در صحنه تصادف اگر خطری وجود ندارد، مصدوم را جابه‌جا نکنید/ خطر قطع نخاع وجود دارد

مدیر روابط عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در صورتی که خودرو در حالت پایدار قرار دارد و خطر دیگری افراد را تهدید نمی‌کند، نیازی نیست که مصدوم جابه‌جا شود، گفت: افراد تماس گیرنده با اورژانس خط ارتباطی خود را اشغال نکنند تا در صورت نیاز اورژانس با آنها تماس برقرار کند.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در صورتی که افراد عبوری تمایل به کمک به مصدوم در پی رخداد حادثه دارند، باید توجه داشته باشند که وسیله نقلیه خود را در مکانی امن پارک کنند و رعایت ایمنی را در دستور کار قرار دهند تا حادثه‌ای متوجه خود آنها نشود.

وی با بیان اینکه پس از حضور در محل حادثه باید تعداد مصدومان و وضعیت آنها ارزیابی و با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود، افزود: به منظور برقراری امنیت صحنه حادثه، به خصوص نقاطی که نقطه کور محسوب می‌شود مانند مکان‌هایی از جمله بعد از پیچ و بعد از سربالایی یا سرازیری در جاده‌ها، با تکان دادن پارچه در طول روز و روشن کردن آتش یا استفاده از چراغ قوه در طول شب می‌توانند به سایر رانندگان رخداد حادثه را اطلاع دهند و از اتفاق افتادن حوادث بعدی پیشگیری کنند.

مدیر روابط عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: افراد حین ارائه گزارش از وضعیت مصدوم حادثه به اورژانس، سایر شرایط از جمله محبوس شدن در خودرو و نیاز به نجات را نیز اطلاع دهند و در صورتی که خودرو در حالت پایدار قرار دارد و خطر دیگری افراد را تهدید نمی‌کند، نیازی نیست که مصدوم از خودرو به بیرون منتقل شود.

وی با بیان اینکه در پی رخدادی حوادثی مانند واژگونی خودرو، افراد عبوری اقدام به انتقال مصدوم به بیرون از خودرو می‌کنند که این اقدام می‌تواند خطراتی از جمله قطع نخاع را به همراه داشته باشند، اضافه کرد: افراد در صورتی که خطر سقوط در دره یا وقوع آتش‌سوزی و انفجار خودرو وجود دارد، با احتیاط کامل و رعایت اصول ایمنی باید مصدوم را از خودرو خارج کنند و در غیر این صورت نیاز به انجام این اقدام نیست.

عابدی ادامه داد: افراد تماس گیرنده با اورژانس خط ارتباطی خود را اشغال نکنند تا در صورت نیاز اورژانس با آنها تماس برقرار کند و توصیه‌های کارشناسان اورژانس را تا رسیدن کارشناسان عملیاتی در دستور کار خود قرار دهند؛ ممکن است انجام عملیات احیای قلبی و ریوی در صحنه حادثه لازم باشد و افراد می‌توانند با راهنمایی کارشناسان تلفنی ۱۱۵ این اقدام را به خوبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه اجرای توصیه‌های کارشناسان تلفنی ۱۱۵ توسط افراد حاضر در صحنه حادثه بسیار کمک‌کننده است و می‌تواند منجر به نجات جان مصدوم یا بیمار شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان، ۱۶۱ پایگاه هوایی، چهار واحد موتورلانس و سه واحد اتوبوس‌آمبولانس دارد که از طریق آنها به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند.

کد خبر 690206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.