پیش‌بینی ۱۴ منبع جدید پایدار درآمدی برای شهرداری‌ها

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۴ منبع جدید پایدار درآمدی برای شهرداری‌ها در لایحه درآمدهای پایدار دیده شده است، در این قانون از عوارض غیرقانونی شوراها جلوگیری شد و عوارضی مرتبط با قانون و سیاست‌های بالادستی تنظیم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدصالح جوکار با حضور در برنامه صف اول اظهار کرد: ساختار سازمانی شهرداری‌ها امروز خدمات‌رسان است و این در حالی است که در کشورهای جهان همه امور اداره یک شهر از جمله آموزش، درمان، بهداشت و خدمات شهری به شهرداری‌ها واگذار شده و عملکرد مناسبی نیز داشته‌اند اما این موضوع در ایران هنوز عملیاتی نشده است.

وی افزود: از سویی، دولت ما چابک نیست و به جز امور حاکمیتی، تصدی امور حاکمیت مردمی را نیز بر عهده دارد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: با نگاهی به برنامه‌های پنج ساله هفتم، موضوع مدیریت یکپارچه شهری از برنامه سوم مطرح شد اما اجرایی و عملیاتی نشد، در برنامه هفتم انتظار داشتیم به این موضوع توجه شود.

جوکار اضافه کرد: اگر دولت بخش حاکمیتی را در دست داشته و وظایف حوزه حکمرانی مردمی را به خودشان واگذار کند کارهای کشور بهتر انجام شده و دولت سبک‌تر می‌شود و می‌توان مدیریت کلان و سیاست‌گذاری را افزایش و بهبود دهد، اما در لایحه برنامه هفتم توسعه به این موارد پرداخته نشده بود و در مجموع ۳۵ حکم مربوط به طور مستقیم و غیر مستقیم فقط مربوط به حوزه حکمرانی داخلی بود که به مسائلی همچون مدیریت جامع شهری نپرداخته بود.

تغییرات برنامه هفتم توسعه در حوزه حکمرانی داخلی

وی ادامه داد: در کمیسیون موارد خوبی در این زمینه به کمیسیون تلفیق ارائه شد، اما همچنان خلاهایی در حوزه‌هایی همچون مدیریت بحران وجود دارد، وزارت کشور ملزم شده در طول برنامه هفتم سیستم‌های ردیابی را بر همه دستگاه‌ها و خودروها نصب کند که منجر به افزایش ایمنی در کشور می‌شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین مصوب شد افرادی که به سن قانونی می‌رسند، یک خط تلفن همراه دائمی به نام وی ثبت می‌شود و وزارت کشور و سازمان ثبت احوال می‌توانند از طریق آن اطلاع‌رسانی کنند. همچنین دولت موظف شده تا پایان برنامه هفتم توسعه کیف پول الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهد تا بتوانند از یک کارت برای همه فعالیت‌های بانکی خود استفاده کنند.

از فرصت مهاجرت استفاده نکرده‌ایم

جوکار اضافه کرد: آمار رسمی نشان می‌دهد حدود ۳.۵ میلیون نفر از اتباع خارجی در کشور زندگی می‌کنند اما این رقم تا پنج میلیون نفر نیز می‌رسد، کشور ما مهاجرپذیر و مهاجر فرست است، اما تاکنون از این فرصت استفاده نکرده و خدمات‌محور بوده‌ایم، دستگاه‌های متعددی به اتباع خارجی خدمت‌رسانی می‌کنند و هم‌افزایی ندارند، حتی یک بانک اطلاعاتی جامع از این افراد در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: از این رو طرح ساماندهی اتباع خارجی در دستور کار قرار گرفت، طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرین نیز از سوی دولت مطرح شده است، در این طرح همه شرایط اقامت مشخص شده است، همچنین شورای سیاست‌گذاری برای هماهنگی، سیاست‌گذاری و انسجام بخشیدن به دستگاه‌های مختلف تشکیل خواهد شد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس این طرح هر فردی که قصد ورود به کشور ما را دارد باید یک کفیل ایرانی داشته باشد، هنوز هم اتباع غیر مجاز در کشور حضور دارند و با تصویب این طرح آشفتگی موجود درباره اطلاعات اتباع و چگونگی اشتغال آنها رفع می‌شود.

بهتر است دهیاران متولی امور روستا باشند

جوکار اضافه کرد: در حوزه امور غیر عمرانی شهرداری‌ها نیازمند منابع پایدار هستیم، لایحه درآمدهای پایدار پیش از این به مجلس ارائه شده بود، ۱۴ منبع جدید پایدار درآمدی برای شهرداری‌ها در این قانون دیده شده است، در این قانون از عوارض غیرقانونی شوراها جلوگیری شد و عوارضی مرتبط با قانون و سیاست‌های بالادستی تنظیم شد، امروز کاملاً مشخص است که شهرداری‌ها چه منابعی در اختیار دارند، این کار را برای شهرداری‌ها ساده کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه مسائل و حکمرانی شهری و روستایی مشکلات بسیاری وجود دارد، دستگاه‌های مختلف اکنون متولی رسیدگی به امور روستاها هستند اما بهتر است دهیاران متولی امور روستا باشند.

کد خبر 689187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.