اعتدال سپتامبر چه زمانی رخ می‌دهد؟

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که اعتدال سپتامبر سال جاری شنبه -یکم مهرماه- رخ می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اعتدال سپتامبر برای افرادی که در نیم‌کره شمالی زندگی می‌کنند، اولین روز پاییز است و برای افرادی که در نیمکره جنوبی زندگی می‌کنند، اولین روز بهار است. در روز اعتدال، همه جای زمین تقریباً ۱۲ ساعت شب و ۱۲ ساعت روز است، زیرا سفر سالیانه خورشید آن را از خط استوای آسمانی عبور می‌دهد. اعتدال سپتامبر سال جاری شنبه -یکم مهرماه- رخ می‌دهد.

اعتدال‌ها معمولاً به این دلیل رخ می‌دهند که محور چرخش زمین، در زاویه ۲۳.۵ درجه نسبت به صفحه مدار آن به دور خورشید کج شده است. جهت محور چرخش زمین در حالی که به دور خورشید می‌چرخد، در فضا ثابت می‌ماند. در نتیجه، قطب شمال زمین در ماه ژوئن به سمت خورشید متمایل می‌شود و در ماه دسامبر نیز از خورشید دورتر می‌شود، این اتفاق باعث ایجاد فصول زمینی می‌شود.

عطارد در بالاترین ارتفاع

شنبه -یکم مهرماه- سیاره عطارد در ظهور صبحگاهی خود به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و با قدر منفی ۰.۵ به شدت می‌درخشد. این سیاره در آغاز ظهور صبحگاهی خود درخشنده خواهد شد، قبل از ظهور نیز از بین زمین و خورشید می‌گذرد، در آن زمان سمت بدون نور آن به سمت زمین می‌چرخد و به صورت هلالی نازک ظاهر می‌شود. سپس همانطور که پیش می‌رود قسمت بیشتری از سیاره نمایان می‌شود.

از آنجایی که سیاره عطارد را می‌توان فقط در زمان گرگ‌ومیش مشاهده کرد، رصد آن در حالتی که در فاز هلالی نازک قرار دارد دشوار است. بنابراین مشاهده آن در روزهای پس از رسیدن به بالاترین نقطه در آسمان، بسیار آسان‌تر از روزهای قبل خواهد بود. مدار عطارد نسبت به زمین، به خورشید نزدیک‌تر است، به این معنا که همیشه نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌‎شود.

سیاره عطارد در حضیض خورشیدی

شنبه -یکم مهرماه- سیاره عطارد در وضعیت حضیض قرار می‌گیرد و در فاصله ۰.۳۱ واحد نجومی از خورشید واقع می‎‌شود. این سیاره برخلاف اکثر سیارات که مدارهای دایره‌ای شکل به دور خورشید را دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید فقط چند درصد تغییر می‌کند، دارای مدار بیضی شکل است. فاصله سیاره عطارد از خورشید بین ۰.۳۰۷ AU در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ AU در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است. این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن بیش از دو برابر بیشتر از خورشید در حضیض انرژی دریافت می‌کند.

این پدیده از اصفهان در آسمان سحر قابل مشاهده خواهد بود، به طوری که ساعت ۰۴:۲۹، یک ساعت و ۲۰ دقیقه قبل از خورشید، طلوع می‌کند و به ارتفاع ۱۲ درجه بالاتر از افق شرقی می‌رسد، سپس حدود ساعت ۰۵:۳۰ همزمان با طلوع آفتاب محو می‌شود. هرگز سعی نکنید اجسام نزدیک به خورشید را با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کنید، زیرا ممکن است منجر به نابینایی فوری و دائمی شود.

کد خبر 689493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.