دفاع بلینکن از توافق تبادل زندانی

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در حضور اعضای شورای همکاری خلیج فارس از توافق تبادل زندانی میان آمریکا و ایران دفاع کرد و گذرگاه اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا را رقیب ابتکار جاده و کمربند چین خواند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وبگاه خبری المانیتور نوشته است که آنتونی بلینکن هفته گذشته، پیش از نشستی در حضور مقامات شورای همکاری خلیج فارس از کشور عمان و قطر برای میانجی‌گری در آزادسازی و تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا تشکر کرد و همچنین از انجام دادن این توافق دفاع کرد.

دفاع بلینکن از توافق تبادل زندانی

شورای همکاری خلیج فارس یا GCC متشکل است از عربستان سعودی، امارت متحده عربی، قطر، بحرین، کویت و عمان. به گزارش المانیتور این نشست در حاشیه هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با حضور وزرای خارجه این کشورها برگزار شد. این دیدار همزمان با پرواز زندانی‌های آمریکایی از تهران به دوحه انجام شد و سپس آنها قطر را به مقصد آمریکا ترک کردند. بلینکن در این باره گفت: «در واقع، زمانی که ما با همکاران خود در شورای همکاری خلیج فارس ملاقات کردیم، هموطنان آمریکایی ما هنوز به دوحه نرسیده بودند، از این رو ما نمی‌خواستیم فراتر از این روند برویم.»

به گفته المانیتور، بلینکن از کشورهای قطر و عمان نیز به خاطر نقش‌شان در تسهیل روند آزادسازی زندانیان تشکر کرد و افزود که آنها «نقش کاملاً کلیدی بازی کردند.» این معامله در ازای اعطای عفو به پنج ایرانی مقیم آمریکا و همچنین آزادسازی ۶ میلیارد دلار از وجوه ایرانیان در کره جنوبی انجام شد. این منابع مالی با فروش نفت ایران به کره جنوبی مرتبط است که تحت تحریم‌های آمریکا در دوران دونالد ترامپ مسدود شد. اکنون این پول به حساب بانک‌های ایرانی در قطر منتقل شده است، جایی که به گفته مقامات آمریکایی ایران می‌تواند از آنها فقط برای اهداف بشردوستانه تحت نظارت ایالات متحده استفاده کند.

دفاع بلینکن از توافق تبادل زندانی

براساس این گزارش، نمایندگان حزب جمهوری‌خواه کنگره به شدت از این توافق انتقاد کرده‌اند و مدعی شده‌اند که این گونه توافق باعث افزایش چنین شرایطی در آینده می‌شود. بلینکن پس از دیدارش با شورای همکاری خلیج فارس از توافق دفاع کرد و گفت: «ما به فرآیند و سیستمی که راه‌اندازی شده است اطمینان کامل داریم.»

کد خبر 689632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.