از طمع ناتو برای قفقاز تا معادله ضدآمریکایی در دیپلماسی شرقی

حوادث و اظهار نظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

طمع ناتو برای قفقاز

اکنون روند تحولات در قفقاز به سمتی می‌رود که عناصر خارجی به طور بی‌پرده‌ای در آن ورود پیدا کرده و در تکمیل نقش‌آفرینی‌های دیپلماتیک خود، در میدان حاضر شده‌اند. سیل کوچ آوارگان ارامنه قره‌باغ به سمت ارمنستان که تا کنون به بیش از یکصد هزار نفر رسیده است، بی‌شک مشکلات عدیده‌ای را افزون بر میزان نارضایتی از دولت نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان بر دولت پدیدار می‌کند. این مهم، فرصت مناسبی برای بازیگران غربی و در رأس آن آمریکا فراهم کرده که ذیل عنوان «حمایت‌های بشردوستانه و دیپلماتیک»، شکاف ایجادی بین ایروان-مسکو را پر کرده و بر تحولات حکمرانی کنند.

در همین راستا منابع ارمنستانی گزارش دادند که آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان برای انجام دور دیگری از مذاکرات با جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان عازم آمریکا شد.
سفر روز دوشنبه اعضای آژانس توسعه جهانی ایالات متحده به ارمنستان که ید طولایی در نرمالیزه کردن فعالیت‌های اطلاعاتی-امنیتی سازمان سیا در پوشش برقراری دموکراسی و حمایت از مردم داشته نیز در همین راستا قرار دارد. روز گذشته نیز، منابع خبری ارمنستان از طرح جدید حمایتی فرانسه خبر دادند. آرمن پرس به نقل از کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه نوشت: «وزارت اروپا و امور خارجه ۵ میلیون یورو برای ارمنستان و ارامنه قره‌باغ اختصاص داد و من تصمیم گرفتم این کمک را به ۷ میلیون یورو افزایش دهم. ما همچنین روابط دفاعی خود را با ارمنستان تقویت کرده‌ایم و کنسولگری در سیونیک باز خواهیم کرد.»

آناتولی نیز روز گذشته از گفت‌وگوی نمایندگان اتحادیه اروپا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و همچنین فرانسه و آلمان در بروکسل حول محور چگونگی پیشبرد روند عادی‌سازی بین باکو و ایروان خبر داد. در حال حاضر، ناتو در سیاست گسترش به سمت شرق در اوکراین متوقف شده و تلاش می‌کند تا با نفوذ ژئوپلیتیکی در قفقاز، سیاست سلطه خود را دنبال کرده و فشار مضاعفی را به مسکو در جبهه دوم وارد کند و همچنین کرملین را در انزوای کامل قرار دهد؛ احساس خطری که ناظران منطقه‌ای بر کنترل آن تأکید داشته‌اند. بر همین اساس بود که اسپوتنیک به نقل از ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت: «طبق اطلاعات به دست آمده، واشنگتن و بروکسل از ارمنستان می‌خواهند تا از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) خارج شود و همکاری با ناتو را تقویت کند.»

ورود ریاض به مرحله امتیاز گیری از تل‌آویو

در مقطعی که اخبار و گمانه‌زنی‌ها از احتمال عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان حکایت دارد، منابع خبری از ورود سفیر غیر مقیم عربستان سعودی و هیأت همراه وی به کرانه باختری با هدف تقدیم استوارنامه خود به تشکیلات خودگردان فلسطین خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، نایف بن بندر السدیری، سفیر غیر مقیم عربستان سعودی در فلسطین از طریق گذرگاه «الکرامه» از اردن وارد کرانه باختری شد. طبق این گزارش که متن آن را خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، این سفر دو روزه خواهد بود و قرار است، طی آن السدیری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین دیدار کند. سفیر عربستان پس از ورود به کرانه باختری با ریاض المالکی دیدار و نسخه‌ای از استوار نامه خود را تقدیم وی کرد. او (السدیری) که به‌عنوان سفیر تام الاختیار و فوق‌العاده و سرکنسول عربستان در قدس اشغالی انتخاب شده است، در سخنانی پس از این دیدار (با ریاض المالکی) گفت: «ریاض توجه زیادی به مسأله فلسطین و حل و فصل آن بر اساس قوانین بین‌المللی دارد. ما در تلاش هستیم تا کشور مستقل فلسطین را به مرکزیت قدس شرقی به‌عنوان پایتخت آن تأسیس کنیم.»

در همین حال منابع مطلع خبر دادند، سفیر عربستان همچنین قصد دارد با حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و ماجد شرف، رئیس سرویس اطلاعات کل تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و رایزنی کند. این سفر در حالی انجام شد که پیش‌تر وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «از سفر نایف السدیری که طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انجام می‌شود، استقبال می‌کنیم و آن را نقطه عطف مهمی برای تقویت روابط دوجانبه میان دو طرف و ایجاد فرصت‌های همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف می‌دانیم.» رادیو محلی «أجیال» هم به نقل از یک منبع فلسطینی گزارش داد که «این هیأت قرار است در اقدامی بی‌سابقه از زمان اشغال قدس در سال ۱۹۶۷، به مناسبت جشن سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) در مسجدالاقصی نماز اقامه کند.»

سفر نایف بن بندر السدیری به کرانه باختری پس از آن انجام می‌شود که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته گفتند که تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی برای عادی‌سازی روابط بین دو طرف در جریان است. اما مقامات امریکایی اشاره کرده‌اند که عادی‌سازی روابط هنوز دور از دسترس است زیرا انتظار می‌رود، شامل توافق دفاعی با واشنگتن و برنامه هسته‌ای غیرنظامی برای عربستان سعودی باشد. از جمله مسائلی که باید حل و فصل شود، مسأله فلسطین و درخواست برای احیای روند صلح است که منجر به راه‌حل دو دولتی می‌شود.

سرکرده مخوف داعش به دام افتاد

فرمانده واحد جنگجویان خارجی گروه تروریستی داعش دستگیر شد. به گزارش العهد، نیروهای امنیتی عراق «ابوبخاری» را در کرکوک در شمال این کشور دستگیر کردند. دستگیری او در حالی رخ داد که پیشتر منابع عراقی از عملیات گسترده سازمان حشدالشعبی علیه بقایای داعش خبر داده بودند. هفته گذشته نیز فرماندهی عملیات مشترک عراق از انهدام یکی از مخفیگاه‌های بقایای گروه تروریستی داعش در کرکوک در حمله هوایی جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور خبر داده بود.

سایه سنگین سناریوهای سه قدرت هسته‌ای

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از تأسیسات اتمی روسیه، آمریکا و چین نشان می‌دهد که هر سه کشور در سال‌های اخیر تحرکات معناداری داشته‌اند که نگرانی‌ها درباره از سرگیری آزمایش‌های تسلیحاتی هسته‌ای خطرناک را در آینده بالا می‌برد. به گزارش سایت آسیایی ای ان آی، همزمانی افزایش فعالیت سایت‌های هسته‌ای سه کشور آن هم در اوج تنش‌های بین‌المللی، اهمیت این موضوع را چند برابر کرده است. گرچه گزارش‌های سه کشور درباره فعالیت‌های پایگاه‌های هسته‌ای‌شان انجام آزمایشات هسته‌ای قریب‌الوقوعی را ثابت نمی‌کند اما تحلیلگران نظامی با بررسی تصاویر ماهواره‌ای که سایت سی‌ان‌ان منتشر کرده است، این تهدید را در آینده‌ای نه چندان دور محتمل می‌دانند.

بر اساس این تصاویر سایت چین در منطقه شینجیانگ، سایت روسیه در مجمع الجزایر اقیانوس منجمد شمالی و تأسیسات آمریکا در صحرای نوادا در مقایسه با بازه زمانی ۳ تا ۵ سال گذشته ساخت و سازهای بسیاری داشته و گفته می‌شود تونل‌های متعددی نیز در این بخش‌ها حفر شده است. جفری لوئیس، استاد مطالعات منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در مؤسسه میدلبری معتقد است: «مقایسه این تصاویر با عکس‌های ۳ تا ۵ سال گذشته، بار ترافیکی خودروهای سنگینی را که در مسیر این سایت‌ها در رفت و آمد هستند به خوبی نشان می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت سرنخ‌های بسیاری وجود دارد که احتمال از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای روسیه، آمریکا و چین را محتمل نشان می‌دهد؛ موضوعی که سه کشور پس از ممنوعیت این آزمایش‌ها در سال ۱۹۹۶ تاکنون، آن را متوقف کرده بودند.»

سدریک لیتون، کلنل بازنشسته نیروی هوایی و تحلیلگر امنیتی سابق آمریکا نیز با تأکید بر این فرضیه گفت: «به خوبی می‌توان دریافت که آمریکا، چین و روسیه وقت و بودجه بسیاری را برای گسترش سایت‌هایشان صرف کرده‌اند. اما این اقدامات تنها برای مدرن‌سازی تسلیحات نیست بلکه بدون شک با هدف آماده‌سازی در برابر تهدیدات احتمالی آینده دنبال می‌شود که این رویکرد آزمایش هسته‌ای را غیرقابل اجتناب می‌کند.»

معادله ضدآمریکایی در دیپلماسی شرقی

رئیس‌جمهور سوریه پس از حدود دو دهه به دعوت همتای چینی‌اش برای نخستین‌بار در رأس هیأتی از وزرای خود وارد چین شد تا نه تنها با این سفر فرامنطقه‌ای مهم خروج کشورش از انزوای بین‌المللی را به غربی‌ها اثبات کند که زنگ خطر نفوذ بیشتر چین در غرب آسیا را نیز برای آنها به صدا درآورد.

تدارک ویژه شیء جین پینگ برای این سفر، اهمیت این دیدار را برای پکن نشان می‌داد. بنا بر گزارش منابع رسانه‌ای سوریه، شیء برای آوردن میهمانان سوری‌اش از این کشور جنگ‌زده، هواپیمای شخصی ریاست‌جمهوری را فرستاده و اسد را در کنار سران ارشد کره‌جنوبی، کامبوج، نپال، کویت، تیمور و مالزی در فهرست میهمانان ویژه افتتاحیه بازی‌های آسیایی قرار داده بود. از سوی دیگر حضور وزیر اقتصاد و تجارت سوریه میان ۹ مقام همراه اسد حکایت از سود اقتصادی دو کشور از این سفر چند روزه داشت. در همین راستا خبرگزاری سانای سوریه در پی دیدار رؤسای‌جمهور دو کشور، از امضای سه توافقنامه و سند همکاری دوجانبه در زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی، یادداشت تفاهم مشترک برای تبادل و همکاری در زمینه توسعه اقتصادی و طرح همکاری در چهارچوب «یک کمربند-یک جاده» پرده برداشت.

تور چین که طولانی‌ترین مدت غیبت بشار اسد را در کشورش رقم خواهد زد، یکی از معدود سفرهای برون‌مرزی است که رئیس‌جمهور سوریه در طول ۱۲ سال جنگ در کشورش انجام داده است. او چند ماه قبل نیز برای نخستین‌بار از زمان آغاز نبرد داخلی این کشور راهی عربستان‌سعودی شد؛ سفری که به دلیل آغاز فرایند خروج اسد از انزوای بین‌المللی و تسهیل مسیر بازگشت او به اتحادیه عرب دارای اهمیت بود.

کد خبر 690042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.