افزایش آمار کشفیات و کاهش سرقت در اصفهان / آمار تصادفات فوتی و جرحی در جاده‌ها کاهش داشت

فرمانده انتظامی استان اصفهان از افزایش آمار کشفیات و کاهش وقوع سرقت در استان خبر داد و گفت: در سطح جاده‌های داخلی نیز شاهد کاهش قابل توجه تصادفات فوتی و جرحی بوده‌ایم، همچنین در یک ماه و نیم گذشته، بالغ بر دو تن و نیم مواد مخدر از باندهای مافیایی کشف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار حمید علینقیان‌پور امروز _سه‌شنبه چهارم مهرماه_ در نشست خبری نیروی انتظامی استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به حجم جرایم سایبری و اینکه بخش عمده‌ای از مجرمان مسیر فعالیت خود را به فضای سایبری منتقل کرده‌اند، مخاطبان باید باهوش، توجه و سواد رسانه‌ای خود از تله‌های مجرمان فرار کنند، در چند ماه گذشته تمرکز ویژه‌ای در حوزه پلیس فتا مد نظر قرار گرفته و سعی بر این بوده که چند قدم جلوتر از مجرمان، فضای سایبری را در دست گیریم و توفیقات خاصی نیز حاصل شده است.

وی افزود: حدود سه ماه و نیم گذشته، صدها مورد سایت مجرمانه کشف و برای آنها پرونده قضائی تشکیل شده که این صدها مورد از رصد هزاران مورد فضای مجازی بوده که تحت رؤیت قرار گرفته است، بسیاری از صفحات در فضای مجازی که از لحاظ فنی امکان برخورد فیزیکی با آنها وجود ندارد، مسدود و بلااستفاده شده است که به طور عمده نیز مرتکب کلاهبرداری و فروش موارد غیرمجاز شده بودند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: اقدامات آموزشی و ایجابی نیز به عنوان آموزش‌های تخصصی و نظارت‌های گسترده از واحدهای صنفی در فضای مجازی و ارائه آموزش‌های همگانی با موضوع آسیب‌های اجتماعی همراه با تولید و نشر محتوای آموزشی پیشگیرانه توسط پلیس فتا انجام شده است.

وی با اشاره به پاسخگویی و انجام مشاوره فنی و تخصصی برای بالغ از ۱۰ هزار نفر از شهروندان، ادامه داد: با توجه به ضرورت کنترل مجرمان و ایجاد امنیت و احساس امنیت بین آحاد جامعه، در زمینه انهدام باندهای گسترده مافیایی سرقت و دستگیری سارقان، توفیقات بالایی در سه ماه گذشته در پلیس آگاهی کسب شده و درصد این اقدامات افزایش قابل توجهی داشته است.

سردار علینقیان‌پور با اشاره به افزایش آمار کشفیات و کاهش وقوع سرقت در استان اصفهان، گفت: مجموعه‌ای از نیروی انتظامی در سراسر استان اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله حضور، آموزش و برخورد مناسب با سارقان و دستگیری آنها منجر به کاهش سرقت در سطح استان شده است و به سمتی می‌رویم که شاهد وقوع هیچ سرقتی نباشیم، محیط برای سارقان ناامن باشد و کشف سرقت و برخورد مناسب به سرعت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سرقت تأثیرات منفی بسیاری دارد، اضافه کرد: پلیس راه به عنوان یکی از ارکان اصلی جاده‌ها، نظارت بر عملکرد در راه‌های برون‌شهری استان را برعهده دارد و تا پیش از این سرهنگ اصغر زارع در سمت رئیس پلیس راه استان اصفهان در حال خدمت‌رسانی بود و اکنون نیز با حفظ سمت به سمت پلیس راهور استان اصفهان منصوب شده‌اند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: طرح‌ها و ایده‌های بسیار عالی در کاهش تصادفات و مدیریت ترافیک در سطح جاده‌ها توسط سرهنگ زارع اجرا شد و می‌توان گفت بسیاری از این طرح‌ها به عنوان ایده‌های نمونه کشور معرفی شد و در سطح جاده‌های کشور مورد عمل قرار گرفت.

کشف بالغ بر ۲ تن و نیم مواد مخدر از باندهای مافیایی در یک ماه و نیم گذشته

وی افزود: پلیس راه استان اصفهان، یکی از پلیس راه‌هایی است که خط‌دهی به تمام کشور دارد و اقدامات این پلیس در راه‌ها باعث شده که توسط فرمانده فراجا تأیید شود، حجم گسترده جاده‌های استان و تردد سنگین وسایل نقلیه به خصوص در ایامی از جمله نوروز، اربعین، اواخر تابستان و اوایل مهر، نیازمند تلاش شبانه‌روزی برای پیشگیری از حوادث و تردد بدون خطر وسایل نقلیه بوده که با مجاهدت‌های انجام شده، این مأموریت‌ها با سربلند انجام گرفته و شاهد کاهش تصادفات بوده‌ایم.

سردار علینقیان‌پور با اشاره به اینکه موضوع مورد توجه، نبود رخداد تصادف در راه‌های استان است، تصریح کرد: فعالیت‌های دوربین‌ها و اخطار و تذکرهای داده شده برای این است که مسافران سفری بدون دغدغه و مشکل داشته باشند، اما برخی افراد بی‌توجه به این موضوع جان خود، سرنشینان و سایر کاربران راه را به خطر می‌اندازند؛ از همین رو آموزش فرهنگ استفاده صحیح از خودرو و تردد بین‌شهری باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد، برنامه‌های آموزشی خاصی در دو پلیس راه و راهور در دست اجرا است و در هفته نیروی انتظامی اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: سعی بر روان‌سازی ترددها در پلیس راهور بوده، ناوگان موتوری تقویت شده و در هفته فراجا نتایج اقدامات انجام شده اعلام خواهد شد، در سطح جاده‌های داخلی نیز شاهد کاهش قابل توجه تصادفات فوتی و جرحی بوده‌ایم و این پلیس وظایف دیگری از جمله صدور و تعویض گواهینامه، نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌ها، تعویض پلاک خودرو و طرح تردد خودروها طی روزهای ابتدایی مهرماه را برعهده دارد که اقدامات آن به خوبی در حال انجام است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: اعتیاد یکی از معضلات خاص و مورد توجه اقشار مختلف است و آسیب دیده‌های این معضل، گلایه‌مند هستند و بسیاری از مراجعه افراد در خصوص این موضوع است؛ از همین رو مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر به جد در دستور کار است و در سال جاری، برخورد با این افراد و توزیع‌کنندگان مواد مخدر بیش از پنج برابر شده است.

وی افزود: برخورد با باندهای بزرگ و مافیایی مواد مخدر در سطح استان از چشم دور نشده و برنامه‌های خاصی در حال اجرا است، در یک ماه و نیم گذشته، بالغ بر دو تن و نیم مواد مخدر از باندهای مافیایی کشف شده و شاهد تغییرات و تحولات بسیاری در بازار فروش مواد مخدر هستیم.

رشد ۱۲۵ درصدی رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی

سردار علینقیان‌پور با بیان اینکه مواد مخدر باید گران و نایاب شود و با تلاش شبانه روزی نیروهای پلیس این موضوع در حال پیگیری است، تصریح کرد: طی یک ماه و نیم گذشته، ۱۰ باند بزرگ مافیایی، بیش از ۲۴۰۰ متهم قاچاقچی مواد مخدر و صدها معتاد متجاهر نیز دستگیر و به کمپ‌های ترک اعتیاد تحویل شده‌اند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات آموزشی به مدارس، دانشگاه‌ها و مراکزی که درخصوص ارائه موارد آموزشی درخواست داشتند از جمله اقدامات انجام شده است و با اشاره به آموزش ۷۵ هزار نفر از ابتدای سال جاری تاکنون، ادامه داد: در سال گذشته مشکلاتی اندک در خصوص تحویل گذرنامه‌ها به زائران اربعین وجود داشت، اما با اقدامات انجام شده در سال جاری، تحولی جدی در خصوص صدور گذرنامه برای زائران اربعین اتفاق افتاد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه پلیس اطلاعات و گذرنامه استان اصفهان رتبه اول کشور در زمینه خدمت‌رسانی به زائران اربعین را به خود اختصاص داد، گفت: طی ایام محرم سال جاری بالغ بر ۷۳ هزار جلد گذرنامه زیارتی صادر شد و ۱۰ روز مانده به اربعین حسینی (ع) ماموران پلیس با حجم گسترده‌ای از مراجعه زائران مواجه شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳۹ هزار و ۳۴۰ جلد تمدید گذرنامه صورت گرفته و در طول یک ماه و نیم گذشته، ۴۹ هزار و ۳۴۱ فقره گذرنامه بین‌المللی صادر شده است، اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوعات اقتصادی، آمار پرونده‌های رسیدگی شده در پلیس امنیت اقتصادی، نشان از افزایش چشمگیر برخورد با مصادیق ناامنی اقتصادی در کشور دارد و در شهریورماه سال جاری، شاهد رشد ۱۲۵ درصدی رسیدگی به این پرونده‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

افزایش ۵۶ درصدی ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه در شهریورماه سال جاری

سردار علینقیان‌پور با اشاره به افزایش ۵۶ درصدی ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه در شهریورماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: در راستای ارتقای امنیت پایدار در سطح استان، در سایر بخش‌های نیروی انتظامی نیز اقدامات خاص و کاملی انجام شده است که نیاز به پشتیبانی، مدیریت، نظارت، تأمین تجهیزات و امکانات و دعای مردم شریف دارد.

وی با بیان اینکه تمام این اقدامات به خوبی انجام و توفیقاتی حاصل شده است، افزود: یکی از بخش‌های مهم پشتیبانی کننده، رسانه است که با امانت‌داری و دقت نظر، به خوبی بازتاب تلاش و زحمات نیروهای پلیس را برای شهروندان به نمایش گذاشته است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: بنابر طرح ابتکاری نیروی انتظامی استان، اصفهان به محله‌های مختلف تقسیم شد که هر محله شرایط خاص خود را دارد و از همین رو، مأموریت‌های مربوط به هر محله متفاوت است؛ در این طرح برای هر محله شناسنامه‌ای تدوین شد که شامل اطلاعات محدوده جغرافیایی، وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، مجرمان سابقه‌دار باید تحت نظارت قرار گیرند، ادامه داد: نظارت‌های پلیس در این خصوص افزایش یافته و تلفیقی نیز با نیروهای بسیج انجام شده و نیروهای بسیج تحت عنوان گشت رضویون محله‌های اصفهان را تحت نظارت قرار داده‌اند.

سردار علینقیان‌پور با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با متخصصان فن و فرماندهان سپاه، گفت: امنیت خط قرمز پلیس است و طرح بزرگ امنیت محله‌محور، هر روز بهتر از روز قبل در راستای داشتن امنیتی کامل و پایدار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر جرایم رخ داده مربوط به معتادانی است که تعادل ندارد، اضافه کرد: تعداد دستگیرشدگان توسط نیروهای پلیس نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است و عملیات‌های پلیس در راستای دستگیری مجرمان به صورت هدفمند انجام می‌شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت طرح امنیت محله‌محور، در ۸۰ درصد موارد خود فرد مجرم دستگیر می‌شود، اظهار کرد: سربازان ولایت شبانه روز در حال فعالیت هستند تا امنیت ایجاد و حفظ شود.

وی با بیان اینکه ارتباط و تعامل بسیار خوبی یا مدیران آموزش و پرورش داریم و با اشاره به برگزاری جلسه‌ای پیش از بازگشایی مدارس با مسئولان این نهاد، افزود: نظارت‌های پلیس در مدارسی که نیازمند نظم و امنیت هستند اعمال خواهد شد و به نهاد آموزش و پرورش نیز اعلام شده که در صورت وجود درخواست و تمایل، کارشناسان پلیس به منظور برگزاری جلسات آموزشی حضور خواهند یافت.

ماجرای شهادت دو تن از نیروهای انتظامی در برخورد با یک قاتل چه بود؟

سردار علینقیان‌پور با بیان اینکه اطلاع خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان از معضلات، نقش به سزایی در پیشگیری از وقوع مشکلات دارد و با اشاره به ماجرای شهادت دو تن از نیروهای انتظامی استان در برخورد با یک قاتل مسلح، گفت: ویدئوی این اتفاق در فضای مجازی منتشر شد تا مردم در جریان مظلومیت نیروهای انتظامی قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: برای موضوعات خاص، نیروهایی خاص و ویژه آموزش دیده شده‌اند و باید توجه داشت که گشت ۱۱۰، نیروهایی مسلح هستند که رسیدگی به فوریت‌های ۱۱۰ را بر عهده دارند و برای رسیدگی به موضوعاتی از جمله سرقت مسلحانه، قتل، نزاع دسته جمعی یا گروگانگیری، نیروهایی دیگر تحت عناوین یگان امداد و یگان ویژه آموزش دیده‌اند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: این اتفاق ساعت ۱۸ عصر روز جمعه در حالی رخ داد که تمام نیروهای پلیس با توجه به اتفاقات رخ داده در کشور در آماده‌باش کامل قرار داشتند و شهروندان در حال استراحت بودند، پس از رخداد این اتفاق مشخص شد دو نفر با یکدیگر اختلاف قبلی داشتند و نفر اول تصمیم به قتل نفر دوم می‌گیرد و در مکانی نیز اعلام می‌کند که قصد انجام این قتل را دارد و پس از آن جنازه مقتول را به آتش خواهد کشید.

وی افزود: در جریان این اتفاق، فرد اول فرد دوم را به سطح شهر و چهارراه وکلا در خیابان شیخ صدوق می‌کشاند و دو کلت خریدار شده از قبل را با خود به محل حادثه می‌برد و اسلحه را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که امکان شلیک به صورت رگبار را داشته باشد.

سردار علینقیان‌پور گفت: به محض پیاده شدن فرد دوم از خودرو، قاتل مقتول را مورد اصابت هشت گلوله به صورت رگبار قرار می‌دهد و پس از تجمع مردم در صحنه حادثه با خودرویی متواری می‌شود. یکی از شهروندان حاضر در صحنه با تماس با ۱۱۰ اعلام می‌کند که «یک نفر فرد دیگری را با اسلحه به قتل رساند و با خودرویی سفید فرار کرد»، متهم این حادثه پس از فرار از صحنه جرم به نزدیک ترین بیمارستان محل قتل می‌رود و منتظر رسیدن آمبولانس حامل مقتول می‌ماند.

وی با بیان اینکه متهم به گونه‌ای خودروی خود را پارک کرده بود که مشرف به بیمارستان بود و قصد انجام اقدامی دیگر پس از رسیدن آمبولانس به بیمارستان را داشت، اضافه کرد: پس از تماس این شهروند با نیروهای ۱۱۰ اپراتور مربوطه با توجه به حساسیت موضوع مورد را به یگان مربوطه اعلام می‌کند و یگان نیز به سمت مقصد راهی می‌شوند.

جان‌فشانی ۲ نیروی پلیس در پی داشتن احساس مسئولیت و فداکاری

فرمانده انتظامی استان اصفهان اظهار کرد: در این بین دو واحد گشت موتوری که رد سطح حوزه در حال گشت بودند از طریق بی‌سیم متوجه مأموریت می‌شوند و با اپراتور تماس می‌گیرند؛ اپراتور نیز به آنها اطلاع می‌دهد که یگان مربوطه در حال اعزام است و در صورت برخورد سعی کنید مراقب وضعیت باشید تا این فرد مسلح به فرد دیگر یا مکانی دیگر خسارتی وارد نکند.

وی با تاکید بر اینکه این دو شهید نیروی انتظامی قصد مهار قاتل را داشتند، افزود: یکی از این شهدا به قصد شناسایی خودرو وارد کوچه می‌شود و اطلاعی از اینکه این فرد همان قاتل گزارش شده است یا خیر نداشته است، قاتل پس از حضور این نیرو در محل احساس خطر می‌کند و حدس را بر شناسایی شدن می‌گذارد.

سردار علینقیان‌پور تصریح کرد: قاتل بلافاصله اقدام به کشیدن کلت می‌کند و نیروی پلیس نیز در عین حال که تلاش در متوقف کردن موتور دارد، اسلحه خود را بیرون می‌کشد و تیراندازی این دو نفر همزمان انجام می‌شود، اما در این بین تیر نیروی پلیس به پهلوی متهم و تیر متهم به سر این نیروی شریف برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: مأموران دوم پلیس نیز می‌توانست در مکانی کمین و تیراندازی کند در صورتی که تعدادی کودک در آخر همان کوچه قائم شده بودند و تعدادی شهروند و پرستار نیز در حال تردد بودند، اما به منظور تأمین امنیت این افراد جان‌فشانی می‌کند و با فداکاری وارد صحنه می‌شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه در صورتی که این اقدام اولیه نبود ممکن بود اتفاقات ناگوارتری تا رسیدن نیروهای در نظر گرفته شده بیفتد، گفت: این دو شهید با داشتن احساس مسئولیت و فداکاری به میدان رفتند و اقدام به مهار فرد کردند.

نیروی انتظامی توان دستگیری تمام معتادان متجاهر را در طول ۴۸ ساعت دارد

سردار علینقیان‌پور با اشاره به اینکه آمار سلاح‌های در اختیار مردم مناسب نیست و اقداماتی در این خصوص انجام، مجوزها کوتاه‌مدت‌تر و محدودیت‌ها بیشتر شده است، اضافه کرد: نیروی انتظامی توان دستگیری تمام معتادان متجاهر را در طول ۴۸ ساعت دارد، اما نگهداری این افراد و قرار دادن آنها در یک فضا تبعاتی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شاید کمتر از هشت درصد سرقت‌ها و کمتر از ۱۰ درصد جرایم خشن در استان مربوط به اتباع باشد، اظهار کرد: چاره‌اندیشی‌هایی در این خصوص باید با محوریت استانداری انجام شود که اقدامات خوبی در حال انجام است و مجوزهایی نیز به بخش‌های خصوص به منظور تأسیس کمپ داده شده تا این اقدامات با سرعت و قوت بیشتری پیش رود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه تصمیماتی در سطح کلان در خصوص اتباع غیرمجاز حاضر در کشور و استان در حال اتخاذ است و اتباع مجاز نیز که مهمان ما هستند باید در چارچوب قانون کشور فعالیت و حضور داشته باشند، افزود: تمام خودروهای شوتی حامل اجناس نیستند و در راستای برخورد با این خودروها اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی با تاکید بر ناامن شدن راه‌های استان برای قاچاقچیان کالا و خودروهای شوتی، تصریح کرد: این خودروها توسط دوربین تحت نظارت هستند و در صورت انجام تخلف، خودرو توقیف و با راننده آن برخورد خواهد شد. در طول ۴۵ روز گذشته ۱۳۴ خودروی شوتی حامل کالای قاچاق در جاده‌های استان متوقف شده و ۲۲۵ خودروی دیگر نیز که حامل اتباع غیرمجاز یا در حال فعالیت در این خصوص بودند، توقیف و اعمال قانون در خصوص آنها انجام شده است.

سردار علینقیان‌پور با بیان اینکه مخالف تفریح نیستیم، اما تفریحات افراد باید سالم و به گونه‌ای باشد که مزاحمتی برای سایر افراد ایجاد نکند، ادامه داد: با خودروهای حاضر در دور دور مناطقی از جمله مرداویج برخورد می‌شود.

کد خبر 690523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.