پیش‌بینی افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ترافیک صبحگاهی در مهرماه

افزایش ترافیک در سطح معابر یکی از مشکلاتی است که هر ساله با بازگشایی مدارس افراد را درگیر می‌کند و بنابر گفته مسئولان مربوطه در ایام بازگشایی مدارس، ترافیک صبحگاهی ۲۰ تا ۳۰ درصد در کلان‌شهرها افزایش خواهد داشت و شناورسازی ساعات کاری می‌تواند کمک مؤثری برای بهبود جریان ترافیک صبحگاهی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازگشایی مدارس نیازمند اندیشیدن تدابیری ویژه است، چراکه این موضوع هر استان و شهر را به صورت ویژه و از نظر ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. موضوع ترافیک به خصوص در سطح کلان‌شهرها یکی از موضوعاتی است که با بازگشایی مدارس به وضوح دیده می‌شود و تمام افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رعایت کردن نکات رانندگی، آموختن نکاتی به منظور آگاه‌سازی دانش‌آموزان و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از مواردی است که می‌تواند در طول این ایام کمک کننده باشد.

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، اظهار کرد: با توجه به شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، پیش‌بینی می‌شود حجم ترافیک در شهرها افزایش یابد و این افزایش میزان ترافیک در معابر شهری، بر ساعات سفرهای درون‌شهری تأثیر می‌گذارد و باعث طولانی شدن زمان سفرها می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در ایام بازگشایی مدارس ترافیک صبحگاهی ۲۰ تا ۳۰ درصد در کلان‌شهرها افزایش یابد و شناورسازی ساعات کاری می‌تواند کمک مؤثری بر بهبود جریان ترافیک صبحگاهی داشته باشد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا بهترین راهکار برای رسیدن سریع‌تر به مقصد و کاهش ترافیک در این ایام را استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام و تصریح کرد: برخی والدین دانش‌آموزان برای بردن فرزندان خود از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند؛ تجمع این خودروها در ساعت شروع و خاتمه مدارس باعث ایجاد گلوگاه‌های ترافیکی و انسداد در معابر گشته و وضعیت ترافیکی نابسامانی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ازدحام و ترافیک سنگین در محدوده مدارس باعث اضطراب دانش‌آموزان نیز می‌شود، ادامه داد: رانندگان خودروی خود را در محل‌های مناسب و بدون ایجاد مشکل تردد برای سایر رانندگان متوقف و فرزندان خود را به داخل مدرسه هدایت کنند.

سرهنگ شیرانی گفت: لازم است قبل از شروع سال تحصیلی توصیه‌های مهم پلیس راهور مدنظر والدین قرار گیرد تا بدون کوچک‌ترین نگرانی و حادثه این ایام سپری شود، همچنین لازم است والدین، فرزندان خود را با تابلوهای راهنمایی و رانندگی آشنا و نحوه عبور صحیح از عرض خیابان را به صورت عملی با آنها تمرین کنند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه دانش‌آموزان در مسیر رفت و برگشت به مدرسه از پیاده‌رو استفاده و از تردد در خیابان پرهیز کنند، گفت: در صورتی که فرزند شما می‌تواند به تنهایی از خانه به مدرسه و از مدرسه به خانه برگردد، باید به آنها آموزش داده شود که تنها از گذرگاه‌های عابر پیاده و پل‌های عابر برای عبور از عرض خیابان استفاده کند. در صورت استفاده فرزندان از سرویس مدارس، مسائل مهمی مانند سوار یا پیاده شدن فقط هنگام توقف کامل سرویس مدرسه، سوار و پیاده شدن از درب سمت پیاده‌رو، بیرون نبردن سر و دست از پنجره، عبور نکردن از سمت جلوی سرویس مدارس برای گذر از عرض خیابان و سایر خودروهای بزرگ به علت نداشتن میدان دید کافی رانندگان عبوری را در چند نوبت به کودکان آموزش دهید.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ظرفیت سرویس مدارس با توجه به نوع خودرو مشخص است و جابه‌جایی دانش‌آموزان بیش از حد ظرفیت خودرو و به صورت ایستادن در سرویس مدرسه ممنوع و خطرناک است، تصریح کرد: رانندگان سرویس‌های مدارس مسئولیت خطیری برای جابه‌جایی ایمن دانش‌آموزان داشته و این دسته از رانندگان الگویی برای دانش‌آموزان هستند، لذا باید ضمن بستن کمربند ایمنی و رعایت تمامی قوانین و مقررات رانندگی از سوار کردن بیش از ظرفیت خودداری کنند.

وی ادامه داد: رانندگان در ایام بازگشایی مدارس رعایت حقوق عابرین پیاده و به خصوص دانش‌آموزان را بیشتر رعایت کنند. از دانش‌آموزان نمی‌توان انتظار داشت که تمام توصیه‌های ایمنی را همواره به یاد داشته باشند و این موضوع وظیفه‌ی ما است که هنگام رانندگی در اطراف مدارس، با دقت بیشتری حرکت کنیم. نخستین روز سال تحصیلی، جشن شکوفه‌ها و بازگشایی مدارس و نظم و امنیت، هدیه پلیس در این جشن باشکوه است.

ثبت‌نام ۶۰ هزار دانش‌آموز برای سرویس مدارس

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم شهریورماه_ در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه اول مهر زنگ بازگشایی در تمام مدارس استان به صدا در خواهد آمد، اظهار کرد: جشن شکوفه‌ها و جوانه‌ها روز چهارشنبه در مدارس استان اصفهان برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای آغاز سال تحصیلی، خانواده‌ها دغدغه‌هایی دارند که زمان‌بندی برنامه ما متفاوت است و در بعضی از مدارس از ۷:۱۵ صبح آغاز و در بعضی مدارس ساعت ۷:۳۰ یا ۷:۴۵ فرایند کلاس آغاز خواهد شد که اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه صورت خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در شهرهای بزرگ به واسطه وجود فاصله میان خانه و مدرسه دانش‌آموز، نیاز به سرویس مدارس دارند؛ هرچند ما پیش از این نیز بر این نکته تاکید کرده بودیم که بهترین مدرسه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نزدیک‌ترین مدرسه به منزل است، اما در زمینه تأمین ناوگان سرویس امسال تلاش شده تا این موضوع افزایش پیدا کند و حدود ۶ هزار راننده به عنوان سرویس مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: ساماندهی سرویس مدارس بر عهده تاکسیرانی شهرداری است و آموزش و پرورش بر آن جنبه نظارتی دارد و حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز تاکنون در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

ابراهیمی گفت: توصیه به دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم این است که برای عبور و مرور از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، چراکه باعث آشنایی دانش‌آموز با موضوعات شهر و شهروندی خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: آموزش خانواده‌ها از اول مهر آغاز خواهد شد، زیرا اگر پیوند خانواده و مدرسه محکم‌تر شود، می‌توان فرایند تعلیم و تربیت را به خوبی پیش برد.

وی با اشاره به رویداد جایزه مصطفی خاطرنشان کرد: رویداد مهمی به نام جایزه مصطفی از هشتم مهرماه در استان اصفهان برگزار خواهد شد که بخش دانش‌آموزی آن امسال برای نخستین بار به ابتکار آموزش و پرورش استان اصفهان انجام می‌شود و محوریت آن، هوش مصنوعی خواهد بود و در این زمینه اقدامات قابل توجهی در تابستان انجام شده است.

ساعت شروع به کار مدارس شناور می‌شود؟

محمدمهدی کاظمی، رئیس ستاد بازگشایی مدارس وزارت آموزش و پرورش درباره امکان شناورسازی ساعت آغاز به کار مدارس در مهر ۱۴۰۲ اظهار کرد: تصمیم درباره شناورسازی ساعت آغاز به کار مدارس در استان‌ها از سوی استان‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها گرفته می‌شود.

وی افزود: با این وجود در خصوص کل کشور رویه ساعت آغاز کار کلاس‌های درس همان ۷:۳۰ است، البته فرآیند صبحگاه مدارس به طور معمول نیم ساعت زودتر آغاز می‌شود و از این رو مدارس از ساعت هفت آغاز به کار می‌کنند و ساعت ۷:۳۰ کلاس‌های درس آغاز می‌شود.

رئیس ستاد بازگشایی مدارس وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تصمیم درباره شناورسازی آغاز به کار مدارس در استان‌ها از سوی استان‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها گرفته می‌شود، تصریح کرد: حال ممکن است به عنوان مثال یک استان تصمیم گیرد به دلیل اینکه از ساعت ۶:۳۰ هوا روشن است، ساعت آغاز به کار مدارس آن استان از هفت صبح باشد، بنابراین تصمیم این موضوع باید در استان‌ها گرفته و از سوی استان‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام شود، اما رویه کل کشور همان ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح است.

شناورسازی ساعات کار ادارات و مدارس اصفهان در ۶ ماه دوم سال

پیش‌تر نیز مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان اظهار کرد: طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات و مدارس برای شش ماهه دوم سال‌جاری با توجه به سوابق گذشته در حاشیه ششمین جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان مصوب شد.

وی افزود: مطابق با مفاد این طرح، کارکنان دولت از یکم مهرماه می‌توانند ساعت شروع به کار خود را از ساعت هفت تا هشت صبح با (کسب اجازه از مدیر مربوطه) به صورت شناور قرار دهند که به همین میزان به ساعت پایانی کاری آنها افزوده خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: در خصوص مدارس نیز اداره کل آموزش و پرورش استان در همین بازه به فاصله‌های ۱۵ دقیقه حسب مقطع تحصیلی و پسرانه و دخترانه بودن برای حضور دانش‌آموزان زمانبندی و اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که اجرای این طرح حدود ۳۰ درصد به روان شدن ترافیک درون شهری کمک می‌کند، گفت: این مصوبه نخست در استان تهران به تأیید و تصویب رسید و استان اصفهان دومین استانی است که این مصوبه را اجرایی می‌کند.

کد خبر 688348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.