حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه ظرفیت مناسبی را برای شهر ایجاد می‌کند

با توجه به اینکه تقویت مرجعیت علمی، رشد دیپلماسی عمومی و گسترش زبان فارسی سه علت جذب دانشجوی بین‌الملل است و اصل پذیرش دانشجو یک راهبرد و برنامه اصلی برای وزارت علوم است دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز در این زمینه گام‌های موثری برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واقعیت این است که جامعه از درون دانشگاه ساخته می‌شود، بنابراین باید در نظام تعلیم و تربیت تأمل و کاستی‌های فراوانی که وجود داشته است را نقد کرد. اگر دانشگاه نتواند جوان با قدرت حل مسئله تربیت کند، فارغ التحصیلان دانشگاهی حتی در زندگی شخصی خود نمی‌تواند حل مسئله داشته باشند.

دانشگاه‬ آزاد‬ اسلامی‬ در‬ سال‬ تحصیلی‬ جدید‬ تلاش‬ می‌کند‬ اقدامات تحولی در راستای تبدیل به دانشگاه کارآفرین و حرکت در مسیر حل مسائل صنعت، اشتغال همزمان دانشجویان با تحصیل، مهارت ‏افزایی و تجاری سازی پروژه‌های تحقیقاتی عملیاتی شود. ‬از طرفی با توجه به اینکه تقویت مرجعیت علمی، رشد دیپلماسی عمومی و گسترش زبان فارسی سه علت جذب دانشجوی بین‌الملل است و اصل پذیرش دانشجو یک راهبرد و برنامه اصلی برای وزارت علوم است دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز در این زمینه گام‌های موثری برداشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از لحاظ علمی، آموزشی و پرورشی یکی از دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور است. این مرکز علمی چند سالی است که در تلاش برای رفع موانع در زمینه‌های مختلف است. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی صمیمانه خبرنگار ایمنا با پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است.

ایمنا: فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در سال تحصیلی جدید شامل چه مواردی است؟

نجفی: امسال تعدادی رشته تحصیلی مهارت محور از جمله رشته‌های ورزشی، رشته پوست و مو و رشته‌های هنری انیمیشن، تئاتر، عکاسی و … به رشته‌های این مرکز علمی اضافه شده است و دانشجویان می‌توانند چه به عنوان رشته اصلی و چه به عنوان رشته دوم در زمینه‌های مهارتی تجربه و دانش کسب کنند.

دانشگاه آزاد اصفهان بر علم و اندیشه پایه‌گذاری شده و تمرکز اصلی آن بر رشته‌های تخصصی است، اما آموزش هنر در کنار تخصص به دانشجویان می‌تواند به افزایش ظرفیت شغلی آنان کمک کند. ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشگاه در سال تحصیلی جدید فعالیت جدی در زمینه اشتغال دانشجویان است که در قالب یک پویش با هدف ایجاد ارتباط دانشجو با صنایع برگزار می‌شود.

ایمنا: ایجاد زمینه اشتغال دانشجویان تا چه میزان ضرورت دارد؟

نجفی: به علت کمبود متخصص برخی دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیازمند حضور نیروهای جوان در میدان کار هستند به همین جهت ضرورت پرداختن به کسب مهارت توسط دانشجویان در کنار تخصص افزایش می‌یابد چرا که این فعالیت دانشجوی متخصص را برای بازار کار آماده می‌کند. در این راستا دانشگاه، اتاق بازرگانی و معاونت علم و فناوری تلاش می‌کنند بین مراکز صنعتی و دانشجو ارتباط برقرار کرده و نیاز شرکت‌ها و صنایع مختلف را با به کار گیری دانشجوی متخصص برطرف کنند.

در هر گزینش از بین ۵۰۰ دانشجوی داوطلب حدود ۱۰۰ دانشجو در فرآیند مصاحبه انتخاب می‌شوند که البته در طی مسیر تعدادی از دانشجویان نیز از مرحله پویش خارج شده و وارد مرحله استخدام می‌شوند. طبق آمار تا این لحظه حدود ۳۰۰ دانشجو وارد مرحله استخدام شدند و در شرکت‌های دانش بنیان، مدارس سما و مدارس غیرانتفاعی به کارگیری شده‌اند.

ایمنا: آیا دانشجو بعد از ورود به عرصه اشتغال همچنان توسط دانشگاه حمایت می‌شود؟

نجفی: بله، مهم‌ترین نکته برای ما ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاه است چراکه دانشجویان نیاز به کار دارند و صنعت نیاز به نیرو، اما طی فرآیند همکاری تا زمانی که دانشجو کاملاً با محیط کار آشنا شود، دانشگاه موظف است از فرد در برابر آسیب‌های احتمالی مراقبت کند. همچنین طی این فرآیند ممکن است به هر دلیلی طرفین راضی نباشند و این همکاری قطع شود که این کاملاً در بازار کار طبیعی است.

ایمنا: حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های اصفهان چه تاثیری برای شهر در پی خواهد داشت؟

نجفی: حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه ظرفیت مناسبی را برای شهر ایجاد می‌کند چرا که بهترین روش‌های توسعه گردشگری علمی، سلامت و فرهنگی است. در حال حاضر ما حدود سه هزار دانشجوی بین‌المللی از کشورهای عراق، افغانستان، لبنان، سوریه و پاکستان داریم. البته جذب دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه نسبت به دوران کرونا کاهش داشته چرا که شرایط برای دانشجوی خارجی در دوران کرونا به دلیل غیرحضوری بودن آموزش سهولت بیشتری داشت.

ایمنا: تنوع ملیتی دانشجویان بین‌المللی چه منافعی برای کشور دارد؟

نجفی: تنوع ملیتی موجب ایجاد شرایط مناسب می‌شود از ارزآوری و ایجاد ارتباط علمی با دیگر کشورهای دنیا گرفته تا بهبود زیرساخت‌های شهر از طریق اقامت خانواده دانشجویان در هتل‌های شهری را در پی خواهد داشت به همین جهت ما در تلاش هستیم که تنوع ملیتی در دانشجویان بین‌المللی را در دانشگاه آزاد افزایش دهیم.

هدف ما این است که زمینه پذیرش دانشجویان بین‌المللی آسیای میانه و آسیای شرقی را در کشور افزایش دهیم و در این راستا نیازمند ایجاد زیرساخت مناسب در دستگاه‌های دولتی هستیم. از جمله فعالیت‌های مهم در این زمینه کاهش بازه زمانی مورد نیاز برای صدور ویزا، اقامت و به صورت کلی خدمات کنسولی است. از نکات مهم دیگر تلاش جهت ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های خارج از کشور و ارائه خدمات فرهنگی مناسب به خصوص در زمینه تقویت آموزش زبان فارسی است.

مدیر وزارت علوم یکی از کشورهای آسیای شرقی که اخیراً از دانشکده دندان‌پزشکی ما بازدید کرد به بنده گفت: «من دانشگاه‌های زیادی را در دنیا دیده‌ام و به جرات می‌توانم بگویم امکانات، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی شما را نمی‌توان در خیلی از دانشگاه‌های دنیا پیدا کرد.» امیدوارم بتوانیم با به کارگیری دانشکده تکمیلی و تامین مالی خوب شاهد اتمام دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان تا سال ۱۴۰۳ باشم. زیرساخت‌های بین‌المللی رشته پرستاری و دندانپزشکی در کشور ما بسیار خوب است و می‌توان به کمک این ظرفیت شاهد پذیرش دانشجویان آسیای شرقی در این دو رشته باشیم.

ایمنا: هدف‌گذاری برای آینده پیش رو دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان چگونه است؟

نجفی: دو پروژه در دست کار است که اولی پروژه دانشکده توانبخشی دانشگاه آزاد اصفهان است. با توجه به اینکه دچار کمبود متخصص در زمینه‌های گفتار درمانی، شنوایی سنجی، فیزیوتراپی و… هستیم این پروژه از مسائل به شدت مهم به حساب می‌آید. درحال حاضر مجوز این دانشکده صادر شده و ما تلاش می‌کنیم در اولین فرصت زیرساخت و فضای فیزیکی مورد نیاز جهت ساخت دانشکده توانبخشی را ایجاد کنیم‌. پروژه دیگر که در دست کار است ساخت مرکز فعال در زمینه بیوپزشکی با نام شهید سلیمانی است.

کد خبر 690068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.