افزایش تمایل به فرزندآوری در گرو تقویت باورهای دینی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تقویت باورهای دینی و اعتقاد به رزاقیت خداوند تمایل به فرزندآوری را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام حسن سراج‌زاده امروز -چهارشنبه بیست و نهم شهریورماه- در نشست هم‌اندیشی علمی جمعیت و فرزندآوری که ذیل همایش ملی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی برگزار شده است، اظهار کرد: یکی از کارکردهای خانواده، تولیدمثل است تا افراد با ازدواج کردن نسل خود را ادامه دهند، اما امروز مشاهده می‌کنیم که تعداد فرزندان و جمعیت رو به کاهش است.

وی افزود: برای اینکه جمعیت ثبات داشته باشد، باید حداقل نرخ فرزندآوری به سطح جانشینی یعنی بیش از ۲.۱ برسد، سطح جانشینی این است که اگر پدر و مادرها از دنیا رفتند، بتوانند جانشینی جای خود بگذارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اگر پدر و مادری دو فرزند داشته باشند، می‌توانند به سطح جانشینی برسند به همین دلیل گفته می‌شود اگر نرخ جمعیت ثابت می‌خواهیم باید حداقل خانواده‌ها بیش از دو فرزند داشته باشند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها در سال ۹۵ نرخ باروری ۱.۷۵ بوده، یعنی به زیر سطح جانشینی رسیده که اعلان خطر است و این موضوع مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی را برای جوانان و کشور به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام سراج‌زاده در پاسخ به این سوال که برای رشد جمعیت باید چه اقداماتی صورت گیرد؟ گفت: یکی از راهکارها این است که باورهای دینی در سطح خانواده‌ها تقویت شود، زمانی که باورهای دینی تقویت شود، فرزندآوری می‌تواند به آنها کمک کند تا به لحاظ اعتقادی نیز توجه بیشتری به فرزندآوری داشته باشند.

وی اضافه کرد: تحقیقات ثابت کرده است که خانواده‌های مذهبی باور واقعی و تمایل به فرزندآوری بیشتر دارند، اینکه چرا مذهب و باورهای دینی به فرزندآوری کمک می‌کند و نگرش خانواده‌ها را اصلاح می‌کند دلایل متعددی دارد؛ چراکه این خانواده‌ها به توصیه‌هایی که قرآن، اولیای دین و علما در امر فرزندآوری دارند، بیشتر عمل می‌کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مقدمه فرزندآوری ازدواج است، اظهار کرد: در قرآن آمده است که دختر و پسرها را به نکاح یکدیگر درآورید و نگران فقر و روزی آنها نباشید، زیرا خداوند آنها را بی‌نیاز می‌کند؛ اگر انسان متدین مذهبی به این موضوع معتقد باشد که خداوند در ازدواج آنها را بی‌نیاز می‌کند، تشویق بیشتری برای فرزندآوری آنها است.

وی با اشاره به توصیه برای فرزندآوری در دستورات دینی گفت: پیامبر اکرم (ص) فرموده است که ازدواج کنید تا فرزندان زیادی پیدا کنید، من روز قیامت به کثرت فرزندان و امت خودم مباهات می‌کنم.

حجت الاسلام سراج‌زاده ادامه داد: یکی از عللی که خانواده‌های مذهبی فرزندآوری بیشتر دارند، عمل به توصیه‌های دینی در امر ازدواج و فرزندآوری است، همچنین ثبات در زندگی خانواده‌های مذهبی بیشتر است؛ اگر اختلافات و استرس‌ها در زندگی کمتر باشد، میل به فرزندآوری بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که تعداد فرزندآوری پایین آمده کثرت طلاق است، اینکه خانواده‌ها ثبات داشته باشند مقدمه‌ای برای فرزندآوری است؛ این در حالی است که ثبات در خانواده‌های مذهبی عاملی برای کثرت فرزندان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: گاهی جوانان امروزی دیر ازدواج می‌کنند و بعد از ازدواج نیز فرزندی ندارند یا فرزندان کمتری دارند، در صورتی که اگر تحت امر دینی زود ازدواج کنند، می‌توانند فرزندان بیشتری داشته باشند.

وی گفت: یکی از مسائل فرزندآوری در خانواده‌های مذهبی و متدین، اعتقاد به رزاقیت خداوند است؛ از این رو این خانواده‌ها تمایل بیشتری نسبت به فرزندآوری دارند.

کد خبر 688854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.