فعال شدن کانون گردوخاک در نیمه شرقی استان اصفهان

کارشناس اداره هواشناسی استان اصفهان از فعال شدن کانون گردوخاک در نیمه شرقی استان خبر داد.

مینا معتمدی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی به نسبت ناپایدار تا اواسط هفته آینده بر استان است.

وی افزود: بر این اساس، وضعیت جوی در بیشتر مناطق به صورت صاف تا کمی ابری گاهی وزش باد در نیمه شرقی و شمالی و مناطقی از مرکز استان، گاهی وزش باد به نسبت شدید تا شدید موقتی همراه با خیزش گردوخاک محلی در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس اداره هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: این شرایط در برخی ساعت سبب کاهش دید و کیفیت هوا در نواحی مذکور و تا حدودی نواحی مرکزی استان خواهد شد.

وی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با توصیف باد، گردوخاک و کاهش دید در استان تصریح کرد: فعالیت این سامانه از روز دوشنبه آغاز شده و تا امروز با وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش گردوخاک، کاهش دید، وقوع تندباد لحظه‌ای در مناطق شمال و شرق استان، فعال شدن کانون گردوخاک در نیمه شرقی استان پیش‌بینی می‌شود.

معتمدی با اشاره به فعالیت سامانه مذکور در مناطق شمال شرق، شرق و مناطق مرکزی استان ادامه داد: شهرستان‌های خوروبیابانک، چوپانان، اردستان، مهاباد، زواره، انارک، نائین، ورزنه، بادرود، اصفهان، شرق اصفهان، نجف‌آباد، مورچه‌خورت، مبارکه، زرین شهر و کبوترآباد درگیر وزش باد، گردوخاک و کاهش دید خواهد بود.

وی گفت‌: خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، بالا رفتن عدد شاخص کیفیت هوا، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی در مناطق شرق و شمال استان، احتمال اختلال در مسیر تردد به استان‌های سمنان، خراسان جنوبی و قم از اثرات مخاطرات فعالیت این سامانه است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان اظهار کرد: اجتناب از حضور در فضای باز به ویژه گروه‌های حساس، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، رعایت اصول بهداشتی برای کاهش اثرات ذرات گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت و احتیاط در تردد جاده‌ای توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۴ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

معتمدی خاطرنشان کرد: کاشان با دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و بوئین‌میاندشت با دمای هشت درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 689042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.