پاسداشتی برای ستاره درخشان سپهر مکتب موسیقی اصفهان

هر چه از نی و هنر نواختن این ساز گفته شود کم است اما اسم این ساز با هنرمند نام آشنا گره خورده است در واقع هر وقت نام نی به میان می‌آید، هر فرد یاد نواختن جادوی ساز نی استاد «حسن کسایی» می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از نیستی آمده تا هستی به وجود آورد، آوایش از نفس برخواسته تا بر دل بنشیند، نوای عجیب و سوزناکش بیانگر حکایت‌ها و شعر انجمن‌هاست، آری «نی» این ساز جادویی بیش از سازهای موسیقی قصه‌ها و حکایت‌ها دارد و این نوای نی است که طنین صدایش هر آدمی را از دنیای مادی جدا کرده و به دنیای ناسوت هدایت می‌کند هر چه از نی و هنر نواختن این ساز گفته شود کم است اما اسم این ساز با هنرمند نام آشنا گره خورده است در واقع هر وقت نام نی به میان می‌آید، هر فرد یاد نواختن جادوی نی استاد «حسن کسایی» می‌افتد.

پاسداشتی برای ستاره درخشان سپهر مکتب موسیقی اصفهان

شاید بتوان گفت نی و حسن کسایی با هم آمیخته بودند و همین آمیختگی باعث شد که کسایی در سپهر موسیقی مکتب موسیقی به عنوان ستاره درخشان بدرخشد و هنوز همه ساز نی ومکتب موسیقی اصفهان را با این هنرمند بشناسند.

هر چند این هنرمند برجسته نی‌نواز بیش از یک دهه است که در میان نیست اما یاد و هنر ارزنده او در نی نوازی مانا مانده است و ارادت اهالی موسیقی به استاد زنده یاد حسن کسایی باعث شده جمعی از هنرمندان مطرح موسیقی اصفهان در مراسمی تحت عنوان «شب کسایی» که به همت دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان به بهانه زادروز این هنرمند در هنرسرای خورشید برگزار شد، اجرای دو نوازی نی و تنبک داشته باشند.

پاسداشتی برای ستاره درخشان سپهر مکتب موسیقی اصفهان

علاوه بر تکمیل ظرفیت سالن داخل جمعی در بیرون از سالن منتظر اجرای دو نوازی نی و تنبک هستند که از تلویزیونی که برای پخش اجرا در نظر گرفته شده، شاهد اجراها باشند.

احمد اشرفیان، مجری برنامه پس از خیر مقدم به حضار از سیدجعفر قاضی عسگر و جاوید ابراهیم پور دعوت می‌کند که به عنوان اولین گروه اجرا داشته باشند، اجرایی که باعث می‌شود مخاطبان بیش از گذشته به یاد هنر بی دلیل استاد حسن کسایی بیافتند، هنرمندی که باعث شد مکتب موسیقی اصفهان مستحکم‌تر شود.

سعید روحانی و مجید حسابی دومین گروه هستند که به یاد استاد حسن کسایی نی و تنبک می‌نوازند و به اندازه‌ای این اجرا برای مخاطب سالن تأثیر گذار است که پس از اتمام اجرا حضار به احترام این دو هنرمند ایستاده و آن‌ها را تشویق می‌کنند.

مسیح کبوتری و علی‌مولوی گروه دیگر است که دو نوازی می‌کنند، دو نوازی تأثیرگذار که هر فرد را یاد تعالی هنر موسیقی در شهر اصفهان توسط افرادی چون استاد حسن کسایی می‌اندازد.

اجرای تأثیر گذار بعدی اجرای پدر و پسری است که یکی نی و دیگر تنبک می‌نوازد، حسن منصوری و سجاد منصوری به گونه‌ای اجرا می‌کنند که گویی نی و تنبک هر دو یک ساز هستند و در یگانگی خاص در نواختن ارادت خود را به استاد حسن کسایی ابراز می‌کنند.

و اجرای آخر سید مظفر موید و محمد شفائی بر عهده دارند، موید از خاطرات خود با استاد حسن کسایی می‌گوید و بعد به یاد استاد خود شروع به نواختن می‌کند.

ساعت از ۲۱ گذشته، هر چند مراسم به پایان رسیده است اما در میان انبوه جمعیت که سالن را ترک می‌کنند هنوز می‌توان صدای نی استاد کسایی را شنید، صدایی سازی که باعث زنده نگه داشتن مکتب موسیقی اصفهان شد.

کد خبر 689400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.