ هزار میلیارد تومان برای قطعات یک تا شش بوده است که تاکنون شش هزار میلیارد تومان آن هزینه شده است و مابقی نیز به زودی تخصیص خواهد شد. حدود هزار و ۲۰ میلیارد تومان هزینه نیز برای قطعه هفت آزادراه پیش بینی شده است که انتهای آزادراه را به سه راهی تنگ خیاره و ورودی شهر شیراز متصل می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: امید است در مهرماه بتوانیم شاهد بهره برداری از این آزادراه باشیم. آزادراه اصفهان شیراز منجر به کاهش طول مسافت شمال به جنوب کشور، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و آرامش سفر می‌شود. خودروها می‌توانند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در این آزادراه حرکت کنند. این مسیر در کنار مسیر فعلی اصفهان شیراز قرار می‌گیرد که منجر به تقویت پدافند غیر عامل می‌شود.

به گفته مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان و آزادراه‌های جنوب و جنوب شرق کشور این آزادراه در زمینه فضا و منظر شهری یکی از زیبا و چشم‌نوازترین آزادراه‌های کشور است عبور از فضاهای گردشگری کنار آزادراه برای آن جذابیت ایجاد کرده است.

آزادراه اصفهان-شیراز پس از ۱۲ سال قرار است در مهرماه و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسد که نقش مهمی در اتصال شمال به جنوب کشور داشته و می‌تواند صرفه‌های اقتصادی زیادی را ایجاد کند.

کد خبر 690612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.