تقویت جشنواره فیلم کودک، سبب احیای بیشترسینمای کودک و نوجوان می‌شود

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد احیای هر چه بیشتر گونه سینمای کودک و نوجوان در گرو تقویت برگزاری جشنواره فیلم کودک است.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی و امور رسانه‌ای سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان محمدرضا کریمی صارمی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان آثار کودک و نوجوان به سوی سینمای بدنه رفته‌اند، اظهار کرد: تقویت جشنواره فیلم کودک سبب احیای بیشتر گونه سینمای کودک و نوجوان می‌شود. اگرچه در این زمینه زحمات زیادی کشیده و تلاش شده تا تعادلی بین سینمای بدنه و سایر تولیدات این ژانر حاصل شود. اما متأسفانه هنوز مشکلاتی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که این سینما، گیشه اکران ندارد؛ پس از پیشرفت تکنولوژی و بالاتر رفتن هزینه‌ها، عده‌ای نمی‌توانند در سینمای بدون گیشه کار کنند.

وی افزود: در گذشته هزینه ساخت آثار کودک و نوجوان ارزان‌تر از سینمای بدنه بود و اکثر سینماگران به سمت تولید در این سینما می‌رفتند اما امروز سینمای کودک با سینمای حرفه‌ای فرقی نمی‌کند، چه بسا که عناصر تخیل و فانتزی بیشتری هم لازم داشته باشد و هزینه‌ها بیشتر شوند اما به دلیل عدم فراهم شدن زیرساخت‌ها خبری از اکران و فروش نیست.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: بسیاری از فیلمسازان کودک و نوجوان در ابتدا این دغدغه را داشتند که مخاطب فیلم‌مان را نمی‌بیند ولی در حال حاضر مسائل اقتصادی هم به آن اضافه شده است. فیلم‌های کودک و نوجوان اکران نشده زیادی در کشور داریم که به معضل تبدیل شده‌اند. البته این زیرساخت نیز وجود نداشت که آثار کودک و نوجوان را در اپلیکیشن‌های مختلف عرضه کنیم به همین دلیل پلتفرم‌ها نیز کار زیادی نتوانستند برای آن انجام دهند.

وی گفت: در دنیا جایگاه ویژه‌ای برای سینمای کودک و نوجوان قائل می‌شوند اما ما هنوز در خلاقیت عرضه محصولات‌مان کمبودهایی داریم مثلاً بحث ما این است که بچه‌ها با نقد فیلم آشنا شوند اما رفته رفته این امکان فراموش شد. سینما دیگر چیز متفاوتی نیست و باید به دنبال روش‌های جدیدی برای جذب مخاطب باشیم.

کریمی درباره استفاده از امکانات و سالن‌های موجود دولتی برای اکران آثار کودک و نوجوان نیز اضافه کرد: طرحی با نام «سینما دانش‌آموز» طراحی کرده‌ایم که بر مبنای آن نزدیک به ۱۲۰ سالن سینمای متعلق به آموزش و پرورش در چرخه اکران فیلم‌های کودک قرار گیرند البته سالن‌های مذکور به امکانات پخش دی سی پی مجهز نیستند، همچنین نزدیک به ۵۰۰ سالن را در وزارت آموزش و پرورش شناسایی کرده‌ایم که شرایط اکران فیلم را دارند اما فاقد سیستم‌های پخش نوین هستند. سالن‌های سینمایی مدرن و قدیمی بسیاری در دنیا وجود دارند که فیلم‌ها را با بهترین کیفیت اکران می‌کنند؛ قرار نیست که همه چیزمان را فدای تکنولوژی کنیم بلکه اگر یک سالن خوب حتی با یک ویدیوپروجکشن خوب در یک ساعت مشخص، فیلمی را به نمایش بگذارد، مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید خیلی جدی به این مساله فکر کنیم، اگر اعتقاد داریم که سینما اوقات فراغت است و سینمای کودک در حوزه تعلیم و تربیت نقش یا جایگاهی دارد پس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، حوزه هنری، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای نیل به این هدف هم افزایی و تلاش کنند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اکثر فیلمنامه‌هایی که این روزها نوشته می‌شود در دهه ۶۰ می‌گذرد و این مساله امکانات بسیاری را می‌طلبد، همچنین فیلم‌ها یا درباره کودک هستند یا برای کودک ساخته می‌شوند پس در آثارمان تعادل نداریم؛ این تعادل باید در جایی شکل گیرد. در سینما به همه ژانرها نیاز داریم پس باید کارشناسی شود و بر اساس نیاز مخاطب به آن‌ها ورود کنیم.

او در پایان درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان عنوان کرد: ۲۸ سال است که دبیر جشنواره پویانمایی هستم و در این سال‌ها به فستیوال‌های مختلفی رفته و داوری‌های بسیاری انجام داده‌ام. جشنواره به چند چیز نیاز دارد؛ اول زمان و دیگری بودجه است که باید در زمان خود تزریق شود. ثبات در برگزاری و دبیر نیز از دیگر ملاک‌های جشنواره است. هر جشنواره سه هزار و ۶۰۰ شغل نیاز دارد تا تبدیل به جشنواره شود. بنابر این تقویت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دوران کنونی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (هفتم تا دوازدهم اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 689010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.