ریاست مجمع گفت‌وگوی همکاری ‎آسیا به ایران رسید

در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری ‎آسیا موسوم به ACD در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان رئیس جدید این مجمع انتخاب شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه،در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری ‎آسیا موسوم به ACD در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ‎نیویورک، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان رئیس جدید این مجمع انتخاب شد.

ریاست مجمع گفت‌وگوی همکاری ‎آسیا به ایران رسید

حسین امیرعبداللهیان پس از انتقال ریاست مجمع به جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی تعهد جمهوری اسلامی ایران به چندجانبه‌گرایی را یادآوری کرد و بر نقش نهادهای چند جانبه همچون ACD در ایجاد تفاهم و شراکت مابین کشورها برای فائق آمدن بر مشکلات جهانی و نیز ایجاد فرصت برای رشد و توسعه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه، آسیا را مهد تمدن‌ها و فرهنگ‌های کهن دانسته و همکاری‌های چند جانبه را ابزاری برای به فعلیت رساندن پتانسیل‌های عظیم این قاره قلمداد کرد.

امیرعبداللهیان شعار دوران ریاست ایران را «یک آسیای پیوسته‌تر و توانمندتر از طریق فناوری‌های جدید و در حال ظهور» اعلام و از وزرای کشورهای عضو دعوت کرد در نشست بعدی وزرای امور خارجه مجمع در سال ۲۰۲۴ در تهران شرکت کنند.

ریاست این مجمع در دو سال گذشته برعهده بحرین بوده است، سی و پنج کشور آسیایی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا هستند که دو دهه پیش با شعار گفت‌وگو تأسیس شد؛ مقر این مجمع در کویت است.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی در سال ۲۰۰۱ با هدف ارتقای همگرایی بین کشورهای آسیایی، گسترش بازار تجاری و مالی، تبدیل آسیا به یک شریک توانمند برای تعامل با دیگر نقاط جهان و ارتقای نقش آسیا برای تأثیرگذاری در معادلات جهانی با عضویت ۱۲ کشور تشکیل شد.

کد خبر 689137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.