کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی در باغات اصفهان در ۶ ماهه نخست سال

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خسارت حدود ۲۶ هزار هکتار از مزارع و باغات استان بر اثر سرمازدگی در سال گذشته، گفت: این میزان خسارت، در شش ماه نخست امسال به ۱۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آسیب محصولات و اراضی کشاورزی استان در اثر سرمازدگی اظهار کرد: در شش ماه نخست سال‌جاری، بیش از ۱۰ هزار هکتار از مزارع و باغات مناطق سمیرم، فریدونشهر و غرب استان تحت‌تأثیر خسارت سرمازدگی قرار گرفت.

وی درباره خسارت ۱۲۸ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغات و مزارع استان اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون، افزود: در سال گذشته حدود ۲۶ هزار هکتار از مزارع و باغات استان بر اثر سرمازدگی دچار آسیب‌دیدگی شدند که این میزان خسارت، در شش ماه نخست امسال به ۱۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان غرامت بیمه در بخش‌های مختلف زراعی، باغی، دام و طیور توسط صندوق بیمه به خسارت‌دیدگان استان پرداخت شده است، تصریح کرد: در سال جاری خسارات مزارع و باغات از سوی بانک کشاورزی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و بخشی از غرامت‌ها توسط بیمه جبران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی، سرمازدگی، طوفان و سیلاب از جمله خطرهایی است که هر از چندگاهی دسترنج کشاورزان را نابود می‌کند و به آنها خسارت می‌زند، گفت: در شرایط کنونی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و وزرات جهاد کشاورزی باید نسبت به رفع مشکلات بخش بیمه و ایجاد تسهیلات لازم بخش‌های کشاورزی در برابر حوادث اقدام کنند.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه در برابر مخاطرات مترقبه و غیرمترقبه، بیمه نیاز ضروری بخش کشاورزی است، اظهار کرد: در حال حاضر بخش‌های دام ۲۵ درصد، زراعت ۳۰ درصد و باغات استان اصفهان با ۲۰ درصد، تحت پوشش بیمه قرار دارند، اما با شرایط خشکسالی، سرمازدگی، طوفان و سیلاب ضروری است با ایجاد تسهیلات لازم، اقدامات ویژه‌ای در حوزه کشاورزی، دام، طیور و باغات در برابر حوادث اجرایی شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در پی خسارت ناشی از وقوع حوادث در بخش‌های کشاورزی، صندوق بیمه محصولات، هزینه‌هایی را به کشاورزان استان پرداخت کرد، اما با شرایط کنونی و وقوع مخاطرات لازم است با ایجاد تسهیلات ضروری، نگاه ویژه‌ای به این حوزه برای جبران خسارت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ایجاد تسهیلات ویژه بیمه، نیاز ضروری کشاورزان است افزود: هر ساله در فصل پاییز و زمستان بیش از پیش با خسارات ناشی از سرمازدگی در باغات و اراضی کشاورزی مواجه هستیم، بنابراین لازم است آموزش کشاورزان برای کاشت و برداشت محصولات مقاوم در برابر سرمازدگی با برنامه‌ریزی مستمر پیگیری و اجرایی شود.

وی آموزش کاشت محصولات کشاورزی و توسعه باغات، مقاوم در برابر سرما را با توجه به موقعیت مناطق مهم دانست و خاطرنشان کرد: مقرر شده است، جهاد کشاورزی استان برای پیشگیری و کاهش خسارت به اراضی در برابر سرمازدگی، آموزش‌های لازم را به کشاورزان و باغداران ارائه دهد.

کد خبر 688718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.