مدارس سمپاد؛ متولی بخش زبده و خاص استعدادی کشور

طی سال‌های اخیر، رسیدن به عدالت آموزشی به یکی از مسائل مهم در آموزش و پرورش تبدیل شده و در همین راستا، شکوفا شدن استعداد تمام دانش‌آموزان از ملزومات محسوب می‌شود. مدارس سمپاد یکی از مدارسی است که تمایل بسیار زیادی برای تحصیل در آن وجود دارد و هدف آن، ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سمپاد یا سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سازمانی است که با هدف ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با بهره هوشی بالا در حال فعالیت است و بر مدارس تیزهوشان سراسر کشور نظارت دارد.

عدالت آموزشی به این معنا است که هر استعدادی به شکوفایی برسد

ایمان افتخاری، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مدارس سمپاد، نخبه‌پروری و نظام آموزشی، اظهار کرد: سمپاد متولی بخش زبده و خاص استعدادی کشور است، اما افق دید ما در مسئله عدالت آموزشی باید به گونه‌ای باشد که هر استعدادی به شکوفایی برسد، با این حال نقطه‌ای که ما اکنون در آن هستیم با افقی که به آن نگاه می‌کنیم فاصله قابل توجهی با هم دارد، سمپاد نقطه آغاز است و گام‌های بزرگی باید برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه رسیدگی به استعدادها، مدارس سمپاد نیست، ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در اساسنامه جدیدی که چند سال قبل تصویب کرد، بر روش‌های دیگر توجه به استعدادها تاکید دارد. بعضی از آمارها نشان‌دهنده این است که ضعف اصلی ما به دهک‌هایی از جامعه مربوط می‌شود که به آنها در شهرهای بزرگ که مدارس سمپاد آنجا هستند، دسترسی نداریم؛ از این رو باید برای این امر راه‌های دیگری اندیشیده شود.

این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بین سهم دهک‌های چهار، پنج، شش و هفت ما در رتبه‌های برتر کنکور با سهم دهک‌های چهار، پنج، شش و هفت کشور فرانسه در مدارس و دانشگاه‌های خاص این کشور تفاوت معنادار و قابل توجهی نمی‌بینیم، بلکه نگرانی در خصوص دهک‌های یک تا سه ما تشدید می‌شود، در واقع بخشی از درخواست از دولت به منظور رایگان شدن تحصیل دهک‌های یک تا چهار در مدارس سمپاد، به همین امر بازمی‌گردد.

وی درباره اهمیت مصوبه اخیر دولت درباره رایگان شدن تحصیل پذیرفته‌شدگان مدارس سمپاد که جزو چهار دهک پایین هستند، گفت: این مسئله شهریه اتفاق مهمی را رقم خواهد زد؛ از تضعیف مدارس در مناطق محروم جلوگیری می‌کند و شانس موفقیت بچه‌ها را در مراحل بعدی افزایش می‌دهد.

آزمون سمپاد متکی به هوش و تحلیل است / بالای ۷۰۰ مدرسه و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز سمپادی در کشور داریم

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ مدرسه سمپاد در کشور داریم. عرف جهانی جداسازی دانش‌آموزان با استعداد حدود ۱.۵ تا ۳ درصد است و ما نیز به همین مقدار از دانش‌آموزان جدا می‌کنیم.

وی افزود: در هر شهری که ۱.۵ تا سه درصد جمعیت قابل‌قبولی برای مدرسه باشد، مدرسه سمپاد دایر است، بجز یک تا دو استثنا که به علت ساختمان و مسائل لجستیک مدرسه سمپاد ندارند. در هر شهری که دو درصد از جمعیت دانش‌آموزی آن به اندازه جمعیت یک مدرسه برسد، مدرسه سمپاد وجود دارد. طبق آئین‌نامه، اگر در پایه ششم یا نهم دست کم ۳ هزار دانش‌آموز در مجموع دختران و پسران داشته باشیم، می‌توان مدرسه سمپاد تأسیس کرد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: حدود ۱۳۰ هزار دانش‌آموز سمپادی داریم که تعداد دختر و پسر مساوی است. سمپاد با شعار «هر نیاز کشور؛ یک سمپادی آماده اثرگذاری» فعالیت دارد و دوره اول متوسطه، دوره پرداخته شدن شخصیت اثرگذاری و ترجیح ما این است که بیشتر دانش‌آموزان سمپاد در این دوره درگیر فعالیت‌های پرورشی و مهارت آموزی باشند. سال قبل ۲ هزار نفر از سمپادی‌ها در اردو جنوب و حدود چند صد نفر در اردوی کاشان به منظور اردوی راهیان پیشرفت شرکت کردند.

وی با تاکید بر اینکه سمپاد در صدد بود در مرحله پذیرش مدارس خود عدالت آموزشی را محقق کند، گفت: در این مسیر برنامه «هوشیار» را در شبکه آموزش تولید کردیم که در ۵۰ قسمت ۵۰۰ تست مختلف از جنس تست هوش سمپاد را در قاب جذاب مسابقه تلویزیونی در اختیار دانش‌آموزان قرار داد. این اقدام نتیجه خوبی داشت و سال قبل ۲۷ درصد پذیرش دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام در پایه ششم سمپاد و ۷۱ درصد در پایه نهم سمپاد افزایش پیدا کرد. اقدام دیگر ما که از سال گذشته آغاز شده این است که قالب و فرم آزمون را به شدت تغییر می‌دهیم و سعی می‌کنیم از آنچه بچه‌ها در کلاس کنکور و کتب کمک درسی تجربه می‌کنند، فاصله گیرد.

یاوری با بیان اینکه آزمون سمپاد اکنون بیشتر متکی به هوش و تحلیلی است، اضافه کرد: علاقه داریم در شهرها مدارس بزرگ‌تری داشته باشیم و به همین جهت سعی می‌کنیم مدرسه سمپاد را به منطقه تقلیل ندهیم و به کل شهر منتسب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۹ در دیدار مسئولان آموزش و پرورش با رهبر انقلاب، ایشان تاکید داشتند که وضعیت المپیادها باید بهتر و بیشتر شود؛ در همین راستا سال ۱۴۰۱ ما ۲۰ مدال طلای جهانی در المپیادها داشتیم که این تعداد مدال المپیاد در کشور بی‌سابقه بوده است، البته یکی از دلایل آن تلاش تیم المپیادها بوده است، اما در بعضی المپیادها بیشتر از سال قبل شرکت کننده داشتیم.

برگزاری دو آزمون مختص سمپاد و مدارس نمونه دولتی

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس اظهار کرد: در تلاش هستیم از سال آینده یک آزمون برای سمپاد و مدارس نمونه دولتی برگزار کنیم.

کد خبر 690119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.