چه افرادی باید واکسن ذات الریه تزریق کنند؟

یک فوق تخصص ریه گفت: تمام افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر دو سال، افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال با شرایطی مانند نقص ایمنی (سرطان و پیوند)، مصرف کنندگان الکل، دیابتی‌ها، نارسایی قلبی، کبدی و کلیوی و از همه مهم‌تر سیگاری‌ها باید واکسن تزریق کنند.

عباس رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تزریق واکسن ذات الریه اظهار کرد: ذات الریه یا پنومونی یعنی عفونت شدید ریه که در بیشتر موارد باعث بستری بیمار می‌شود، افرادی که سیگاری هستند یا انواع بیماری‌های زمینه‌ای را دارند در معرض ابتلاء به این بیماری شدید قرار دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چه افرادی باید واکسن ذات الریه تزریق کنند؟ افزود: تمام افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر دو سال، افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال با شرایطی مانند نقص ایمنی (سرطان و پیوند)، مصرف کنندگان الکل، دیابتی‌ها، نارسایی قلبی و کبدی و کلیوی و از همه مهم‌تر سیگاری‌ها باید واکسن تزریق کنند.

این فوق تخصص ریه درباره تزریق واکسن پنوموکوک به کودکان تصریح کرد: واکسن پنوموکوک از ابتلای فرد به عفونت سینوس، گوش، مننژیت، پنوموکوکی نیز پیشگیری می‌کند و به همین دلیل در بسیاری از کودکان مستعد به این بیماری‌ها تجویز می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا توصیه می‌شود بالغان سیگاری واکسن ذات الریه تزریق کنند؟ گفت: زیرا عفونت پنوموکوک به ویژه در پاییز و زمستان علت اصلی بستری و مرگ به دنبال عفونت ریه در سیگاری‌ها است، یعنی سیگار بستر ابتلای شدید فراهم می‌کند.

رضایی درباره نوع و فصل مناسب برای تزریق واکسن ذات الریه گفت: دو نوع از این واکسن موجود است که تصمیم‌گیری بستگی به سن فرد (بالای ۶۵ یا زیر ۶۵ سال) و سابقه قبلی واکسیناسیون دارد و باید پزشک بیمار نوع واکسن را تعیین کند.

وی با اشاره به فاصله زمانی که لازم است واکسن پنوموکوک تکرار شود و میزان ایمنی‌بخشی این واکسن خاطرنشان کرد: توصیه شده واکسن پنوموکوک در افراد مستعد و سن بالا هر پنج تا ۱۰ سال تکرار شود، در مورد سیگاری‌ها و بیماری برونشیت همان پنج سال مورد قبول است، یعنی یک نوبت تزریق حداقل تا پنج سال در برابر عفونت پنوموکوکی ایمنی خوبی می‌بخشد.

کد خبر 688842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.