برپایی نمایشگاه نقاشی «از واپسین تا به امروز» در نگارخانه صفوی

نمایشگاه نقاشی «از واپسین تا به امروز» برگرفته از زندگی دوران قاجار از روز جمعه سی‌ویکم شهریورماه در نگارخانه صفوی برگزار می‌شود.

غزل خزان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمایشگاه نقاشی «از واپسین تا به امروز» جمعه سی و یکم شهریورماه جاری سال در نگارخانه صفوی اصفهان برگزار می‌شود که در آن ۱۰ اثر از مجموعه آثارم به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: به دلیل تاریخی بودن نام نمایشگاه و محیط نگارخانه صفوی که دارای فضای راهرو گونه با طاق‌های قدیمی و بلند است، تصمیم گرفتم نمایشگاه را در این مکان برگزار شود.

این هنرمند افزود: در این آثار که ماحصل بیش از شش سال فعالیت هنری‌ام است از سبک چاپ سنگی استفاده کرده و در آن‌ها، رنگ‌هایی به‌کار برده شده که رنگ‌های قالب زمان قاجار و مورداستفاده در مکان‌های تاریخی آن زمان بوده است.

وی گفت: در خلق این آثار سعی شده است از تزئینات و تشریفاتی که در ذهن ما از دوران قاجار، زیورآلات زنان آن دوران و دیگر موارد، نقش بسته را کنار گذاشته و تصاویر ساده‌ای خلق کنم.

خزان اظهار کرد: اگرچه در دنیای مدرن زندگی می‌کنیم و سعی داریم به جهت فکری و اجتماعی در زندگی، افکار و رفتارمان پیشرفت داشته باشیم اما شاهد هستیم، تمایل به تاریخ گذشتگان در ما وجود دارد و حتی به دلیل جذابیت در تصاویر دوران گذشته، انسان معاصر را به خود جذب می‌کند.

وی ادامه داد: سده سیزدهم هجری قمری ازجمله دوره‌های استثنایی تاریخ ایران به شمار می‌آید. از یک‌سو ذهنیت سنتی و نظام فئودالی و ارباب‌رعیتی و از سوی دیگر اندیشه‌های متحول نوین در قالب تحولات بنیادین، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و در یک‌کلام «مدرنیته» در شرف تکوین است که اندیشه‌های سنتی را به چالش می‌کشد.

نمایشگاه گردان نمایشگاه نقاشی «از واپسین تا به امروز» اضافه کرد: رویکرد به نقش مردم، تنوع افکار، تأسیس مدارس گوناگون امکان دستیابی به بسیاری از رشته‌ها چون مهندسی طب، زبان خارجی، موسیقی و هنرهای تجسمی را فراهم ساخته است حتی عکاسی به فاصله ۱۰ سال پس از ورود از پاریس در ایران آغاز می‌شود و تصویر که تاکنون در اختیار طبقات خاص بود صورتی عام به خود گرفته و تصاویر زندگی روزمره مردم را در برمی‌گیرد.

وی گفت: در این میان کتاب‌های چاپی به‌ویژه چاپ سنگی، نقش منحصربه‌فردی ایفا کرد و مورد استقبال همگان قرار گرفت حتی می‌توان آن را انقلابی شگرف در تاریخ فرهنگ این سرزمین قلمداد کرد مخاطب ایرانی به دیدن تصاویر مجالس مختلف بزن، رزم و روزمرگی‌ها مأنوس می‌شود، ازاین‌رو بر آن شدم که با بازنگری از آن تصاویر و المان‌ها و برگرفتن از رنگ پرکاربرد آن زمان، تأثیر و نقششان در زندگی آنان را به نمایش بگذارم.

کد خبر 688401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.