ابتکاری در خصوص مذاکرات رفع‌تحریم‌ها از سوی ژاپن پیشنهاد شده است

وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن اعلام کرد که ژاپن ابتکاری را برای احیای توافق هسته‌ای پیشنهاد کرده است.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با خبرگزاری "کیودو" ژاپن اعلام کرده است که ژاپن ابتکاری را برای احیای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت بزرگ از جمله ایالات متحده پیشنهاد کرده است.

طبق گفته این خبرگزاری، امیرعبداللهیان با ابراز اینکه "ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم"، افزود: هرگونه ابتکار ژاپن که با "منافع ایران" همسو باشد، از سوی تهران مثبت تلقی خواهد شد.

خبرگزاری کیودو همچنین نوشت که وزیر امور خارجه ایران جزئیاتی از این ابتکار را ارائه نکرد و گفت زمانی که در ماه اوت از توکیو بازدید و با "فومیو کیشیدانخست وزیر و سپس با "یوشیماسا هایاشی"، وزیر امور خارجه دیدار کرده است، این پیشنهاد را از دولت ژاپن دریافت کرد.

این خبرگزاری ژاپنی همچنین نوشت که طبق گفته امیرعبداللهیان زیاده‌خواهی‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در مورد توافق هسته‌ای، پیشرفت مذاکرات را به تأخیر انداخته است.

پیشتر نیز وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که ابتکاری از سوی عمان روی میز قرار دارد. وی ابتدا این مطلب را در نشست خبری با اصحاب رسانه در لبنان اعلام کرد. وی گفت: تهران از اراده سیاسی لازم برای رسیدن به نقطه توافق و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای توافق موسوم به برجام برخوردار است. درخصوص به‌کارگیری دیپلماسی سیاسی برای لغو تحریم‌ها اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز قرار دارد و در چهارچوب این ابتکار تبادل پیام بین ما و طرف‌های دیگر برقرار است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: فکر می‌کنیم با توجه به اقدامی که هفته گذشته در تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام شد، اگر طرف آمریکایی از برخورد چندگانه خارج شود و نیت واقعی خودش را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.

علاوه بر این، وی در دیدار با مقامات سابق آمریکایی در نیویورک گفت: به‌رغم انتقاداتی که دولت ما در ایران در خصوص برخی مفاد برجام دارد، اما سیاست ما بازگشت به برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی است ولی رویکرد دولت آمریکا چندگانه و مبتنی بر بازی با زمان است. اگر دولت آمریکا جدی باشد، می‌توان در کوتاه‌مدت مذاکرات را جمع‌بندی کرد و آنگاه همه طرف‌ها به برجام و تعهدات کامل خود برگردند.

منبع: تسنیم

کد خبر 690486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.