دومین باغ بزرگ گردوی جهان در آذربایجان غربی به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت برای نجات دریاچه ارومیه، گفت: یکی از هلدینگ‌های بین‌المللی در شمال استان، مزارعی را برای توسعه باغات پسته و گردو ایجاد کرده است که دومین باغ بزرگ گردوی جهان و بزرگ‌ترین باغ گردوی خاورمیانه است و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدصادق معتمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به توسعه روزافزون باغات و بخش کشاورزی در دهه‌های گذشته اظهار کرد: توسعه باغات امروز با زندگی مردم و سفره آن‌ها عجین شده و تأثیرگذار است.

وی افزود: باید با اقناع‌سازی و تغییر الگوی کشت و آموزش به مردم به کمک دریاچه ارومیه رفت و امسال تغییر الگوی کشت را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم با همراهی مردم در راستای کاهش مصرف آب موفق شویم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: ۹۰ درصد مصارف آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که ۵۷ درصد از این مصرف توسط سه محصول یونجه با ۳۲ درصد، سیب با ۱۷ درصد و چغندرقند با ۷.۸ درصد است.

وی با بیان اینکه دو میلیارد مترمکعب به خاطر تولید این محصولات آب‌بر در استان آب کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد: توسعه باغات پسته و گردو را مدنظر قرار داده‌ایم.

معتمدیان تصریح کرد: یکی از هلدینگ‌های بین‌المللی در شمال استان مزارعی را برای توسعه باغات پسته و گردو ایجاد کرده که باغ گردو ایجاد شده دومین باغ بزرگ گردو جهان و بزرگ‌ترین باغ گردوی خاورمیانه است که به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرد: مصرف آب در گردو ۴۰ درصد کمتر نسب به سیب بوده و ارزش افزوده آن ۱۲ برابر بیشتر است.

دبیر کارگروه ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: هم کاهش مصرف آب و هم درآمد مردم جز سیاست‌های اصلی دولت در توسعه باغات گردو و پسته است.

وی افزود: ۵۰ درصد عمر باغات سیب در استان بالای ۳۰ سال بوده و بهره‌وری لازم از لحاظ اقتصادی را ندارند و یکی از برنامه‌هایی که داریم کمک به جایگزینی باغات سیب است.

معتمدیان با بیان اینکه در حوضه دریاچه توسعه کشاورزی را شاهد نخواهیم بود، تأکید کرد: باید با اقدامات جهادی در تغییر الگوی کشت و افزایش درآمد باغداران و کشاورزان تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته افزایش مصرف آب نسبت به منابعمان را داشته‌ایم، ادامه داد: در سال ۱۳۷۷ در آذربایجان غربی ۳۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داشته‌ایم که امروز با تبدیل اراضی دیمی به آبی و یا زراعی به باغی ۱۴۰ هزار هکتار در دوره ۲۰ ساله افزایش یافته است.

استاندار آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۷ میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۳.۴ میلیارد مترمکعب بوده که این میزان در سال ۹۸ به ۴.۷ میلیارد رسیده که به دلیل عدم نظارت‌ها انجام گرفته است.

وی یادآور شد: ۴۲ هزار چاه غیرمجاز حوضه آبخیزداری دریاچه ارومیه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برداشت غیرمجاز از منابع آبی دارند و بر مبنای سیاست دولت باید در تمامی چاه‌ها برای کنترل مصرف آب هوشمندسازی انجام گیرد.

کد خبر 688391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.