«عکاسی دفاع مقدس»؛ روایتی از نیمه پنهان این حماسه عظیم

در هشت سال دفاع مقدس برخی از عکاسان با رشادت و شجاعت تمام، سلاح خود یعنی دوربین‌شان را دست گرفته و دوشادوش رزمندگان در خط مقدم حضور داشتند و با مجاهدت خود جلوه‌های مهمی از ایثار و فداکاری را به نمایش گذاشتند.

به گزارش ایمنا، همیشه عکس‌ها روایت‌های متفاوتی از وقایعی مانند جنگ ارائه می‌دهد؛ در واقع «عکاسی جنگ» به مردم کمک می‌کند تا عمق یک فاجعه جنگی که از طریق نوشتار قابل انتقال نیست را درک کنند و بر همین اساس دوربین عکاسی نقش مهمی را در جنگ‌های دنیا ایفا کرد که جنگ تحمیلی ایران و عراق نیز از این قاعده مستثنا نبود.

در هشت سال دفاع مقدس برخی از عکاسان با رشادت و شجاعت تمام، سلاح خود یعنی دوربین‌شان را دست گرفته و دوشادوش رزمندگان در خط مقدم حضور داشتند و با مجاهدت خود جلوه‌های مهمی از ایثار و فداکاری را به نمایش گذاشتند تا این روزها که عده‌ای قصد دارند روایتی وارونه از این حماسه نشان دهند، تصاویر آن‌ها چهره واقعی ایران و ایرانیان را به نمایش بگذارند و به همین جهت می‌توان عکس را به عنوان سندی تاریخی و پل ارتباطی بین نسل‌های گذشته، حاضر و آینده معرفی کرد.

در دوران دفاع مقدس عکاسان فراوانی مشغول به فعالیت بودند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

سعید صادقی

سعید صادقی در سال ۱۳۳۲ در شهر تبریز به دنیا آمد؛ وی عکاسی را از دوران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ آغاز و با سمت عکاس و خبرنگار در روزنامه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ همزمان با شروع جنگ تحمیلی ادامه داد. وی پس از جنگ عراق نمایشگاه نیمه پنهان جنگ را با یک عکاس عراقی برگزار کرد.

مستند بلگراد و کارگردانی و فیلمبرداری هفت قسمت از مجموعه مستند جنگ با نام هفت زخم از دفاع مقدس از دیگر فعالیت‌های هنری او بشمار می‌رود. سعید صادقی در سال ۱۳۸۵ نشان شجاعت و در سال ۱۳۸۶ نشان درجه یک هنری شورای انقلاب فرهنگی را از آن خود کرد.

«عکاسی دفاع مقدس»؛ روایتی از نیمه پنهان این حماسه عظیم
عکس از سعید صادقی

علی فریدونی

علی فریدونی متولد سال ۱۳۳۳، درباره خود می‌گوید عکاسی را از سال ۱۳۴۹ در عکاسی شاهرخ واقع در خیابان قزوین، چهارراه عباسی تجربه کردم و از سال ۱۳۵۵ در خبرگزاری جمهوری اسلامی عکاسی (پارس) در بخش لابراتوار آغاز نمودم.

ظرف پنج سال ابتدای ورودم به خبرگزاری در محیط لابراتوار مشغول بودم و در زمان مدیر عاملی دکتر خرازی و دبیر سرویسی رسول قدیری نیا مأموریت یافتم تا با حضور در منطقه عملیاتی از شکست حصر آبادان عکاسی کنم و این شد اولین دوربین به دست گرفتن من و آغازی بر امروزی که ایستاده‌ام.

«عکاسی دفاع مقدس»؛ روایتی از نیمه پنهان این حماسه عظیم
عکس از علی فریدونی

بهرام محمدی‌فر

عکاسی را به طور آماتور از سال ۱۳۵۵ شروع کردم و در سال ۱۳۵۸ سرویس عکاسی روزنامه جمهوری اسلامی را با دوستان راه اندازی کردیم و به شکل حرفه‌ای در همان روزگار به کار عکاسی مطبوعات پرداختم.
در مدت زمانی که کشور درگیر جنگ بود با نشریات مختلفی همچون سروش و… همکاری داشتم و بیشتر عمر عکاسی‌ام را در همان ایام در جبهه گذراندم و قریب به هشتاد درصد عملیات‌ها را عکاسی کردم.

دو سال ابتدای جنگ را بیشتر همراه با دکتر مصطفی چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم و آقای خامنه‌ای گذراندم و در عملیات خیبر دچار موج گرفتگی و چندین بار هم شیمیایی شدم؛ در حادثه طبس اولین عکاس حاضر در صحنه بودم و در جنگ سی و سه روزه لبنان هم به عنوان عکاس حاضر بودم.

«عکاسی دفاع مقدس»؛ روایتی از نیمه پنهان این حماسه عظیم
عکس از بهرام محمدی‌فر

کاوه گلستان

در سال ۱۳۲۹ در آبادان به دنیا آمد. یک ساله بود که با خانواده‌اش به تهران آمد و در تهران بزرگ شد. تا کلاس هفتم در ایران درس خواند و از ۱۳ سالگی برای ادامه تحصیل به یک کالج شبانه روزی در خارج از کشور (انگلستان) رفت.

در سال ۱۳۴۷ به ایران (تهران) بازگشت؛ در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ در شرکت‌های تبلیغاتی به عنوان عکاس و انیماتور مشغول به کار شد. کار حرفه‌ای عکاسی را در ۱۳۵۰-۱۳۵۱ با اولین مأموریت مطبوعاتی‌اش که تهیه عکس و گزارش جنگ در کشور ایرلند شمالی بود شروع کرد. وی در جنگ ایران و عراق تصاویر ماندگاری را ثبت کرد. گلستان در ۱۳ فروردین ۱۳۸۲ در کفری کردستان عراق در حین مأموریت و تهیه گزارش و تصویر برداری بر اثر انفجار مین کشته شد.

«عکاسی دفاع مقدس»؛ روایتی از نیمه پنهان این حماسه عظیم
عکس از کاوه گلستان

بهمن جلالی

بهمن جلالی در ۲۵ دی ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. در دوران جوانی در رشته اقتصاد در دانشگاه ملی تحصیل کرد. بنابراین در رشته عکاسی تحصیل نکرده و آن را به صورت تجربی آموخته است. در اواخر دهه ۱۳۴۰ و بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه به عنوان عکاس مشغول به کار شد. سپس در موسسه‌ها و دانشگاه‌های مختلف عکاسی تدریس کرد. سپس در مجله «تماشا» مشغول به کار شد و با قباد شیوا همکاری کرد. جلالی در سال ۱۳۵۳ به لندن رفت تا عکاسی را خوب یاد بگیرد. بنابراین در استودیو جان ویکرز مشغول به آموزش شد.

سپس در انجمن عکاسی سلطنتی بریتانیا عضو شد. جلالی از خانه‌های خالی خرمشهر عکس‌های بسیار تأثیرگذاری گرفته است.

«عکاسی دفاع مقدس»؛ روایتی از نیمه پنهان این حماسه عظیم
عکس از بهمن جلالی

ساسان مویدی

مویدی درباره خود می‌گوید: تاریخ نهم خرداد سال ۱۳۳۸ در اتاق رادیولوژی بیمارستان مادران تهران متولد شدم؛ عکاسی را از سن هفده سالگی به صورت حرفه‌ای در روابط عمومی تلویزیون آموزشی در سال ۱۳۵۵ شروع کردم و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۹ به عنوان عکاس و حامی پنج مجله هفتگی و ماهنامه مشغول بوم.

از سال ۱۳۷۹ تا ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ در واحد عکاسی سیما دوره خدمتم را به پایان رساندم و علاقه‌ ام به عکاسی مستند باعث شده تا در این شاخه از عکاسی همیشه خودم را مشغول ببینم.

مویدی سال‌های جنگ در عملیات‌های مختلف حضور داشته است و تصاویر ماندگاری را ثبت کرده است.

«عکاسی دفاع مقدس»؛ روایتی از نیمه پنهان این حماسه عظیم
عکس از ساسان مویدی

آلفرد یعقوب‌زاده

آلفرد یعقوب‌زاده، سال ۱۳۳۷ در یک خانواده نسبتاً فرهنگی و از پدری ارمنی و مادری آشوری متولد شد؛ با وقایع انقلاب ایران در سال ۵۷ تحصیل در رشته طراحی داخلی را رها کرد و وارد دنیای عکاسی شد.

با پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌ها رفت و ۳ سال در گروه جنگ‌های نامنظم شهید دکتر چمران حضور داشت و برای رسانه‌های داخلی و خارجی عکاسی کرد. عکاسی جنگ ایران و عراق و همکاری با خبرگزاری آسوشیتدپرس و آژانس عکس سیگما از جمله فعالیت‌های اولیه وی در عکاسی است. عمده فعالیت‌های حرفه‌ای این عکاس به ثبت رویدادهای گروگانگیری در جنگ لبنان اختصاص دارد و ۱۳ سال در میان مبارزان فلسطینی علیه اسرائیل عکاسی کرده است.

منبع: ایرنا

«عکاسی دفاع مقدس»؛ روایتی از نیمه پنهان این حماسه عظیم
عکس از آلفرد یعقوب زاده
کد خبر 690421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.