نحوه صحیح شستن روتختی و بالش پشم شیشه

شستن بالش و روتختی‌های پشم شیشه، آن چنان که فکر می‌کنید، سخت نیست و به راحتی می‌توانید این کار را در منزل انجام دهید. اما باید به نکاتی توجه نمایید.

برخی از این نکات روی برچسب این محصولات درج شده است. به همین خاطر، توصیه ما به شما این است که قبل از هر کاری دستورالعمل های درج شده روی لیبل روتختی را بررسی کنید تا بتوانید فرایند شستشو را به درستی دنبال کنید. اگرچه رعایت بهداشت و تمیزی درباره این محصولات اهمیت زیادی دارد، اما باید بیان شود که شستشوی اشتباه، میتواند الیاف یا ترکیبات داخل بالش را از بین ببرد. در ادامه در این مورد بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

استفاده از مواد شوینده مناسب برای شستن بالش پشم شیشه

توجه به نوع مواد شوینده در هنگام استفاده از آن‌ها برای شستشوی هر محصولی اهمیت بالایی دارد. سعی کنید از مواد شوینده بدون آنزیم و البته ملایم برای شستن بالش پشم شیشه و یا روتختی استفاده کنید. البته این شوینده ها باید بتوانند به خوبی آلودگی ها را بزدایند. استفاده از برخی شوینده‌های قوی مانند سفیدکننده یا وایتکس، به سرعت باعث خراب شدن این محصولات خواهد شد. در عوض، استفاده از شامپو بچه طبق تجربه بسیاری از افراد گزینه‌ای عالی و کاربردی است.

استفاده از برخی شامپوهای ساده یا شوینده‌های ملایم نیز یک گزینه عالی به شمار می‌آید. معمولاً برای شستشوی بالش و روتختی‌های پشم شیشه استفاده از آب سرد یا ولرم با دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد هم می‌تواند مناسب باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که آب گرم با دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد، اگر به بالش و روتختی و الیاف آن‌ها آسیبی وارد نکند، می‌تواند آلودگی‌های حساسیت‌زا را به صورت کامل از بین ببرد.

نحوه صحیح شستن روتختی و بالش پشم شیشه

نحوه شستن بالش پشم شیشه و روتختی با مطالعه لیبل

برای شستن بالش پشم شیشه و یا روتختی، توصیه ما به شما این است که در ابتدا لیبل روی این محصولات را مطالعه کنید؛ چرا که اطلاعاتی را در مورد نحوه شستشو در اختیار شما می‌گذارد. در بسیاری از موارد ممکن است بافت پشم شیشه با ماشین لباسشویی دچار آسیب شود، به همین دلیل تنها راهکاری که باید مدنظر داشته باشید، این است که آن را تحویل خشکشویی دهید. در مواردی هم دستورالعمل‌ها به نحوی است که بتوانید بالش یا روتختی را به درون ماشین لباسشویی انتقال دهید و شاید استفاده از آب سرد برای شستشوی دستی هم مانعی نداشته باشد.

بررسی آسیب های بالش پشم شیشه و روتختی

بالش و روتختی از جمله وسایلی هستند که نمی‌توانید هر ماه به شستشوی آن بپردازید. به همین خاطر برای اینکه رنگ لکه های ایجاد شده روی آن‌ها از بین برود، توصیه ما این است که حتماً یک روز قبل‌تر آن را در داخل آب بخیسانید. یکی از نکات مهم دیگری که برای شستن بالش پشم شیشه و روتختی باید مد نظر قرار دهید، لکه‌گیری قبل از شستشو است.

برای این کار می‌توان از مخلوط جوش شیرین و آب یا مایع ظرفشویی رقیق شده استفاده کنید. درزها را بررسی کنید تا طی فرایند شستشو، این وسایل با آسیب جدی روبرو نشوند. معمولاً اگر روتختی پشم شیشه شما سفید رنگ باشد، می‌توانید از مقداری سفید کننده هم استفاده کنید و سپس به شستشو بپردازید.

نحوه صحیح شستن روتختی و بالش پشم شیشه

توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی در شستن بالش پشم شیشه

متاسفانه هنگام شستن بالش پشم شیشه و روتختی، برخی از افراد به این نکته توجهی ندارند که باید فضای کافی را به روتختی داخل ماشین لباسشویی اختصاص دهند. حتی در این شرایط ممکن است چند لباس هم به آن اضافه کنند. الیاف داخل بالش و روتختی در این مواقع فشرده شده و باعث می‌شود تا به درستی نتوان به شستشوی آن‌ها پرداخت.

عمدتاً لباسشویی‌های ۵ کیلویی حداکثر ظرفیت شستن روتختی یک نفره و ماشین لباسشویی‌های 8 کیلویی هم حداکثر ظرفیت یک روتختی دو نفره را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر بالش یا روتختی داخل ماشین لباسشویی فشرده می‌شود، بهتر است آن را تحویل خشکشویی دهید و یا از یک ماشین لباسشویی بزرگ‌تر استفاده کنید.

نحوه خشک کردن بعد از شستن بالش پشم شیشه و روتختی

علاوه بر شستن بالش پشم شیشه و روتختی، بهتر است که با نحوه خشک کردن آن‌ها هم به درستی آشنا باشید. بعد از شستن، بالش و روتختی نسبت به قبل سنگین‌تر شده و بهتر است آن را به داخل یک سبد یا تشت بزرگ انتقال دهید. محل خشک شدن بالش و روتختی باید مکانی بادخور باشد تا هرچه سریع تر خشک شوند. همچنین بهتر است که برای خشک شدن کامل، بعد از خشک شدن یک رو، آن‌ها را به روی دیگر برگردانید.

توصیه ما این است که روتختی را به صورت کامل آویز کنید تا چروک نشود. همچنین تا زمانی که روتختی به طور کامل خشک نشده باشد، به هیچ عنوان به اتو کردن آن نپردازید و در صورت امکان در هنگام اتو کردن روی روتختی یک ملحفه تمیز و سبک بکشید.

نحوه صحیح شستن روتختی و بالش پشم شیشه

نکاتی درباره بهداشت بالش

برخی افراد از شستن بالش خودداری می کنند؛ زیرا فکر می کنند این کار اتلاف وقت بوده و چندان اهمیتی ندارد. همچنین ممکن است این تصور نیز وجود داشته باشد که تنها شستن روبالشی اهمیت دارد و شستن الیاف داخل بالش، ضروری نیست. بهتر است بدانید که شستشوی الیاف داخل بالش باید حداقل دو بار در سال در برنامه شما باشد. بنابراین شستن بالش پشم شیشه و هر نوع بالش دیگری، باید به درستی انجام گردد. علاوه بر نکاتی که در مقالات راهنمای جامع شستن بالش و روتختی بیان می‌گردد، نکات مهم دیگری نیز در این خصوص به شرح زیر وجود دارد:

  • سعی کنید هر روز بالش خود را تکان دهید تا گرد و غبار از روی آن بر طرف گردد. همچنین هر ماه به مدت یک ساعت آن را در مکانی باز و زیر نور خورشید قرار دهید، تا در تماس مستقیم با آفتاب و جریان هوا باشد. نور خورشید به ضدعفونی کردن بالش کمک می کند.
  • اگر بالش پر، پشم شیشه، الیاف یا پشمی را نشویید، ممکن است به مرور بوی بدی به خود بگیرد و بد رنگ شود. حتی ممکن است به دلیل تعریق، برخی حشرات در داخل بالش رشد کنند. پس بهتر است دست به کار شوید و به فکر تمیز کردن بالش خود باشید.
  • بهتر است روبالشی حداقل یک بار در ماه شسته شود. تماس با ذرات عرق، مواد آرایشی و ... می تواند باعث رشد باکتری شود. این آلودگی‌ها معمولاً با شستشوی صحیح و دقیق به طور موثری از بین می‌روند. شستن روبالشی به کاهش خطر بیماری هایی مانند آسم یا حساسیت پوستی کمک می‌کند.
  • اگر می خواهید محل استراحت خود را تمیز کنید و به شستن بالش پشم شیشه خود بپردازید، باید از یک شوینده مناسب استفاده کنید. شوینده‌ای که علاوه بر قدرت تمیزکنندگی بالا، به الیاف داخل بالش آسیبی وارد نکند.

نکاتی درباره بهداشت و شستشوی روتختی

رعایت بهداشت و پاکیزگی روتختی نیز مانند بالش، نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت کثیف شدن روتختی، به دلیل برخورد با آلودگی‌های لباس و بدن، بسیار سریع‌تر از بالش خواهد بود. بنابراین شستن آن در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر نسبت به بالش توصیه می شود. این کار باعث از بین رفتن باکتری و سایر آلودگی‌ها از روی بالش و در نتیجه رعایت بهداشت و جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی خواهد شد.

به طور معمول اگر جنس الیاف روتختی از پشم شیشه باشد، بهتر است این کار به صورت دستی و با آب سرد و شوینده‌ای ملایم انجام شود. اما با توجه به اینکه روتختی هنگام شستشو سنگین می‌شود؛ ممکن است کمی سخت باشد. بنابراین برخی افراد ترجیح می‌دهند که شستن آن را با ماشین لباسشویی انجام دهند.

نکته دیگری که می‌توان در این زمینه بیان نمود این است که چنانچه از ماشین لباسشویی برای این کار استفاده کردید، بهتر است از خشک‌کن آن استفاده نکنید. زیرا این کار باعث چروک شدن بیش از حد روتختی می‌شود. بنابراین بعد از شسته شدن، برای خشک کردن آن را در فضای آزاد قرار دهید.

همچنین چنانچه پس از شستشو بخواهید روتختی خود را اتوکشی کنید، بهتر است برای جلوگیری از سوختن الیاف آن، در هنگام اتو زدن از یک پارچه نازک روی روتختی استفاده کنید.

سخن پایانی

در مورد شستن بالش پشم شیشه و روتختی پشم شیشه نکات و اطلاعاتی لازمی را در اختیار شما قرار دادیم. توجه داشته باشید که در حال حاضر اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوان شستشوی بالش و روتختی پشم شیشه را با ماشین لباسشویی انجام داد، انجام این کار بسیار بهتر و آسانتر خواهد شد. همچنین شما باید استفاده از شوینده‌های مناسب را هم در این خصوص، جدی بگیرید تا به بافت و ساختار روتختی آسیب جدی وارد نشود.

کد خبر 689188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.