هلسینکی چگونه تا ۲۰۴۰ کربن‌منفی می‌شود؟

هلسینکی فنلاند قصد دارد در سال ۲۰۳۰ کربن‌خنثی شود، انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۴۰ به صفر برساند و پس از آن کربن منفی شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مفهوم بی‌طرفی کربن هلسینکی به معنای تلاش برای اطمینان از این است که فعالیت‌های این شهر باعث گرم شدن زمین نمی‌شود. هدف این شهر کاهش حداقل ۸۰ درصدی انتشار مستقیم گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ است.

برنامه‌ریزان هلسینکی، پایتخت فنلاند، ادعا کرده‌اند که انتشار کربن را تا سال ۲۰۳۵ به صفر خواهند رساند که شواهد و اقداماتی که توسط آن‌ها در حال انجام است، امکان تحقق صددرصدی این ادعا را تا زمان وعده داده شده به تصویر می‌کشد. مهم‌ترین منابع انتشار مستقیم در هلسینکی گرمایش، حمل‌ونقل و برق است. بی طرفی کربن را می‌توان به ویژه با اقدامات بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها، راه‌حل‌های حمل‌ونقل کم‌انتشار و افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر در تولید گرما و برق به دست آورد.

اقداماتی که این شهر در سال ۲۰۱۷ به منظور تحقق هدف صفر انتشار کربن انجام داد، کاهش ۲۷ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای را نسبت به سال ۱۹۹۰ به دنبال داشت و همین امر مدیران را به برنامه‌ریزی هدف جدیدی در این زمینه یعنی کاهش ۶۹ درصدی انتشار کربن ناشی از ترافیک خودرویی تا سال ۲۰۳۵ سوق داد. در این راستا، قرار است تدابیری مانند تبدیل تمام اتوبوس‌های عمومی به خودروهای الکتریکی اعمال شود، ضمن این‌که تعداد ایستگاه‌های شارژ این وسایل نقلیه سبز در سراسر شهر افزایش قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

هلسینکی چگونه تا ۲۰۴۰ کربن‌منفی می‌شود؟

مدیران پایتخت فنلاند بر اجرای استراتژی‌هایی برای افزایش کارآمدی انرژی روی آورده‌اند و در نظر دارند انتشار کربن ناشی از سازه‌های شهری را از طریق استفاده از نیروی تجدیدپذیر در آن‌ها تا ۸۰ درصد کاهش دهند.

طرح جدید شامل اجرای تهویه کنترل‌شده در ادارات شهری، استفاده از بتن کم انتشار در پروژه‌های زیربنایی، جایگزینی منابع روشنایی در فضای باز با انواع LED و توسعه راه حل‌های گرمایش منطقه‌ای است.

پیش از این، برنامه هلسینکی کربن‌خنثی هر چهار سال یک بار ارزیابی می‌شد، اما اکنون این کار به عنوان بخشی از فرآیند بودجه به صورت سالانه انجام می‌شود.

کد خبر 690457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.