از گزینه‌های یمن روی میز مذاکرات صلح تا آرامش شکننده در قره‌باغ

حوادث و اظهار نظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

گزینه‌های مقاومت یمن روی میز مذاکرات صلح

پایان مثبت دور اول مذاکرات مقامات سعودی و هیأت انصارالله یمن و نیز دیدار دیروز چهارشنبه خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان با این هیأت (انصارالله یمن) در جهت تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن نشان از جدی بودن دو طرف در پیشبرد این هدف است. خبر این دیدار را خالد بن سلمان رسانه‌ای کرد. وزیر دفاع عربستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من با هیأت صنعا که برای تکمیل تلاش‌ها با هدف حمایت از روند صلح در یمن به ریاض سفر کرده، دیدار کردم.»

در ادامه هم وزارت خارجه عربستان دیروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاض از نتایج مثبت مذاکرات جدی در مورد دستیابی به نقشه راه برای حمایت از مسیر صلح در یمن استقبال می‌کند. در این بیانیه آمده است: این گفت‌وگوها در ادامه و تکمیل کننده دیدارهایی بود که تیم عربستان با رئیس و اعضای شورای ریاستی یمن و مقامات انصارالله در صنعا برگزار کرده بود و طی آن ایده‌ها و گزینه‌های زیادی برای تهیه نقشه راه مورد توافق همه طرف‌های یمنی به دست آمد.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود موضوعات و محورهای گفت‌وگوهای صورت گرفته میان اعضای هیأت صنعا و خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان را تحسین و اعلام کرد که در این گفت‌وگوها بر حمایت عربستان از ملت یمن و ایستادن در کنار آنها تأکید شد. طبق این بیانیه، در این گفت‌وگوها طرف سعودی همچنین بر اصرار همیشگی ریاض به تشویق طرف‌های یمنی برای نشستن بر سر میز گفت‌وگو، دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع و پایدار در یمن تحت نظارت سازمان ملل و حرکت یمن به سوی توسعه پایدار در پرتو ثبات سیاسی و امنیت پایدار تأکید کرد.

عربستان پنجشنبه گذشته اعلام کرد، از هیأتی از انصارالله دعوت کرده تا برای تکمیل مذاکرات درباره دستیابی به آتش بس فراگیر در یمن و راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ یمن، به ریاض سفر کند. در پی این دعوت رسمی، هیأت انصارالله هفته گذشته وارد عربستان سعودی شد. این اولین سفر رسمی از این نوع به ریاض از زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ است. هیأت مذاکره کننده انصارالله یمن شامگاه سه‌شنبه با همراهی میانجی عمانی پس از پنج روز مذاکره با طرف سعودی در ریاض، به صنعا بازگشت. البته به گفته حزا الاسد، عضو ارشد دفتر سیاسی انصارالله یمن، مذاکرات صلح صنعا با ریاض با وساطت مسقط و به دور از هرگونه نقش سازمان ملل در جریان این مذاکرات، در حال برگزاری است.

آرامش شکننده در قره‌باغ

روز گذشته در پی کاهش تنش‌ها بین باکو و ایروان با میانجیگری کرملین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، در پی تماس‌ها با جمهوری‌آذربایجان و نمایندگان جمعیت ارمنی قره‌باغ به توافق بر سر آتش‌بس رسیدند.

به گزارش اسپوتنیک، واحد اطلاعات منطقه قره‌باغ اعلام کرده که عملیات رزمی در قره‌باغ با میانجیگری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه از ساعت ۱۲:۰۰ به وقت مسکو متوقف شده است. همچنین در این توافق خروج نیروهای نظامی و انحلال و خلع سلاح کامل تشکیلات مسلح قره‌باغ و خروج تجهیزات سنگین و تسلیحات آنان از این منطقه مورد توافق قرار گرفت. علاوه بر این تأکید شده که موضوعات مطرح شده طرف جمهوری‌آذربایجانی در مورد ادغام مجدد این منطقه، تضمین حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ و همچنین مسائل تأمین معیشت مردم قره‌باغ بر اساس قانون اساسی جمهوری‌آذربایجان، بر اساس توافق صورت گرفته، در نشستی بین نمایندگان جمعیت محلی ارمنی و مقامات جمهوری‌آذربایجان در شهر یولاخ در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳ مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در همین راستا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که مسکو دستیابی به صلح را امکان‌پذیر می‌داند.
وزارت دفاع جمهوری‌آذربایجان نیز روز گذشته با تأیید این خبر اعلام کرد که توافق در خصوص تعلیق عملیات نظامی در قره‌باغ حاصل شده و حملات از ساعت یک ظهر به وقت محلی متوقف شده است. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز ضمن امیدواری بر پایان یافتن حملات اظهار کرده شدت حملات روند کاهشی به خود گرفته است. او که از ابتدای درگیری‌ها از روسیه و نهادهای بین‌المللی خواسته بود مانع ادامه درگیری‌ها شود، گفت در تهیه متن توافقنامه آتش‌بس کامل در منطقه قره‌باغ مشارکت نداشته و به عنوان یک طرف مذاکره نبوده است.
پاشینیان همچنین با اشاره به متن سند در مورد بیرون رفتن نیروهای ارمنی از قره‌باغ بیان داشت: «بارها اعلام کرده‌ایم که جمهوری ارمنستان از اکتبر ۲۰۲۱ ارتشی در قره‌باغ ندارد، برای ما این موضوع کاملاً روشن نیست.»

پیش‌تر با تداوم حملات توپخانه‌ای باکو بر منطقه خانکندی قره‌باغ، صلح‌بانان روسیه اقدام به تخلیه ۲۰ هزار نفر از جمعیت غیرنظامی قره‌باغ از خطرناک‌ترین مناطق کردند.
در جمهوری‌آذربایجان نیز الهام علی‌یف در تماس تلفنی با بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شرط پایان دادن به حملات را تسلیم سلاح نیروهای ارمنی و دست برداشتن مقامات قره‌باغ از قدرت‌طلبی عنوان کرده بود. این در حالی است که روز گذشته باکو با حملات توپخانه‌ای مرکز منطقه قره‌باغ را مورد هدف قرار داد که دلیل آن، کشته شدن ۷ نفر از نظامیان این کشور در انفجار مین کار گذاشته شده قره‌باغ و اقدام تحریک‌آمیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

معطل ماندن نتانیاهو برای دیدار با بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا پس از ۹ ماه از بازگشت بنیامین نتانیاهو به کرسی نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی سرانجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و نه در کاخ سفید و با ۳۰ دقیقه تأخیر، حاضر به ملاقات او برای حدود یک ساعت پشت درهای بسته شد. این در حالی بود که بنا بر گزارش تایمز اسرائیل، همزمان با برگزاری این دیدار صدها نفر از معترضان به اصلاحات قضائی کابینه افراطی رژیم صهیونیستی در تجمعات گسترده در خیابان‌های قدس و تل‌آویو علیه بی‌بی و سیاست‌های او شعار سر داده بودند. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شده بود مهم‌ترین بخش این دیدار به اهمیت عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی گذشت و جو بایدن درباره آن در ابتدای گفت‌وگو در برابر خبرنگاران گفت: «به نظر من این توافق بزرگی است و ما باید در کنار یکدیگر کار زیادی برای آن انجام دهیم.»

رئیس جمهور آمریکا که بارها اصلاحات قضائی مدنظر نتانیاهو را غیردموکراتیک خوانده بود، همچنین تأکید کرد: «ما در این نشست باید موضوعات سختی را بررسی کنیم که مهم‌ترین آنها حفظ ارزش‌های دموکراتیک در روابط متقابل است و همچنین مذاکراتی درباره راه‌حل دو ملتی و همچنین اینکه ایران هرگز و هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد، داشته باشیم.» در همین حال نتانیاهو نیز با تمجید از نقش بایدن و آمریکا برای تحقق خواسته‌های رژیم صهیونیستی مدعی شد: «به عقیده من صلح تاریخی با عربستان سعودی می‌تواند پایانی بر مناقشات اعراب و اسرائیل باشد و ما در کنار هم می‌توانیم این شرایط مهم را ایجاد کنیم.»‌

افشای نقش آمریکا در بحران اردوگاه عین الحلوه

روزنامه الاخبار لبنان با انتشار سندی فاش کرد درگیری‌های داخل اردوگاه «عین الحلوه» در لبنان بر اساس طرح آمریکا به راه افتاده است.
به گزارش ایسنا، اسنادی که این روزنامه لبنانی منتشر کرده، شامل مکاتبات یک سفارتخانه عربی در بیروت با حکومت کشورش درباره تحولات اردوگاه عین‌الحلوه است و نشان می‌دهد که اتفاقات این اردوگاه در چهارچوب یک طرح و پروژه امریکایی رقم خورده است. در این سند آمده است: «مدتی است که آمریکا مقدمات اولیه را برای برچیدن اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان انجام داده، چراکه این اردوگاه عنوان اصلی آوارگان فلسطینی دور از وطن است. این روند توسط رهبران نظامی و افسران اعزامی واشنگتن به لبنان در سال‌های اخیر آغاز شد.»

جنگ طلبی واشنگتن مانع شکوفایی اقتصاد آلمان


داده‌های منتشر شده از سوی کمیسیون اروپا نشان می‌دهد، اقتصاد آلمان در سال‌جاری به عنوان بخشی از رشد کند اقتصادی منطقه یورو که ناشی از تورم بالا و افزایش نرخ بهره است، بیش از پیش منقبض خواهد شد. اواخر هفته پیش رویترز به نقل از وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد، اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ بسیار ضعیف باقی خواهد ماند و انتظار نمی‌رود تا اواخر سال سرعت بیشتری بگیرد. کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه آلمان چهارمین اقتصاد جهان است، کمتر مورد توجه بوده اما وضعیت اقتصادی در آن بسامان نیست. در همین رابطه پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اروپا گفته است: «اینکه آلمان، قطب صنعتی اروپا امسال رکودی ۰.۴ درصدی را تجربه می‌کند، بسیار نگران کننده است. زیرا این فرایند، همه کشورهای قاره سبز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

همان‌طور که چین موتور اصلی رشد اقتصادی برای شرکای تجاری آسیایی خود است، آلمان نیز محرک اصلی رشد اقتصادی برای منطقه یورو محسوب می‌شود. از این رو، آسیب‌دیدگی موتور رشد اقتصادی آلمان این پتانسیل را دارد که بقیه اقتصاد منطقه یورو را به سمت رکود سوق دهد و زمینه را برای دور دیگری از بحران بدهی فراهم کند. این امر بویژه با توجه به سطوح بالای بدهی عمومی در حاشیه اقتصادی منطقه یورو امکانپذیر است. از این رو، هرگز زمان خوبی برای منطقه یورو نخواهد بود که موتور رشد اقتصادی آلمان از کار بیفتد.

این در حالی است که در گزارش کمیسیون اروپا درباره کاهش شتاب اقتصادی اروپا، به کاهش منابع اعتباری و کاهش تولید صنعتی به عنوان عواملی برای این کاهش، همراه با عدم اطمینان ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی، مانند بلایای بی‌سابقه، سیل و آتش سوزی در تابستان امسال اشاره شده است.

کد خبر 689430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.