روز جهانی صلح / صلح‌ دوست‌ترین کشورهای جهان

روز جهانی صلح هر سال در روز ۲۱ سپتامبر برگزار می‌شود. ایسلند، دانمارک، ایرلند و نیوزلند صلح‌آمیزترین کشورهای سراسر جهان شناخته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۲، صلح جهانی طی ۱۵ سال گذشته بیش از سه درصد کاهش یافته است. درگیری‌ها، شیوع همه‌گیری و دوقطبی شدن سیاسی و فرهنگی بشر عامل اصلی این اتفاق هستند.

سطح صلح جهانی تنها در سال جاری ۰.۴۲ درصد کاهش یافته است که سیزدهمین کاهش طی ۱۵ سال گذشته است. همین امر میانگین شاخص سالانه صلح جهانی را به‌سوی کاهشی ۵ درصدی از سال ۲۰۰۸ سوق داده است. همین امر تعداد پناهندگان و آوارگان داخلی را به ۸۵ میلیون نفر رسانده است.

افزایش خشونت و افول اقتصادی

بی‌ثباتی سیاسی و درگیری‌های داخلی حل‌نشده از عوامل اصلی تضعیف صلح جهانی هستند و این افول در دنیای امروز در حالی رخ داده است که جوامع صلح‌جو و کشورهای صلح‌آمیز ارزش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تولید می‌کنند. این جوامع از رشد درآمد بیشتر، ارزهای قوی‌تر و سرمایه‌گذاری خارجی بالاتر، ثبات سیاسی و احساس خوشبختی بیشتر در میان شهروندانشان برخوردار هستند.

تأثیر اقتصادی خشونت بر اقتصاد جهانی برابر با ۱۷.۵ تریلیون دلار بر حسب برابری قدرت خرید (PPP) یا ۱۲.۹ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهانی اندازه‌گیری شده است که با ۲۲۰۰ دلار تولید اقتصادی کمتر برای هر فرد روی کره زمین برابری می‌کند.

روز جهانی جهانی صلح / صلح‌آمیزترین کشورهای سراسر جهان

افت و خیزهای شاخص جهانی صلح / ‏‬ کم‌صلح‌ترین کشور جهان

افغانستان برای ششمین سال متوالی به عنوان کم‌صلح‌ترین کشور جهان و پس از آن یمن، سوریه، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار گرفت. اوکراین بیشترین کاهش را در این شاخص ثبت کرد و با ۱۴ پله سقوط در رتبه ۱۵۷ قرار گرفت.

هائیتی، مالی و اسرائیل دیگر کشورهایی هستند که بیشترین کاهش را در شاخص صلح امسال داشتند. روند نگران‌کننده دیگر این است که درگیری‌ها در حال بین‌المللی‌تر شدن هستند و امروزه ۹۱ کشور مشغول درگیری‌های خارجی شده‌اند، این رقم در سال ۲۰۰۸ شامل ۳۳ کشور بود.

ایالات‌متحده در چندین معیار شاخص صلح دچار افت شدیدی شده است که از ناآرامی‌های مدنی نشأت می‌گیرد. میانگین صلح آمریکای مرکزی و دریای کارائیب به دلیل افزایش جرایم خشونت‌آمیز به ویژه قتل ۰.۷۱ درصد و در آمریکای به‌دنبال افزایش درگیری‌های داخلی، تظاهرات‌های خشونت‌آمیز و میزان زندانی شدن ۰.۳۳ درصد کاهش یافته است. روسیه نیز پنجمین افت بزرگ در رتبه‌بندی را تجربه کرد و منطقه اوراسیا شاهد بیشترین کاهش صلح منطقه‌ای بودند. سه کشور از پنج کشور اروپا که بیشترین وخامت صلح را دارند لهستان، مجارستان و اسلواکی به‌شمار می‌روند.

آمریکای شمالی، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین پیشرفت را در صلح جهانی نشان داده‌اند، با این وجود منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به‌رغم ثبت دومین پیشرفت بزرگ در رتبه‌بندی همچنان چهار کشور از ۱۰ کشور کم صلح در جهان و در کل کم‌صلح‌ترین مناطق هستند.

اروپای غربی به‌طور کلی صلح‌آمیزترین منطقه جهان است و ۶ کشور از فهرست صلح‌آمیزترین کشورهای جهان را در خود دارند. رتبه اروپا در درگیری‌های داخلی نسبتاً پایین، بی‌ثباتی سیاسی کم و توسعه اجتماعی-اقتصادی بالا است.

روز جهانی جهانی صلح / صلح‌آمیزترین کشورهای سراسر جهان

صلح‌آمیزترین کشورهای جهان

شاخص جهانی صلح ۲۰۲۳ به بررسی ۱۶۳ کشور مستقل و منطقه‌ای در سراسر جهان پرداخته است که ۹۹.۷ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. این رتبه‌بندی بر اساس ۲۳ شاخص گروه‌بندی‌شده در سه معیار شامل "ایمنی و امنیت اجتماعی"، "میزان درگیری داخلی و بین‌المللی مداوم" و "درجه نظامی شدن"، نشان می‌دهد که ۸۴ کشور بهبود یافته و در ۷۹ کشور اوضاع روبه وخامت رفته است. در این میان ایسلند، دانمارک، ایرلند و نیوزلند به‌عنوان صلح‌آمیزترین کشورهای سراسر جهان بر اساس شاخص صلح جهانی ۲۰۲۳ تعیین شدند.

ایسلند، صلح دوست ترین کشور جهان

ایسلند برای شانزدهمین سال متوالی رتبه اول را در لیست حاضر حفظ کرده است. این کشور فاقد ارتش، نیروی دریایی یا نیروی هوایی دائمی است و کمترین جمعیت را در بین سایر کشورهای عضو ناتو دارد. نرخ جرم و جنایت در ایسلند بسیار پایین و کیفیت سیستم آموزشی و رفاهی غبطه‌انگیز است. این کشور از نظر شغل و درآمد و احساس رفاه ذهنی در زمره بهترین کشورها قرار دارد.

روز جهانی جهانی صلح / صلح‌آمیزترین کشورهای سراسر جهان

دانمارک، از شادترین کشورهای جهان

دانمارک هرگز از رتبه پنجم در شاخص صلح جهانی پایین نیامده و کشوری امن برای سفر و زندگی است. این کشور پادشاهی دارای درجه بالایی از ثبات سیاسی، آزادی مطبوعات و احترام به حقوق بشر و همچنین دارای سطح بالایی از برابری درآمد است و اغلب به‌عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان رتبه‌بندی می‌شود. دانمارک برای حفظ خوشبختی و استانداردهای عالی زندگی هزینه‌های زیادی می‌کند و قصد دارد طی ۱۰ سال آینده معادل ۲۱ میلیارد دلار در امور دفاعی سرمایه‌گذاری کند.

ایرلند، از ثروتمندترین، توسعه‌یافته‌ترین و شادترین کشورها

ایرلند یکی از ثروتمندترین، توسعه‌یافته‌ترین و شادترین کشورهای جهان و کاملاً صلح‌آمیز است. ایرلند در سال گذشته با پشت سر گذاشتن بسیاری از همتایان اروپایی خود و کسب مقام سوم در شاخص صلح از آن‌ها پیشی گرفت. جالب آن‌که این کشور قرن‌ها روابط پرتنش با بریتانیا ره پشت سر گذاشت و امروزه، به‌دلیل وضعیت مستقل طولانی‌مدت و ارتش بی‌طرف خود، به‌عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان رتبه‌بندی می‌شود.

روز جهانی جهانی صلح / صلح‌آمیزترین کشورهای سراسر جهان

نیوزلند، امتیاز عالی در حوزه‌های ایمنی اجتماعی

نیوزلند با کسب نمرات تقریباً عالی در حوزه‌های ایمنی اجتماعی و درگیری‌های داخلی و بین‌المللی، مکانی فوق‌العاده برای زندگی در نظر گرفته می‌شود. با این حال به دلیل افزایش واردات و صادرات تسلیحات و ارتقای نفربرهای مسلح، امتیاز نیوزلند در حوزه نظامی سازی ۶ درصد کاهش یافت. نیوزلند از نظر وضعیت بهداشتی در صدر و از نظر تحصیل، شغل و درآمد بالاتر از میانگین قرار دارد. با این حال، همه اینها هزینه دارد و کمبود مسکن مقرون‌به‌صرفه به‌طور فزاینده‌ای خرید خانه را برای افراد با درآمد پایین در آن دشوار می‌کند، به‌طوری که شکاف بین ثروتمندان و فقیرترین، مشکل اقتصادی ۲۰ درصد از شهروندان این کشور در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 689177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.