ضرورت نظارت بر ساخت‌وسازها به عنوان اقدامی مهم در حوزه پیشگیری از مخاطرات

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران ببا اشاره به اینکه ایران تحت تأثیر مخاطراتی مانند سیل، زلزله، فرونشست و لغزش است، گفت: مؤثرترین اقدام در حوزه پیشگیری از خسارات جانی و مالی، کنترل و نظارت بر ساخت و ساز و اعمال قانون در خصوص متخلفان بخش خصوصی و دولتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حامد یزدی‌مهر، امروز _ دوشنبه بیست و هفتم شهریورماه_ در جلسه هماهنگی بازدیدهای نظارتی استان تهران، «قطب‌های نظارتی ۱۰ گانه» که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم برگزار شد با اشاره به تکالیف قید شده در ماده ۲۴ و ۲۵ قانون و بند (ز) ماده ۹ قانون مدیریت بحران کشور اظهار کرد: تیم‌های نظارتی این سازمان در استان‌ها برای ارزیابی و بازنگری چندین محور حضور خواهند یافت.

وی در خصوص جزئیات پنج محور مورد ارزیابی تیم‌های نظارتی افزود: بررسی صدور آرای کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ۱۰۰، بررسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ و کارگروه امور زیربنایی، بررسی وضعیت ایستگاه‌های آتش‌نشانی، بررسی آخرین وضعیت انجام لایروبی رودخانه‌ها و بررسی آخرین وضعیت جلوگیری از تخلیه نخاله ساختمانی و زباله در بستر و حرایم رودخانه‌ها از جمله این محورها محسوب می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با انتقاد از این موضوع که گاهی نظارت لازم از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با دقت انجام نمی‌شود و تخلفات ساخت و ساز مستند به قانون شهرداری‌ها به موقع متوقف و به کمیسیون‌های مواد ۱۰۰ و ۹۹ ارجاع نمی‌شود، گفت: بررسی بعضی از ساخت و سازها در سطوح شهری و روستایی توسط سازمان مدیریت بحران کشور مشخص شده و گاهی در برخی ساخت و سازها اصول فنی و شهرسازی رعایت نمی‌شود.

وی با طرح این سوال که چرا تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها اجرایی نمی‌شود، ادامه داد: ضروری است که مواد ۲۱ و ۲۳ قانون مدیریت بحران کشور در خصوص کارکنان و مهندسان ناظر توسط شهرداران و مدیران شهری اجرایی شود.

یزدی‌مهر با اشاره به اینکه ایران تحت تأثیر مخاطراتی مانند سیل، زلزله، فرونشست و لغزش است، خاطرنشان کرد: مؤثرترین اقدام در حوزه پیشگیری از خسارات جانی و مالی، کنترل و نظارت بر ساخت و ساز و اعمال قانون در خصوص متخلفان بخش خصوصی و دولتی است و در صورت اقدام نکردن به موقع در آینده شاهد افزایش ساخت و سازهای ناایمن و جمعیت آسیب‌پذیر خواهیم بود.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط، ذیل ماده دو قانون مدیریت بحران کشور نسبت به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله در بستر و حریم رودخانه‌ها و نبود نظارت و اعمال قانون از سوی شرکت آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف هستند و در همین راستا بازدیدهای نظارتی با توجه به شاخص‌های ارزیابی آن می‌تواند پایش خوبی از وضعیت ساخت و ساز و ایمنی شهرها ایجاد کند.

کد خبر 688335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.