دستورالعمل جدید تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری + جزئیات

معاون پرستاری وزارت بهداشت جزئیات دستورالعمل جدید تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، عباس عبادی اظهار کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال ۱۳۸۶ مصوب شد و به‌رغم اینکه به شکل معمول بین سه تا شش ماه طول می‌کشد تا آئین‌نامه اجرایی آن نگاشته و ابلاغ شود، حدود ۱۵ سال به طول انجامید تا اینکه بعد از همه‌گیری کرونا و نگاه ویژه مقام معظم رهبری، در دولت سیزدهم این قانون اجرایی شد.

وی افزود: این قانون تازه تولد یافته است؛ بنابراین شبیه جنین و نوزاد متولد شده‌ای می‌ماند که نیاز به مراقبت دارد و باید کمک کنیم که این قانون به رشد و بلوغ کافی برسد. از سال گذشته اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را آغاز کردیم؛ هرچند پرداخت‌هایی که در سال گذشته انجام شده به شکل علی‌الحساب بوده است، اما محاسبات در حال تکمیل است تا معوقات همکاران پرستاری اصلاح و پرداخت شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال دوم اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، این تعرفه‌ها مثل سایر تعرفه‌های حوزه پزشکی وارد سرانه سلامت شده است، تصریح کرد: برخلاف سال گذشته که تنها یک اعتبار ثابت از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده بود، امسال وارد سرانه سلامت شده که این یک نقطه قوت است، همچنین سال گذشته ۱۷ بسته خدمت پرستاری تعریف شده بود که در سال جاری به ۲۷ بسته خدمات پرستاری افزایش پیدا کرده که این اتفاقی ارزشمند است.

وی ادامه داد: در سند باز توزیع که چهارشنبه گذشته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده، در بعضی از جزئیات که در سال گذشته همکاران ما بازخورد داده بودند مانند همکاران شب کار، ضرایب‌شان ارتقا یافته و بعضی از بخش‌ها مانند اتاق عمل، همودیالیز، اورژانس و برخی از بخش‌های دیگر نیز ترمیم شده است.

عبادی گفت: تمام کارکنان پرستاری که خدمات بالینی ارائه می‌کنند، مشمول این تعرفه خواهند بود؛ فارغ از اینکه اشتغال در حوزه خصوصی، تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح یا خیریه یا بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند، می‌توانند از مزایای این تعرفه برخوردار باشند، اما آن چیزی که تولیت وزارت بهداشت است مربوط به بیمارستان‌های تحت پوشش خودش است.

وی ادامه داد: سایر مراکز مثل تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و خصوصی می‌توانند از این الگو استفاده کنند، چرا که این مبلغ تعرفه در حال حاضر از سوی این مراکز از بیماران و از بیمه‌ها دریافت می‌شود؛ بنابراین تمام همکاران در تمام حوزه‌ها حق دارند از مزایای این قانون منتفع شوند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این قانون در سال گذشته این بود که ۹ ماه طول کشید تا اولین اعتبار از سازمان برنامه به دست ما برسد؛ همچنین زیرساخت‌ها مانند HIS (سیستم اطلاعات بیمارستانی) کفایت لازم را نداشت که با فراخوانی که از شرکت‌های طرف قرارداد با بیمارستان‌ها داشتیم، دستورالعمل‌ها منطبق شده است و می‌توانیم بگوییم با ضریب بالای ۹۵ درصد، بیشتر خدمات در حوزه مراقبت پرستاری، امکان ثبت را دارند؛ البته همکاران و مدیران پرستاری باید دقت کنند که ثبت خدمات به درستی انجام شود تا دانشگاه، بیمارستان و همکاران پرستار از این مزایا به درستی و منصفانه برخوردار شوند.

کد خبر 688358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.