افزایش ۴ درجه‌ای دمای هوای اصفهان در ۲۰ سال اخیر

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و متخصص فضای سبز شهری با بیان اینکه دمای هوا در اصفهان طی ۲۰ سال اخیر، حدود چهار درجه سلسیوس افزایش یافته است که عدد بسیار بالایی است، گفت: در توافقنامه اقلیمی پاریس مطرح شده است که تا سال ۲۱۰۰ حداکثر تا ۱.۵ درجه افزایش دما نسبت به زمان آغاز صنعتی شدن داشته باشیم.

علی نیکبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حال حاضر دچار پدیده جهانی تغییر اقلیم هستیم، اظهار کرد: این بدان معنا است که الگوهای بلندمدت آب‌وهوایی هر منطقه دچار به‌هم‌ریختگی شده است که این الگوهای به‌طور معمول ۳۰ ساله هستند.

وی افزود: با تغییر اقلیم، نه تنها در ایران، بلکه در تمام کشورهای دنیا، الگوهای شناخته شده تغییر کرده است، به‌عنوان مثال در اصفهان گاهی خشکسالی‌هایی را در زمستان شاهد هستیم و بارندگی‌ها بیشتر به بهار منتقل شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و متخصص فضای سبز شهری خاطرنشان کرد: پدیده تغییر اقلیم بیشتر به‌دلیل مداخلات انسانی است که با توزیع مقادیر بسیار زیاد کربن در جو زمین موجب اثر گلخانه‌ای و گرمایش کره زمین می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا در اصفهان طی ۲۰ سال اخیر، حدود چهار درجه افزایش یافته است که عدد بسیار بالایی است، اضافه کرد: در توافقنامه اقلیمی پاریس مطرح شده است که کشورها تلاش کنند، حداکثر دمایی که کره زمین تا سال ۲۱۰۰ خواهد داشت، ۱.۵ درجه بیشتر از میانگین دمای زمان آغاز صنعتی شدن باشد که این افزایش چهار درجه‌ای در اصفهان بسیار زیاد است و می‌تواند تبعات زیادی به‌همراه داشته باشد.

نیکبخت تاکید کرد: تغییر اقلیم به کشاورزی، منابع آبی و فضای سبز فشار وارد می‌کند و در کنار آن توسعه ناپایدار صنعت را در حاشیه کلان‌شهر و استان اصفهان داشتیم؛ توسعه بی‌رویه صنایع در کنار یکی از باارزش‌ترین، بهترین و باکیفیت‌ترین منابع آبی فلات مرکزی ایرانی یعنی آب حاصل از ذوب‌شدن برف‌ها موجب شد این رودخانه از نفس بیفتد و شاهد خشک شدن تالاب گاوخونی باشیم.

کد خبر 689980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.