هر آنچه که باید از آلزایمر بدانید + راهکار پیشگیری

آلزایمر، یک بیماری مزمن تخریب کننده سلول‌های عصبی است که شروعی آرام دارد، اما پیش‌رونده محسوب می‌شود و با پیشرفت بیماری آلزایمر، علائمی مانند مشکلات تکلم، آگاه نبودن به زمان و مکان، نداشتن انگیزه، نوسان احساسات، نداشتن توان مراقبت از خود و مشکلات رفتاری بروز می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر، پیش از بروز علائم مربوط به آن، بررسی‌های جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف از ابزارهای پیشرفته یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده کردند و ۲۰۶ نفر را مورد ارزیابی قرار دادند. ۱۱۹ نفر آن‌ها معیارهای زوال شناختی خفیف را داشتند و ۹۲ نفر دیگر درگیر هیچ مشکلی نبودند.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه چندین آزمون شناختی استاندارد انجام دادند. همچنین از آن‌ها خواسته شد در مورد تصاویر ارائه شده صحبت کنند. محققان تجزیه و تحلیل گفتار افراد را با نمونه‌های مایع مغزی نخاعی و اسکن‌های MRI آن‌ها مقایسه کردند تا مشخص شود نشانگرهای زیستی دیجیتالی تا چه اندازه قادر است اختلالات شناختی خفیف و ضعیف همچنین پیشرفت بیماری آلزایمر را تشخیص دهد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی و ابزارهای مرتبط با آن قادر است اختلالات شناختی خفیف را از طریق الگوهای گفتاری افراد تشخیص دهد. هوش مصنوعی می‌تواند بیماری آلزایمر را پیش از بروز هرگونه علائم از این طریق شناسایی کند. در صورتی که مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد و نتایج به دست آمده تأیید شود، استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند به پزشکان برای غربالگری آسان‌تر افراد در معرض خطر کمک زیادی کند.

توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از فراموشی و آلزایمر

سجاد صادقی، پزشک و متخصص طب ایرانی، با اشاره به افزایش بیماری فراموشی و آلزایمر در جامعه امروز و لزوم تفکیک این دو بیماری، اظهار کرد: وقتی صحبت از آلزایمر می‌کنیم یعنی یک بیماری مغزی پیش‌رونده که عمدتاً در سنین بالا یعنی ۶۰ تا ۶۵ به بالا اتفاق می‌افتد و کارکردهای ذهنی مغز مثل قدرت تصمیم‌گیری و قضاوت را مختل می‌کند.

وی با بیان اینکه فراموشی می‌تواند علامت شروع یک بیماری مثل آلزایمر یا بیماری‌های دیگر مانند افسردگی و اضطراب یا حتی مشکلاتی مثل کم کاری تیروئید یا کمبود برخی ویتامین‌ها مثل آهن باشد، افزود: علائم فراموشی مشخص است؛ زمانی که فرد در بخاطر سپردن اسامی اشخاص و به یاد آوردن شماره تلفن‌هایی که پیش از این در حفظ و یادآوری آن‌ها مشکلی نداشت، دچار مشکل شده و سیر فراموشی روز به روز بیشتر شود، به ویژه اگر در خانواده و اقوام درجه یک بیمار آلزایمری داشته باشد نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک دارد.

این پزشک متخصص طب ایرانی تصریح کرد: زمانی که احساس کردید دچار فراموشی می‌شوید باید آرامش خود را حفظ کنید و پزشکان هم در به کار بردن اصطلاح آلزایمر، مقداری احتیاط کنند چراکه زمانی که برچسب آلزایمر را به بیمار می‌زنیم، فرد دچار تشویش و اضطراب شده و ممکن است بیماری تشدید شود.

وی در خصوص راهکارهای طب ایرانی در درمان آلزایمر ادامه داد: طب ایرانی سلامت‌محور است و این نکته مهمی است که هرچه زودتر برای پیشگیری و درمان آلزایمر اقدام شود، موفقیت آن بیشتر است. افرادی که در سنین جوانی یا میانسالی علائمی از آلزایمر را مشاهده می‌کنند، باید سریع به پزشک مراجعه کنند. آلزایمر در مراحل پیشرفته درمان استانداردی ندارد و بیشتر بر روی کنترل علائم بیمار تمرکز می‌شود.

صادقی با بیان اینکه در طب ایرانی سبک زندگی برای افراد سالم، مبتلایان فراموشی و همچنین در معرض بیماری آلزایمر بسیار اهمیت دارد، گفت: در مرحله اول تنظیم خواب، امری ضروری است؛ به ویژه خواب شبانه برای عملکرد مغز مهم است و افراد باید حتی‌الامکان از ساعت ۱۰ شب، استراحت کنند، البته خواب بعدازظهر، بعد از غذا و در هنگام غروب آفتاب، برای عملکرد مغز و سایر اعضای بدن ضرر دارد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت بدنی در سلامت، گفت: اگر سالمندان ورزش کنند، کارکردهای ذهنی‌شان افزایش پیدا می‌کند، همچنین کنترل استرس در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر و فراموشی، اهمیت زیادی دارد؛ چون زمانی که آرامش داشته باشیم، حضور ذهن بیشتری و یادگیری بهتری هم داریم.

این پزشک متخصص طب ایرانی تصریح کرد: بعضی پرهیزها برای افرادی که در معرض فراموشی یا آلزایمر قرار دارند در منابع طب ایرانی مانند پرهیز از مصرف ترشیجات وجود دارد؛ البته پیاز و سیر هم با وجود اینکه بسیار خوب هستند، اما مصرف خام آن‌ها برای کسانی که فراموشی دارند، مفید نیست. همچنین کسانی که طبع سردی دارند باید از سردیجات مانند ماست، دوغ، آب سرد، خیار و گوجه فرنگی پرهیز کنند، همچنین مصرف فست‌فود و خوراکی‌هایی که حاوی مواد نگه‌دارنده هستند، برای عملکرد مغز و سایر اعضای بدن مضر است.

وی با بیان اینکه بهتر است تنقلات مضر را از برنامه غذایی خود حذف کنیم، گفت: مویز به عنوان یک خوراکی مقوی مغز می‌تواند به ویژه برای کودکان و کسانی که زیاد از مغزشان کار می‌کشند، جایگزین تنقلات بازاری شود. زنجبیل هم مقوی حافظه است؛ البته افرادی که گرم مزاج هستند یا حملات آسمی دارند یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند، نباید از زنجبیل استفاده کنند. مربای گل سرخ نیز می‌تواند به کاهش اضطراب و تنش‌ها و افزایش حافظه کمک کند. خوراکی‌هایی مثل حریره بادام به همراه هل و دارچین و پودر گل سرخ نیز بسیار برای حافظه مفید است.

چگونه از ابتلاء به آلزایمر پیشگیری کنیم؟

میرشهرام صفری، نوروفیزیولوژیست، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آلزایمر و ریسک‌فاکتورهای اصلی ابتلاء به این بیماری اظهار کرد: آلزایمر بیماری مربوط به میانسالی به بالا و در سنین پیری است، از این‌رو ریسک فاکتورهایی وجود دارد که اگر برطرف نشود، احتمال ابتلاء به آلزایمر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اولین ریسک‌فاکتور ابتلاء به آلزایمر، فشارخون بالا است، افزود: اگر فردی مبتلا به فشارخون بالا است، باید با دارودرمانی این بیماری را کنترل کند تا فشارخون کاهش پیدا کند، همچنین قندخون و دیابت فاکتور مهم دیگری است که با ابتلاء به آلزایمر رابطه مستقیم دارد و نباید کنترل شود.

این نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه چاقی از ریسک‌فاکتورهای مهم ابتلاء به آلزایمر است، ادامه داد: داشتن تحرک بالا مفید است و بی‌تحرکی از جمله ریسک‌فاکتورهای ابتلاء به آلزایمر است، غیر از این فاکتورها خواب بی‌کیفیت داشتن یک زیان بزرگ و خواب کافی داشتن مسئله بسیار مهم برای پیشگیری از آلزایمر است.

وی اضافه کرد: عادت به سیگار کشیدن و مصرف الکل باید در افراد ترک شود، چراکه برای جلوگیری از ابتلاء به آلزایمر ضروری است؛ همچنین اگر فردی با کاهش شنوایی مواجه است باید از وسایل کمکی استفاده کند تا ذهن و مغز او دیرتر پیر شود، از این‌رو وسایل کمک‌درمانی در پیشگیری از آلزایمر بسیار مفید است.

صفری خاطرنشان کرد: فشارخون، دیابت، بی‌تحرکی، چاقی، خواب بی‌کیفیت، سیگار کشیدن و مصرف الکل از جمله ریسک‌فاکتورهای اصلی ابتلاء به آلزایمر هستند که اگر کنترل شوند، احتمال ابتلاء به آلزایمر در افراد کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 689234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.