بهبود روند اقتصاد ایران؛ از رشد ۶/۲ درصدی تا کاهش سرعت تورم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکم مهرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه اطلاعات در صفحه اول امروز خود با تیتر «۳۵۰۶ لوح هخامنشی از آمریکا به ایران بازگردانده شد» نوشت: مراسم استقبال از سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، شامگاه پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مسئولان و اعضای هیئت دولت در محل فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد.
رئیس‌جمهوری در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران از بازگشت ۳۵۰۶ لوح هخامنشی به ایران خبر داد.

سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به کشور پس از سفر نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: حضور در نشست سالانه سازمان ملل زمینه‌ای برای ارتباطات و تبیین مواضع ما در این نشست و در خلال جلسات و برنامه‌های ما در این سفر بود.رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: در این سفر با پیگیری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت خارجه الواح دوره هخامنشی که ۸۴ سال است در اختیار آمریکاست به ایران بازگشته است.

۸۰ سال قبل قرار بود این الواح سه سال در اختیار آنان باشد اما چنین نشد و امروز با پیگیری انجام شده، ۳۵۰۰ لوح به ایران آمد و تحویل موزه‌ها خواهد شد. آمریکا باید به تعهد خود در این زمینه همان ۸۰ سال پیش عمل می‌کرد اما چنین نشد. این الواح ادامه دارد و مابقی هم به کشور برمی‌گردد.

بهبود روند اقتصاد ایران؛ از رشد ۶/۲ درصدی تا کاهش سرعت تورم

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سمفونی مقاومت و اقتدار» نوشت: چهل و سومین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس با برگزاری رژه نیروهای مسلح کشورمان در تهران و دیگر شهرها از جمله اراک، مشهد، رشت، اصفهان و بندرعباس با شعار واحد «متحد هستیم» با حضور مقامات عالی کشوری و لشکری و نیز نمایش بخشی از آخرین تجهیزات و دستاوردهای تسلیحاتی‌شان گرامی داشته شد. در تهران مراسم رژه نیروهای مسلح در نخستین روز از هفته دفاع مقدس با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در جوار مرقد حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

آیت‌الله رئیسی در این مراسم گفت: مردم ما همواره دوستدار و در کنار نیروهای مسلح هستند و به نیروهای مسلح کشورشان عشق می‌ورزند، چرا که احساس می‌کنند در همه مواقع و در سختی‌ها در کنار آنها هستند و احساس دوگانگی نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور در تبیین این وحدت با اشاره به حضور سپاه و ارتش و نیروهای فراجا و بسیج در همه صحنه‌ها و سختی‌ها، در بلایای طبیعی، در سیل و زلزله در کنار مردم و نقش‌آفرینی آنها به عنوان حافظان امنیت مردم، مردم‌باوری را از ویژگی‌های نیروهای مسلح کشورمان برشمرد و خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس نیز اگر چه این نیروهای مسلح ما بودند که جانفشانی و ایثار کردند، اما در واقع این مردم بودند که دفاع مقدس را اداره کردند و همواره پشتیبان و حامی نیروهای مسلح کشور بودند و همچنان در عرصه‌های مختلف پشتیبان آنها هستند و خواهند بود.

آیت‌الله رئیسی یکی از ویژگی‌ها و درس‌های دفاع مقدس را خودباوری دانست و گفت: تحریم‌ها و فشارها اجازه نمی‌داد که نیروهای مسلح ما به تسلیحات مورد نیاز مجهز شود، اما با درس‌آموزی از تجربه دفاع مقدس تصمیم گرفتیم با هدایت مقتدای بصیرت‌آفرین خود به سلاح‌های پیشرفته مجهز شده و صنایع نظامی و دفاعی را بازسازی کنیم و امروز نه‌تنها به خودکفایی در این زمینه رسیده‌ایم بلکه از یک واردکننده تجهیزات و تسلیحات به تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شده‌ایم و امروز همه منطقه و شاید همه دنیا به توانایی نیروهای مسلح ما در آموزش و مهارت و تجهیز به سلاح‌های پیشرفته اقرار دارند.

بهبود روند اقتصاد ایران؛ از رشد ۶/۲ درصدی تا کاهش سرعت تورم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بهبود روند اقتصاد ایران از رشد ۶/۲ درصدی تا کاهش سرعت تورم» نوشت: اقتصاد ایران در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته است. تورم‌های سنگین ادامه‌دار در کنار فشار به تولید و رکود اقتصادی باعث شد دهه ۹۰ با رکود تورمی خسارت‌بار در تاریخ اقتصادی کشور ثبت شود. اقتصاد ایران با تحمل تورم‌های سالانه بالای ۴۰ درصد در سال‌های پایانی این دهه، تنها یک رشد متوسط هشت‌دهم درصدی را از خود برجای گذاشت. با روی کار آمدن دولت سیزدهم این چالش‌ها با قوت بسیار پابرجا بود و بسیاری از انرژی اولیه دولت برای مدیریت کوتاه‌مدت همین چالش‌ها صرف شد. حتی مواردی مانند ماجرای حذف ارز ترجیحی که دولت ناچار بود آن را کنار بگذارد، سیاست‌های کنترل تورم را به تعویق انداخت.

با همه این مشکلات، دولت سیزدهم برنامه جامعی را برای رشد اقتصادی غیرتورمی تدوین و آغاز کرد و با نام‌گذاری شعار سال ۱۴۰۲ به‌عنوان مهار تورم و رشد تولید از سوی رهبر انقلاب، این برنامه با قوت بیشتری پیگیری شد.

نتیجه اقدامات دولت پس از گذشت دو سال نمایان شده و خود را در نرخ رشد مثبت اقتصاد کشور برای هشتمین فصل متوالی نشان داده است که در کنار بهبود شاخص‌های دیگر از جمله کنترل شدن رشد نقدینگی، نوید کاهش تورم و رشد پایدار اقتصاد کشور را می‌دهد.

بهبود روند اقتصاد ایران؛ از رشد ۶/۲ درصدی تا کاهش سرعت تورم

روزنامه همشهری در صفحه اول امروز خود با تیتر «همان جوانان» نوشت: دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشکسوتان عرصه دفاع‌مقدس در روز چهارشنبه و در آستانه آغاز هفته دفاع‌مقدس با یک گزاره پررنگ همراه بود؛ اشاره به نیروی جوانی و نقش پررنگ آن در کسب موفقیت و پیروزی.«این یکی از دستاوردهای مهم است. ما الان با اتکا به آن کارهایی که جوان‌های ما آن روز در دفاع‌مقدس انجام دادند، می‌توانیم با اطمینان بگوییم امروز جوان‌های ما می‌توانند همه مشکلات این کشور را حل کنند.» این بخش از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار روز چهارشنبه پیش، بهانه‌ای است برای مرور موفقیت‌هایی که با حضور جوانان ایرانی در عرصه‌های مختلف رقم خورده است.

همه‌گیری کرونا به لطف تزریق گسترده واکسن‌های عمدتاً وطنی در ایران به پایان رسید. در این بین نقش مهمی از چرخه تولید تا تزریق کرونا برعهده جوانان بود. حسن جلیلی، مسئول گروه تحقیقاتی تولید واکسن «برکت» در این زمینه می‌گوید: «در تشکیل هسته پژوهشی برای کار روی واکسن، جوانانی با متوسط سنی ۳۰ تا ۳۲ ساله حضور داشتند و تیم تحقیقاتی را شکل دادند.»

ایران اسلامی به‌رغم مواجهه ۴۵ ساله با انواع تحریم‌ها، در عرصه علمی پیشرفت‌های گسترده‌ای داشته که همه آنها مدیون تلاش جوان‌هایی است که در کرانه‌های روز دنیای دانش و فناوری تلاش می‌کنند که یکی از خروجی‌های آن دارو و تجهیزات مقابله با سرطان بوده است. این پیشرفت‌ها امروز در رسانه‌های بزرگ دنیا از ساینس‌دیلی و مدیکال‌اکسپرس تا اندیشکده‌هایی چون کارنگی و بنیاد هریتیج بازتاب داشته است.

بهبود روند اقتصاد ایران؛ از رشد ۶/۲ درصدی تا کاهش سرعت تورم

کد خبر 689616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.