مدیریت صحیح بازار گوشت قرمز با واردات به موقع

در ‌ماه‌های گذشته شاهد افزایش قیمت گوشت بودیم که منجر شد دولت با ورود به این بخش و واردات گوشت گرم، مدیریت بازار را در دست گرفته و کاهش قیمت گوشت را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرکز آمار در آخرین گزارش خود به کاهش ۲۶ درصدی عرضه گوشت در کشور اشاره کرده است، مطابق با اطلاعات اعلامی از سوی این نهاد، وزن گوشت قرمز عرضه شده انواع دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مردادماه سال جاری جمعاً ۴۱ هزار و ۷۳ تن بوده است که نسبت به مرداد سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۶ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین میزان عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مردادماه ۱۴۰۲ نسبت به تیرماه سال جاری نیز هشت درصد کاهش داشته است، اما علت این کاهش در عرضه گوشت چیست؟

مدیریت صحیح بازار گوشت قرمز با واردات به موقع

بی‌تردید قیمت ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزارتومانی هر کیلو گوشت قرمز، با توان اقتصادی مردم همخوانی ندارد و ازآنجایی‌که مطابق با آمارهای رسمی حدود ۲۷ میلیون نفر در ایران زیر خط فقر قرار دارند، بنابراین کاهش مصرف گوشت امری بدیهی است، اما نکته عجیب در کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت به رشد تولید در کشور مربوط می‌شود، مطابق با اظهارنظر مسئولین، در سال جاری شاهد رشد پرورش دام زنده بودیم، اما این افزایش در تولید منجر به کاهش قیمت گوشت نشده است، به بیانی یکی از اساسی‌ترین اصول اقتصادی یعنی افزایش عرضه و کاهش قیمت در کشور زیر سوال رفته است.

برخی این عدم کاهش در قیمت دام را به افزایش هزینه‌های تولید مرتبط دانسته است، اما باید گفت افزایش ۱۵۰ برابری (۶۸ هزار تومان به ۱۷۰ هزار تومان) قیمت دام سبک نسبت به سال ۱۴۰۱، به‌هیچ‌وجه با افزایش هزینه‌های تولید مرتبط نبوده و باید در جای دیگری به دنبال دلایل افزایش قیمت گوشت را جستجو کرد.

البته در راستای افزایش عرضه و کاهش قیمت گوشت، دولت واردات گوشت یخ‌زده را در دستور کار قرار دارد و چندی پیش نیز واردات گوشت گرم آغاز شد.

مدیریت صحیح بازار گوشت قرمز با واردات به موقع

آغاز واردات گوشت گرم در کشور

منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به واردات گوشت گرم، می‌گوید: به‌واسطه نوسانات شدید قیمتی در کشور، دولت تصمیم گرفت گوشت گوساله و گوسفند را به‌صورت گرم وارد کشور کند که این عمل در هفته‌های اخیر صورت‌گرفته است و ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: واردات گوشت گرم از چندین کشور نظیر پاکستان، کنیا، روسیه، رومانی و… صورت می‌گیرد و در ادامه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین توزیع می‌شود تا مصرف‌کننده آن را با قیمت مناسب تهیه کند.

تأثیر واردات بر روی قیمت گوشت قرمز

رئیس شورای تأمین دام کشور، پیرامون تأثیر واردات گوشت گرم اظهار می‌کند: واردات گوشت گرم سبب ثبات در نرخ آن خواهد شد و ما در ماه‌های آینده یعنی انتهای مهرماه یا ابتدای آبان‌ماه با یک شرایط نرمال در حوزه گوشت قرمز مواجه خواهیم بود.

وی دراین‌خصوص توضیح می‌دهد: به عبارتی فارغ از بحث واردات گوشت قرمز، دام برای پرواربندی نیز وارد می‌شود، ازآنجایی‌که قیمت واردات و درعین‌حال پرواربندی کاملاً مشخص است، بنابراین گوشت به‌صورت تنظیم بازاری توزیع خواهد شد و همین امر بر روی نرخ بازار اثرگذار خواهد بود.

پوریان در بخش دیگری از اظهارات خود علت واردات گوشت در سال جاری را قیمت عجیب دام عنوان و اعلام می‌کند: در سال‌های گذشته نیز شاهد قیمت‌های بالای گوشت قرمز بوده‌ایم، حتی در مقاطعی به سبب بارندگی کم و مراتع اندکی مشکلاتی برای کشور پیش‌آمده بود، اما در سال جاری مشکلی در خصوص مراتع وجود ندارد، حتی با رشد تولید نیز روبرو بوده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: اما مشکل اصلی سال جاری به قیمت‌های عجیب دام مربوط می‌شود به بیانی قیمت ۱۷۰ الی ۲۰۰ هزارتومانی دام زنده در کنار هزینه‌های جانبی و استحصال سبب شده است که دولت بالاجبار گوشت گرم وارد کند، البته در بحث گوساله کمبودی وجود ندارد.

مدیریت صحیح بازار گوشت قرمز با واردات به موقع

واردات گوشت قرمز و متضرر شدن دامداران!

رئیس شورای تأمین دام در مواجه با پرسش متضرر شدن دامداران از واردات گوشت گرم اعلام، می‌دارد: منطق بازار حکم می‌کند که قیمت منطبق با آن باشد؛ اما برخی از افراد با شعار و بازی‌های عجیب شرایطی ایجاد کردند که قیمت‌ها غیرمنطقی رشد پیدا کند و در نتیجه برای کنترل آن راهکاری مناسب‌تر از واردات گوشت وجود نخواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر دولت طی گفت‌وگو با صاحب‌نظران این حوزه، بحث واردات دام زنده و پرواربندی را نیز در نظر گرفت که این امر در نهایت برای تولیدکننده نیز مثبت خواهد بود.

به گفته پوریان، دولت با واردات دام زنده و کشتار آن در نقاط مرزی، ارزش‌افزوده‌ای در کشور به‌واسطه مسائلی نظیر پوست، چرم، کله و… ایجاد کرده است، به بیان این گونه از واردات آسیب‌زا نخواهد بود.

رئیس شورای تأمین دام حذف ارز ترجیحی را عنصر کلیدی رشد هزینه‌های تولید عنوان و اعلام می‌کند: به‌واسطه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه‌های تولید رشد و در نهایت قیمت‌های نیز افزایش یافت، در این چرخه برخی از دامداران از تولید منصرف شدند، اما با رویه دولت در خصوص واردات دام سبک، می‌توان به تولید کمک کرد.

وی در انتها خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر باید شرایطی ایجاد شود دامداران انتفاع پیدا کند و با فروش آزاد و حتی صادرات می‌توان این شرایط را برای تولیدکننده ایجاد کرد.

در پایان باید گفت در بخش گوشت قرمز لزوم نظارت بر زنجیره تولید تا توزیع حلقه مفقوده ای است که منجر به ایجاد قیمت‌های نجومی در بازار و در نهایت متضرر کننده مصرف کننده نهایی شده است، در این بین، دولت با اقدام به موقع و واردات گوشت گرم و انحصارشکنی، توانسته بازار را مدیریت کند تا دلالان نیز نتوانند از انحصار عرضه گوشت به نفع خود بهره مند شوند.

از سوی دیگر حمایت از بخش تولید در بخش کشاورزی و دامداری حتی با اختصاص یارانه در نهایت امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند که به این امر نیز باید توجه ویژه ای شود.

کد خبر 690248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.