برگزاری نشست وزرای مجمع تمدن های کهن به ریاست ایران

نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن، با حضور ۹ کشور، به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان، در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد.

به گزارش ایمنا، نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن، با حضور ۹ کشور، به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان، در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد.

بیانیه مطبوعاتی اعضای مجمع تمدن‌های کهن که به ابتکار کشورمان تهیه و تدوین شده بود، به تأیید کشورهای عضو رسید و پس از آن، نمایندگان کشورها به ایراد سخنرانی پرداختند.

امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در این نشست، ابتکار مجمع تمدن‌های کهن را اقدامی عالی برای جهانی بهتر، فرهنگی‌تر و صلح‌آمیزتر توصیف و ابراز امیدواری کرد این مجمع بتواند بیش از گذشته به ایجاد فضای صلح و آرامش، تفاهم و چندجانبه گرایی کمک کند.

وی تاکید کرد که همکاری بین تمدنی و فرهنگی، یک عنصر ارزشمند قدرت نرم برای کشورهای عضو بوده تا بتوانند از آن برای جلوگیری از نزاع و خشونت، افراطی‌گری و کمک به حل مشکلات جهانی استفاده کنند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با اظهار نگرانی درباره تداوم قاچاق اموال تاریخی و میراث فرهنگی، بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از این روند و نیز تدبیر چگونگی بهره برداری از دستاوردهای فناوری و هوش مصنوعی برای خدمت به حفظ میراث فرهنگی ملموس و ناملموس تمدن‌های کهن تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین توهین چندباره به قرآن کریم و سکوت رضایت‌آمیز برخی دولت‌ها در قبال آن را ناشی از اهداف سیاسی شوم برای بر هم زدن فضای تعامل و مفاهمه میان ملت‌ها دانست و تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران به قوی‌ترین وجه این اقدامات را محکوم می‌کند و انتظار دارد دولت‌های مسئول با جرم انگاری و پیگرد عاملان این اقدامات شنیع، نقش خود را در حفظ تعامل و تفاهم تمدنی، فرهنگی و مذهبی میان ملت‌ها ایفا کنند.

وزیر امور خارجه در پایان با اشاره به برگزاری نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن در تاریخ سی‌ام آذر سال جاری در تهران، از وزرای کشورهای عضو برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آورد.

مجمع تمدن‌های کهن از سال ۲۰۱۷ شکل گرفته و جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، ایتالیا، بولیوی، پرو، عراق، مصر، مکزیک و یونان اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی ریاست این مجمع را بر عهده دارد.

کد خبر 689679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.