دورکردن تروریست‌ها از مرزهای مشترک؛ توافق برد-برد ایران و عراق

دور کردن تروریست‌ها از مرزهای غربی کشورمان موضوعی است که نه تنها برای ایران بلکه برای کشور و مردم عراق یک امتیاز محسوب شده و با ابتکار عمل دولت سیزدهم، می‌رود تا مراحل نهایی خود را سپری کند و از آثار شوم حضور تروریست ها در خاک این کشور بکاهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اقلیم کردستان یا همان کردستان عراق؛ در سال ۱۹۷۰ و با انعقاد پیمانی میان حکومت وقت عراق و رهبران کُرد عراق تشکیل شده منطقه‌ای وسیع در شمال این کشور عربی است که سالیان سال است به محلی امن برای اقدامات و فعالیت‌های گروهک‌های کُرد مخالف جمهوری اسلامی تبدیل شده بود و اعضای این گروهک‌ها، خرابکاری‌ها و تهدیدات متعددی علیه کشورمان در دستور کار داشتند.

خرابکاری‌هایی از جنس خشونت، ترور، کشتار و جنایت که هر از گاه بویژه در هنگامه اتفاقات و جریاناتی همچون آشوب‌های سال گذشته، با برنامه‌ریزی و حضور پررنگ‌تر اعضای این گروه‌ها همراه بود و با حمایت همه جانبه تبلیغاتی و رسانه‌ای استکبار از جمله شبکه تروریسی ایران اینترنشنال و همچنین بی‌بی‌سی و دیگر رسانه‌ها دنبال می‌شد.

تروریست‌های آموزش دیده‌ای که برخلاف انتظار کشورمان تحت حمایت حزب دموکرات کردستان عراق و مقامات اربیل، مرکز این اقلیم قرار داشتند، همواره عامل محوری اقدامات ضدامنیتی در مناطق کردنشین ایران و ایجاد تروریسم کور بوده‌اند و در ناآرامی‌های سال گذشته با دیگر مخالفان نظام اسلامی همچون بهائیان، سلطنت طلبان و منافقان درآمیختند و همراه شدند.

این بار اما دولت سیزدهم با تداوم دیپلماسی عزت و اقتدار و همکاری همراه با اولویت همسایگی در سیاست خارجی، یک توافقنامه امنیتی با طرف عراقی به امضا رساند تا نشان دهد بر عزم خود مبنی بر پاکسازی مرزهای کشور از سیطره نفوذ و اقدام تروریست‌ها جدی و قاطع است.

طی این توافق دوجانبه، مقامات و سران اقلیم کردستان متعهد شدند پایگاه‌های عملیاتی، مهماتی و آموزشی را برچیده و اعضای این گروهک‌ها را خلع سلاح کنند و تا عمق ۷۰ کیلومتری از مرز با ایران عقب برانند.

همزمان روز دوشنبه (بیست و هفتم شهریورماه) یک هیئت بلندپایه امنیتی از سوی دولت مرکزی عراق به منظور بررسی اجرای توافقنامه امنیتی بین تهران - بغداد عازم استان اربیل مرکز اقلیم کردستان شد تا اخراج دو گروهک کومله و دمکرات از نزدیکی مرزهای کشورمان را بررسی کند.

طبق توافقنامه امنیتی امضا شده بین دولت‌های عراق و دولت ایران برای برچیده شدن گروه‌های تروریستی مسلح از مرزهای دو کشور، تمامی گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور شده و پایگاه‌های آنها تحویل نیروهای دولت فدرال عراق شود.

«غیاث السورجی» از مسئولان ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق هم روز گذشته گفته بود: روزهای آینده شاهد انتقال همه گروه‌های مخالف کُرد ایرانی (گروه‌های مسلح تروریست) از نوار مرزی به مناطق دیگر هستیم.

وی این را هم گفته که روند انتقال زیر نظر سازمان ملل انجام خواهد شد، زیرا این افراد براساس قوانین بین‌المللی ویژه پناهندگی، در خاک عراق حضور دارند.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق هم چندی قبل در توئیتی نوشت: بغداد تلاش زیادی برای اجرای مفاد توافقنامه امنیتی با ایران انجام می‌دهد.

وی افزود: ما بر تمایل فراوان خود برای تقویت روابط بین دو کشور همسایه در راستای خدمت به منافع دو کشور و دو ملت و افزایش امنیت و ثبات منطقه تاکید می‌کنیم.

تاکیدی که هر چند دولت مرکزی عراق هم بر آن تاکید دارد اما باید دید مقامات مستقر در اربیل که سابقه خوبی در عمل به وعده‌هایشان ندارند و قدردان خدمات و مجاهدت‌های مجاهدانی از جمله سردار شهید قاسم سلیمانی نبودند، با دولت مرکزی همراهی خواهند کرد.

دورکردن تروریست‌ها از مرزهای مشترک؛ توافق برد-برد ایران و عراق

تمایل جدی عراق به اخراج تروریست‌ها از خاک این کشور

سعدالله زارعی، کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی در همین رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: حضور یک نیروی تروریستی در مزرهای دو کشور در درجه نخست مشکل و مسئله جدی برای کشوری است که تروریست‌ها در آن منطقه حضور دارند.

وی خاطر نشان کرد: تصور کنید یک نیروی تروریستی ضدعراق در مهران یا دهلران و مرزهای ما بخواهد جولان بدهد؛ این ابتدا به ساکن برای دولت و نظام ما مشکل ساز خواهد شد بنابراین وقتی یک گروه تروریست مسلح در مرز ما قرار می‌گیرد و کشور میزبان همان تروریست‌ها دارای روابط دوستانه و نزدیک با جمهوری اسلامی است، وجود نیروی تروریستی یک اقدام و موقعیت علیه سیاست خارجی آن کشور محسوب می‌شود.

کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی خاطر نشان کرد: سیاست خارجی عراق مبتنی بر تنش و اختلاف نظر با ایران نیست بلکه مبتنی بر همکاری، برادری و همراهی است بنابراین وقتی گروهی در خاک کشور عراق حضور داشته باشد در حقیقت مانع و چالشی بر سر راه سیاست خارجی آن کشور است.

وی با بیان اینکه برخورد ما با تروریست‌ها با منافع کشور عراق در تضاد نیست، ادامه داد: وقتی ما یک گروه تروریستی ایرانی را در داخل خاک عراق هدف قرار می‌دهیم در حقیقت به دولت مرکزی عراق کمک می‌کنیم، بتواند سیاست خارجی خود را در فضای بهتری دنبال کند و پیش ببرد.

زارعی گفت: دولت مرکزی عراق برای برخورد با تروریست‌های کُرد بیشترین تاکید را دارد اما وضعیت و شرایطی که اقلیم ایجاد کرده نقض تمامیت ارضی عراق را به دنبال داشته؛ یعنی روابط نزدیک میان سران اقلیم با گروه‌های تروریستی نقض تمامیت ارضی عراقی‌ها است که بطور طبیعی سران این کشور آن را برنمی‌تابند.

وی با بیان اینکه تمامیت ارضی یعنی همه سرزمین تحت حاکمیت دولت مرکزی است، تصریح کرد: وقتی مقامات مستقر در اربیل با یک سلسله روابط شخصی شماری از گروه‌های تروریستی را در محدوده کردستان عراق می‌پذیرند در واقع تمامیت ارضی عراق را مخدوش کرده‌اند پس طبیعی است که دولت عراق از تمامیت ارضی خود در برابر تروریست‌ها دفاع کند؛ این نوعی سیاست تأدیبی نسبت به اقلیم از سوی دولت فدرال هم محسوب می‌شود.

دورکردن تروریست‌ها از مرزهای مشترک؛ توافق برد-برد ایران و عراق

این کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی، اظهار کرد: عراق در این موضوع نه فقط از نظر روابط دوستانه و دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران بلکه مهم‌تر از آن، از جنبه احیا حاکمیت کامل بر سرزمین عراق تمایل به دفع تروریست‌ها از خاک خود دارد

وی خاطر نشان کرد: وضعیت اقلیم به گونه‌ای است که نمی‌تواند در برابر سیاست قاطع ایران و دولت عراق مبنی بر اخراج تروریست‌ها از خاک عراق مقاومت کند، چرا که ظرفیت کردستان عراق و توان و امکانات آن در برابر ایران و عراق بسیار کمتر است پس ناگزیر به تمکین هستند.

زارعی با بیان اینکه از سال ۱۹۹۱ که در نوار ۳۶ درجه یک دولت کُردی ایجاد شده ایران انواع حمایت‌ها از اقلیم را داشته است، افزود: این حمایت‌ها در حوزه‌های بهداشت و درمان، مخابرات و ارتباطات، راه و همچنین برقراری صلح و حل اختلافات بین و جناح اصلی کُردی (حزب دمکرات و اتحادیه میهنی) بوده است.

وی تاکید کرد: ایران بر اساس اصول بنیادین خود سیاست مبتنی بر دوستی را با طیف‌های کُردی دنبال کرده و تمایلی به معکوس شدن این محاسبات و روابط ندارد.

کد خبر 688688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.