ایران، بهترین محل برای تبدیل به یک هاب انرژی/ نجات صنعت برق فراتر از وظایف وزارت نیرو است

رئیس هیئت مدیره سندیکای شعبه اصفهان گفت: ایران بهترین محل برای تبدیل به یک هاب انرژی است و استان اصفهان نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند در مرکز این هاب قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا طحانیان مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، امروز _سه‌شنبه، بیست‌و هشتم شهریورماه_ در آغاز همایش چالش‌های صنعت برق و چشم‌انداز آینده، اظهار کرد: در این نمایشگاه ۱۰۹ شرکت فعال در صنعت برق حضور دارند که در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی از نظر تعداد مشارکت‌کنندگان در این رویداد نمایشگاهی هستیم.‌

وی درباره برگزاری سیزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت برق و اولین نمایشگاه انرژی‌های نو و تجدید پذیر با توجه به کیفیت مطلوب این دو رویداد نمایشگاهی افزود: نمایشگاه تخصصی صنعت برق و اتوماسیون صنعتی و اولین نمایشگاه تخصصی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با برگزاری پنج عنوان رویداد جانبی که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برگزاری «همایش صنعت برق، چالش‌ها و چشم‌انداز آینده» است که امروز آغاز به کار کرد.

لزوم استفاده از انرژی‌های نو برای تأمین انرژی مورد نیاز کشور

در ادامه این همایش مهرداد دادخواه، مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خصوص چالش‌های تأمین و توزیع برق اظهار کرد: صنعت برق در ایران بیش از یک‌صد سال است که در حال خدمت‌رسانی به مردم بوده که نبود برق در جامعه به امری غیر ممکن تبدیل شده است؛ بنابراین لازم است تا برای تأمین انرژی مورد نیاز کشور به سمت برنامه‌ریزی، احداث و استفاده از انرژی‌های نو در بخش‌های مختلف حرکت کنیم.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی استان اصفهان به ویژه منطقه شرق این استان، می‌توان از بسترهای این مناطق برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق و برای تولید انرژی‌های پاک استفاده کرد، علاوه بر اینکه مشکل انرژی مورد نیاز استان به واسطه این طرح تأمین می‌شود و می‌تواند به بهبود وضعیت معیشت استان به ویژه کشاورزان شرق اصفهان، اشتغال‌زایی، توسعه صنعت و کاهش آلودگی نیز کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه سه طرح شهرک انرژی خورشیدی در حال اجرا و راه‌اندازی است، گفت: شهرک انرژی خورشیدی تودشک در مجموع ظرفیت ۱۰ مگاوات، شهرک انرژی خورشیدی هاتف در مجموع ظرفیت ۲۷ مگاوات و شهرک انرژی خورشیدی بهارستان با مجموع ظرفیت ۲۰ مگاوات در حال احداث است.

دادخواه ادامه داد: علاوه بر این طرح شناسایی و معرفی اراضی و پهنه‌های قابل واگذاری سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در مناقصه شرکت ساتبا و همکاری در جهت اجرای طرح اصفهان شهر خورشیدی که تعاملی میان شهرداری اصفهان، شرکت توزیع برق شهرستان، فولاد مبارکه، ذوب آهن و بانک رسالت است، از جمله اقداماتی است که در حال راه‌اندازی است، در مجموع ۳۰۰ سامانه برق خورشیدی که معادل ۶ مگاوات انرژی تولیدی دارند، در حال بهره‌برداری در شهرستان اصفهان است.

آمادگی اصناف اصفهان در تولید برق

در ادامه این همایش نیز محمد نمکی‌زاده رئیس اتاق اصناف استان اصفهان اظهار کرد: ۱۲۰ هزار واحد صنفی در شهرستان اصفهان و نزدیک به ۲۵۰ هزار واحد در بخش‌های تولید توزیع و خدمات در استان اصفهان فعال هستند که واحدهای تولیدی زیان قابل توجهی از خاموشی‌های برق می‌بینند.

وی افزود: تمام واحد صنفی استان اصفهان آمادگی کامل دارند تا از طریق اقداماتی مانند نصب یک پنل خورشیدی بر بام هر واحد صنفی گامی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بردارند.

حال صنعت برق خوب نیست

در ادامه احمدرضا صافی اصفهانی با بیان اینکه حال صنعت برق خوب نیست، اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ پیمانکار صنعت برق در استان اصفهان فعالیت کرده و بخش قابل توجهی از آن‌ها هر ماه تنها دو درصد از مطالباتشان را دریافت می‌کنند.

وی افزود: وضعیت فعلی این صنعت نتیجه سیاست‌های غلطی است که در این بخش وجود داشته است، در سال‌های قبل شرایط فعلی را پیش‌بینی می‌کردیم و امروز هم اگر این روند ادامه پیدا کند، در زمستان خاموشی خواهیم داشت.

رئیس هیئت مدیره سندیکای شعبه اصفهان با بیان اینکه نجات صنعت برق تنها در حوزه وزارت نیرو نیست، گفت: نجات این صنعت فراتر از بخش وظایف وزارت نیرو بوده و باید چالش‌های این حوزه در سطح دولت پیگیری شود.

وی با بیان اینکه کشورهای شمالی ایران چیزی به نام پیک بار مصرف در تابستان ندارند، خاطر نشان کرد: ایران بهترین محل برای تبدیل به یک هاب انرژی است و استان اصفهان نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند در مرکز این هاب قرار بگیرد.

صافی گفت: شورای انرژی استان اصفهان مصوب شده است، این شورا برای مدیریت ناترازی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل شده است.

به گزارش ایمنا، گردهمایی صنعت‌گران برق و انرژی‌های نو در اصفهان ️سیزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت برق و اتوماسیون صنعتی و اولین نمایشگاه تخصصی انرژی‌های نو و تجدید پذیر اصفهان از بیست‌وهشتم تا سی‌ویکم شهریورماه و ساعت بازدید ۱۵ تا ۲۱ واقع در کمربندی شرق، نمایشگاهی بین‌المللی اصفهان میزبان صنعتگران برق، کارشناسان، خبرگان و فعالان اقتصادی این حوزه است.

کد خبر 688789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.