پشت پرده افغان‌هراسی/ چشم اطلاعاتی ایران در فضا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _ششم مهرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پشت پرده افغان‌هراسی» نوشت: مهاجران افغانستانی از رمان حمله شوروی به کشورشان میهمان ایران بودند و وقتی آمریکا در مهرماه ۱۳۸۱ در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر به افغانستان حمله کرد، بسیاری از کوچه‌ها و معابر ایران شاهد حضور مهاجران نورسیده‌ای بودند که از جنگ جدید در کشورشان به ایران پناه آورده بودند.

در آن زمان شاه‌بیت بسیاری از رسانه‌های ایران و حتی در تاکسی‌ها و اماکن عمومی ایران ترانه معروفی بود که پشت سر هم تکرار می‌کرد: «سرزمین من خسته خسته از جفایی…». «سرزمین من» از ماندگارترین ترانه‌هایی بود که در وصف افغانستان سروده شد، از دردهای این سرزمین دردمند و از خانه‌به‌دوشی و آوارگی مردمانش گفت و در میان ایرانیان ماندگار شد. اما این روزها هشتگ‌هایی مانند اخراج _ افغان‌ها و… ایجاد شده‌اند؛ هشتگ‌هایی که در موارد متعددی حتی با اعتراضات زیادی از جانب شهروندان ایرانی روبه‌رو شده است.

آتش‌تهیه شبکه‌های ضدایرانی

بخشی از مسئولیت آتش‌بیاری در معرکه قومیتی و نژادپرستانه در دوسوی مرز ایران و افغانستان این روزها برعهده رسانه‌های غیرایرانی در لندن است. در این میان شبکه‌های تلویزیونی «بی‌بی‌سی فارسی» و «من‌وتو» و «رادیو فردا»، نقش پررنگی در برجسته‌سازی خبرها و گزارش‌های جهت‌دار با اهداف قومیتی و نژادپرستانه دارند.

این شبکه متعلق به وزارت خارجه انگلیس است و در گزارش‌های متعددی تلاش دارد تا به مشکلات افغانستانی‌های ساکن ایران دامن بزند و یا شهروندان افغانستانی را مقابل ایرانیان قرار دهد.

پشت پرده افغان‌هراسی/ چشم اطلاعاتی ایران در فضا

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مقاومت دستگاه‌ها در برابر تجمیع داده‌ها» نوشت: سهیل یحیی‌زاده، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به قدس می‌گوید: ما در دوره یا نسل چهارم انقلاب صنعتی به‌سر می‌بریم. دوره‌ای که فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات پیشرفت خیره کننده‌ای داشته است، به‌طوری که مردم در زندگی روزمره‌شان یا در حال استفاده از اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و هوشمندسازی هستند و یا در آینده بسیار نزدیک چنین خواهند کرد.

در واقع فناوری‌های یاد شده در تاروپود زندگی مردم نفوذ می‌کند، بنابراین در چنین شرایطی حکمرانی ملی بر فضای مجازی یک ضرورت ملی است. یعنی دولت باید در این حوزه سیاست‌گذاری کند تا بتواند حوزه‌های مختلف اعم از آموزش، سلامت، صنایع، انرژی و… ظرفیت‌هایی را که در لایه‌های مختلف بخش داخلی است مدیریت کند.

وی توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات را یکی از مهم‌ترین الزامات حکمرانی ملی فضای مجازی می‌داند و می‌گوید: چون این شبکه زیرساخت‌های مخابراتی، دیتاها و دیتاسنترها یا مراکز داده‌ها را دربرمی‌گیرد. بنابراین هر چقدر بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را چه در لایه تجهیزات و سیستم‌های فیزیکی مثل سنسورها، هوشمندسازی و مواردی که در زندگی روزمره مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند توسعه دهیم و بتوانیم بستر داده‌ها را در داخل کشور داشته باشیم، امنیت داده‌ها بیشتر تأمین خواهد شد.
وی در همین زمینه می‌افزاید: از سوی دیگر ما در حال تولید گوشی‌ها، لوازم خانگی و سیستم‌های هوشمند در کشور هستیم که این موضوع ایجاب می‌کند توزیع داده‌ها و پردازش در یک بستر امن داخلی انجام گیرد که مهم‌ترین بخش این بستر که امنیت آن بسیار مهم است موضوع تجمیع مراکز داده داخلی و ارسال داده‌ها در شبکه داخلی مخابراتی است. یعنی هرچه بتوانیم در این دو لایه امنیت بالاتری در سیستم‌های خود ایجاد کنیم به همان اندازه می‌توانیم سرویس‌های مناسب‌تر، باکیفیت‌تر و با امنیت بالاتر در اختیار مردم و مدیران مربوط قرار دهیم.

پشت پرده افغان‌هراسی/ چشم اطلاعاتی ایران در فضا

روزنامه اطلاعات در صفحه اول امروز خود با تیتر «اختصاص ۲ میلیارد دلار برای انبوه‌سازی مسکن» نوشت: سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت و در پاسخ به سئوال خبرنگار اطلاعات مبنی بر نحوه واگذاری شرکت‌های تحت پوشش بانک‌ها گفت: اراده جدی دولت و تأکید رئیس‌جمهوری این است که تمام بنگاه‌های غیرمرتبط به فعالیت بانکی بانک‌ها در بخش دولتی توسط دولت و در بخش خصوصی با نظارت بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی واگذار شود.

خاندوزی تصریح کرد: برای تعیین تکلیف تمام بانک‌های تحت مدیریت دولت و تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب، برنامه روشن و دقیقی برای هر بانک تدوین کرده‌ایم که شامل احصای فهرست شرکت‌های غیرمرتبط با فعالیت بانکداری است که باید واگذار شوند و شرکت‌هایی که باید به سمت قیمت‌گذاری و مزایده هدایت شوند.
به گفته وی گزارش ۶ ماهه نخست امسال در مورد واگذاری شرکت‌ها بزودی منتشر خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره واردات خودرو هم گفت: بخشی از تأخیر در فرایند واردات خودروی کارکرده به‌دلیل کندی اجرای آیین‌نامه در بخش استاندارد و دستگاه‌های مرتبط با واردات خودرو و بخش دیگر آن تخصیص ارز به اولویت‌های تولیدی در بخشی از صنایع است که پیش از این مطرح شده بود تا پس از آن نوبت به تخصیص ارز به واردات خودرو برسد.

خاندوزی تأکید کرد که چشم انداز نیمه دوم سال سرعت گرفتن اجرای این آیین‌نامه در تمام موارد مصوبه هیأت دولت اعم از خودروهای برقی، نو و کار کرده خواهد بود.

خاندوزی در واکنش به درخواست برخی مسئولان برای خروج سیمان از بورس کالا گفت: بورس کالا بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی و کالاهای پایه است. تشکیل بورس کالا جزو دستاوردهایی دو دهه گذشته برای عبور از مسیر پر از رانت و فسادی پیش از آن است. به همین دلیل دولت فعلاً هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد و ما نیز مخالف خروج سیمان از بورس کالا هستیم.

داود منظور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم پس از خاتمه جلسه دیروز هیات دولت در خصوص میزان تخصیص بودجه عمرانی در شش ماهه اول سال به خبرنگار ما گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در شش ماه اول سال تخصیص پیدا کرده و پیش بینی ما این است که تا اخر سال حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی تخصیص خواهد یافت.

پشت پرده افغان‌هراسی/ چشم اطلاعاتی ایران در فضا

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم اطلاعاتی ایران در فضا» نوشت: چشم سوم ایران برای رصد کره زمین از آسمان، روز گذشته با موفقیت پرتاب شد و در مدار قرار گرفت. «نور ۳» یا آن‌طور که فرمانده‌کل سپاه گفته است؛ «نجم»، نام جدیدترین ماهواره سپاه است که دیروز با ماهواره‌بر «قاصد» به جو زمین پرتاب شد و با قرارگرفتن در مدار ۴۵۰ کیلومتری، گردش خود به دور زمین را آغاز کرد. این سومین ماهواره سپاه پاسداران است که به همت نیروی هوافضای این مجموعه به فضا پرتاب می‌شود. پیش از این، هوافضای سپاه ماهواره «نور ۱» را در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ در مدار ۴۲۵ کیلومتری قرار داده بود.

اسفندماه ۱۴۰۰ نیز ماهواره «نور ۲» با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت. همه این پرتاب‌های موفق، با ماهواره‌بر ایرانی «قاصد» انجام شد، امری که نشان‌دهنده توانمندی همه‌جانبه سپاه پاسداران در حوزه ماهواره‌ها، از تولید تا پرتاب و درنهایت بهره‌گیری از اطلاعات آن است.
استفاده از ماهواره‌ها برای تکمیل نیازهای اطلاعاتی

فرمانده‌کل سپاه پاسداران «نور ۳» را پیروزی دل‌انگیز و موفقیت بسیار ارزشمند توصیف کرد و درباره اهمیت استفاده از ماهواره و اطلاعات آن برای سپاه پاسداران، اظهار کرد: ما از مجموعه دریافت‌ها و محصولاتی که این ماهواره از سطح زمین برداشت می‌کند، برای تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه استفاده می‌کنیم.

سرلشکر حسین سلامی در اظهاراتی که نشان‌دهنده برنامه گسترده سپاه پاسداران در حوزه ماهواره‌ها است، گفت: این ماهواره و پرتاب آن در امتداد نقشه‌راه پرتاب ماهواره‌های سپاه است که به صورت زنجیره‌ای در هر مرحله به پدیده‌های مدرن‌تر دست پیدا می‌کنیم.

وی البته جزئیات دیگری هم از ویژگی‌های این ماهواره گفت، مانند اینکه «نور ۳» یا نجم، از ماهواره «نور ۲» هفت کیلوگرم سنگین‌تر است و از تجهیزات تصویربرداری با دقت و کیفیت بهتری برخوردار است و به صورت طبیعی یکی از حلقه‌های زنجیره ماهواره‌ای ما را تکمیل می‌کند.

دو ماهواره دیگر در انتظار پرتاب

موفقیت جدید سپاه پاسداران، تنها یکی از گام‌های فضایی است که این نیرو برای سال‌جاری پیش‌بینی کرده است. براساس گفته‌های فرمانده نیروی هوافضای سپاه، تا انتهای سال باید منتظر پرتاب دو ماهواره دیگر از سوی این نیرو باشیم.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده هم در حاشیه پرتاب موفق ماهواره جدید این نیرو، گفت: ان شاءالله تا پایان سال دو پرتاب دیگر نیز خواهیم داشت. وی درباره مأموریت «نور ۳» و ویژگی‌های آن نیز گفت: ماهواره «نور ۳» هم دوربین دارد و هم به جمع‌آوری سیگنال مشغول خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد که با روند رو به افزایش پرتاب ماهواره «در آینده نه‌چندان دور منظومه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار خواهیم داشت.»

پشت پرده افغان‌هراسی/ چشم اطلاعاتی ایران در فضا

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه اول امروز خود با تیتر «رمز خزان رمزارز» نوشت: بازار رمزارز در نیم دهه اخیر با افت‌وخیز قابل توجهی روبه‌رو بوده است. پس از شیوع همه‌گیری کرونا و آغاز سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی، بازار کریپتو نیز با افزایش قیمت هیجانی روبه‌رو شد؛ به‌نحوی‌که برخی از سرمایه‌گذاران در داخل و خارج کشور، بخشی از سرمایه‌های خود را در سبد رمزارز قرار دادند. حتی پس از اوج گیری رمزارزها، برخی این ادعا را مطرح کردند که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها به پایان راه نزدیک شده‌اند و به زودی رمزارزها جایگزین پول‌های جهان‌روا خواهند شد. اما با پایان سیاست‌های انبساطی و اعمال سیاست‌های جدید پولی برای کنترل تورم، ترمز بازارهای ریسکی کشیده شد و قیمت رمزارزها نیز با ریزش شدید روبه‌رو شد.

در روزهای اخیر نیز حجم معاملات بیت‌کوین به کف پنج ساله رسیده است. هرچند که هنوز بازار رمزارزها به‌عنوان یکی از بازارهای نوظهور، از جذابیت برای سرمایه‌گذاری و پرداخت برخوردار است، اما گذشت زمان اثبات کرد که در کوتاه‌مدت نمی‌تواند جایگزینی برای سیستم‌های کنونی پولی دنیا باشد.

بررسی‌های به عمل آمده در حوزه کریپتو حاکی از آن است که قیمت دارایی‌های محبوب این بازار از جمله بیت‌کوین و اتریوم در محدوده ثابت قیمتی باقی مانده است. بی‌شک این امر سرمایه‌گذاران را از حفظ دارایی‌های خود در این بخش دلسرد کرده است و آنها با انتقال دارایی خود به دیگر بازارهای مالی از این بخش خارج می‌شوند. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که حجم مبادلات بیت‌کوین در پنج سال اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. اما دلیل این امر چیست؟

کارشناسان در پاسخ به این سوال به سیاست‌های کلان ایالات‌متحده اشاره کردند. کمیته بازار باز فدرال رزرو در یک‌سال اخیر و با تشدید سیاست‌های پولی انقباضی خود نقش مهمی در تقویت شاخص دلار ایفا کرده است. در سازوکار اقتصادی نیز هرگاه دلار جهانی در مسیر صعودی قرار گیرد، بازارهای ریسکی و طلا به شیب نزولی هدایت می‌شوند و اهرم این الاکلنگ افزایش نرخ بهره از سوی مقامات بانک مرکزی است. برای درک بهتر این موضوع باید به روند معاملاتی بیت‌کوین در چند سال اخیر نگاهی انداخت. شواهد گویای آن است که با شیوع ویروس کرونا و آغاز سیاست‌های انبساطی از سوی بانک مرکزی، دلار جهانی شیب کاهشی به خود گرفت و در محدوده دو رقمی به نوسان پرداخت.

پشت پرده افغان‌هراسی/ چشم اطلاعاتی ایران در فضا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اذعان صهیونیست‌ها به قدرت سایبری ایران» نوشت: روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در یادداشتی در روز ۲۷ سپتامبر (۵ مهرماه) به ادعای حملات سایبری ایران به رژیم صهیونیستی پرداخته است. این روزنامه عنوان می‌دارد: «دشمنی ایران با اسرائیل همیشه چیزی فراتر از ژئوپلیتیک بوده است: این دشمنی ایدئولوژیک و وجودی نیز هست.»

این رسانه صهیونیستی در ادعایی می‌افزاید: در دنیایی که نبردها به‌جای توپ و کالیبر به طور فزاینده‌ای با رمزها و کلیک‌ها انجام می‌شود، جبهه خاموش جنگ سایبری همچنان در حال افزایش است. در این ماه، یک حمله شدید دیجیتالی، داده‌های شخصی اسرائیلی‌های بی‌شماری را فاش کرد و بر مذاکرات مهم دیپلماتیک و جلسات مجمع عمومی سازمان ملل سایه افکند. همان‌طور که فناوری، بیشتر خود را در زندگی ما جاسازی می‌کند، خطوط ژئوپلیتیک سنتی محو می‌شود و میدان‌های جنگ جدید و نامرئی را به وجود می‌آورد.»

جروزالم پست عنوان می‌دارد: «قلمرو دیجیتال. ترکیبی از قابلیت‌های پیچیده سایبری ایران و موضع تسلیم‌ناپذیر آن در برابر اسرائیل طرحی نگران‌کننده را ترسیم می‌کند، طرحی که به سمت هدف بزرگ‌تری یعنی بی‌ثبات کردن ستون‌های اسرائیل اشاره دارد.»

در ادامه این یادداشت با تکرار ادعای حمله سایبری ایران به صهیونیست‌ها اظهار شده است: «از نظر هر تحلیلگر زیرک، حملات سایبری ایران به اسرائیل بسیار مهم‌تر از تلاطم‌های صرف در فضای مجازی است. همان‌طور که سوزان مالونی، کارشناس ارشد موسسه بروکینگز، در تحقیقات خود مشاهده کرد، موضع تقابلی ایران در قبال اسرائیل محدود به میدان‌های جنگ متعارف نیست.

این امر عمیقاً با یک نبرد ایدئولوژیک که فراتر از اختلافات سیاسی است، درهم آمیخته است و به عمق ضدصهیونیسم می‌پردازد. دشمنی ایران با اسرائیل همیشه چیزی فراتر از ژئوپلیتیک بوده است: این دشمنی ایدئولوژیک و وجودی نیز هست.»

جروزالم پست در ادامه عنوان می‌دارد: استراتژی‌های دیجیتال ایران فقط نمایش نمادین قدرت نیستند، بلکه حرکات حساب شده‌ای هستند که برای فرسایش بافت اجتماعی اسرائیل از درون به بیرون طراحی شده‌اند. همان‌طور که توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) گزارش شده است، این طرح‌های سایبری با هدف «برهم زدن زندگی روزمره اسرائیل، تضعیف روحیه اسرائیلی‌ها و از بین بردن اعتماد به توانایی اسرائیل انجام می‌شود.»

در ادامه این ادعای صهیونیست‌ها آمده است: از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، عملیات سایبری متهورانه منجر به افشای اطلاعات شخصی تعداد بیشماری از اسرائیلی‌ها شد. این اقدامات در بحبوحه توقف مذاکرات دیپلماتیک و پیش از نشست حیاتی مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد که نشان‌دهنده الگوی آشنایی است که در آن ایران موقعیت مذاکره خود را از طریق اقدامات دیجیتال تهاجمی تقویت می‌کند.»

پشت پرده افغان‌هراسی/ چشم اطلاعاتی ایران در فضا

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «تغییر استراتژیک صندوق‌های توسعه ملی در دنیا» نوشت: تحولات اقتصادی خاورمیانه و درگیری‌های نظامی میان اعراب و رژیم‌صهیونیستی زمینه‌ساز تشکیل اولین صندوق‌ها بوده است و با افزایش قیمت انرژی سود سرشاری نصیب کشورهای تولیدکننده انرژی‌های فسیلی شد. در نتیجه افزایش قیمت ناگهانی و نیاز بازار، برای بسیاری از این نظام‌های اقتصادی حجم بالایی از مازاد درآمد به دست آمد که با تاسیس سازمان‌های مالی به حفظ سرمایه پرداختند.

این مازاد درآمد بسیاری از نظام‌های پولی بانکی جهان سوم را با اختلالات و تنش‌های مالی مواجه ساخت. بیماری هلندی اقتصاد ایران از ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶ نیز یک عارضه کلان در نتیجه افزایش قیمت نفت در آن سال‌ها بود. سازمان سرمایه‌گذاری کویت اولین SWF است که در سال ۱۹۵۳ فعالیت خود را آغاز و مازاد در آمد خود را ذخیره‌سازی کرد. پس از آن مهم‌ترین فعالان حال حاضر این حوزه یعنی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان (۱۹۷۱)، سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی (۱۹۷۶) و صندوق بازنشستگی دولتی نروژ (۱۹۹۰) تاسیس شدند. در ایران اسلامی نیز با طرح تشکیل حساب ارزی در ماده ۶۰ قانون توسعه پنجم ایجاد SWF پایه‌گذاری شد تا دولت بتواند در بحران‌های ارزی و شوک‌های اقتصادی در زمان کاهش درآمدها از این ذخیره استفاده کند.

در ابتدای دهه ۹۰ این صندوق مورد اهتمام دولت قرار گرفت و با تغییر رویکردهای اساسی در ساختار اجرایی و مدیریتی صندوق توسعه ملی تشکیل شد. با بررسی انواع صندوق‌های فعال در اقتصاد جهانی به نظر می‌رسد اکثر SWF‌ها از نظر منبع و اصول ساختاری مشابه یکدیگر هستند و از یک ساختار اجرایی پیروی می‌کنند، اما از نظر هدف و رویکردهای اجرایی متفاوت هستند.

در سیاست‌های حاکم بر این فعالیت‌ها اغلب منعکس‌کننده شرایط نظام اقتصادی و اصول تجاری حاکمیت خود هستند و به‌صورت ذاتی در بحران‌های داخلی و بین‌المللی دولت‌ها به فعالیت‌های این صندوق‌ها متوسل می‌شوند. هرچند در بسیاری از کشورها تردیدهای جدی درخصوص کارآمدی SWF‌ها وجود داشته است اما بحران‌های بین‌المللی ناشی از فعالیت تروریستی سازمان یافته و همه‌گیری کووید -۱۹ نقش سازنده این صندق‌ها را آشکار ساخت.

پشت پرده افغان‌هراسی/ چشم اطلاعاتی ایران در فضا

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «جایی برای فرانسه نیست» نوشت: تصمیم فرانسه برای خروج نیروهایش از نیجر به یک دهه مداخله نظامی در غرب آفریقا پایان داد و ناکارآمدی توافقات دفاعی پاریس با مستعمرات سابق را بیش از پیش آشکار کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه با اعلام تصمیم خارج کردن نیروهای نظامی کشورش از خاک نیجر، از دست رفتن آخرین پایگاه نظامی فرانسه را در کشورهای غرب آفریقا موسوم به منطقه ساحل اعلام کرد و عملاً به یک دهه حضور نظامی به بهانه مبارزه با تروریسم در این منطقه خاتمه داد.

این پایگاه نظامی با ۱۵۰۰ سرباز از آن جهت حائز اهمیت بود که فرانسه ماه آگوست ۲۰۲۲ (مرداد / شهریور ۱۴۰۱) و سپس اوایل سال ۲۰۲۳ به اجبار پایگاه‌های نظامی خود در مالی و بورکینافاسو را رها و در پی آن پایگاه مستقر در نیجر را تقویت کرد. تصمیم خروج نیروهای فرانسوی از نیجر در حالی رسماً اعلام شد که مکرون ابتدا زمانی که شورای ملی حفاظت از میهن (CNSP) در ژوئیه گذشته «محمد بازوم» رئیس‌جمهوری نیجر را از سمت خود خلع کرد و اخراج «سیلوین اتی» سفیر فرانسه را خواستار شد، در مقابل این درخواست مقاومت نشان داد.

شورای ملی حفاظت از میهن نیجر، سفیر فرانسه به عنوان کشور سابق استعمارگر را به ایجاد تهدید علیه نظم عمومی در این کشور غرب آفریقا متهم کرده بود. پیش‌تر نیز وزارت خارجه فرانسه در واکنش به تعیین مهلت ۴۸ ساعته برای خروج سفیرش از سوی نیجری‌ها، در بیانیه‌ای شورای نظامی نیجر را فاقد صلاحیت مطرح کردن این مساله دانسته بود.

پشت پرده افغان‌هراسی/ چشم اطلاعاتی ایران در فضا

کد خبر 690401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.